• جمعه / ۲۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403042215107
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

همایش شیرخوارگان حسینی در خراسان‌جنوبی برگزار شد

همایش شیرخوارگان حسینی در خراسان‌جنوبی برگزار شد

ایسنا/خراسان جنوبی  همایش سراسری شیرخوارگان حسینی همزمان با اولین جمعه ماه محرم در ۲۰۰ نقطه شهری و روستایی استان برگزار شد

حجت الاسلام محمداسماعیل خورشیدی امروز جمعه در همایش شیرخوارگان حسینی در حسینیه جماران بیرجند گفت: یکی از عوامل ماندگاری قیام مقدس امام حسین(ع)، حضور بانوان است.

این کارشناس مذهبی گفت: در کربلا ۹ مادر داریم که فرزندانشان در کربلا به شهادت رسیدند و در قله بانوان کربلایی، حضرت زینب کبری(س) قرار دارند.

وی با بیان اینکه پنج عامل مهم برای حضور بانوان در کربلا وجود دارد، افزود: شما بانوان امروز ادامه دهنده راه همان بانوانی هستید که در کربلا فرزندان خود را فدای امام حسین (ع) کردند.

حجت الاسلام خورشیدی گفت: اولین دلیل حضور بانوان در کربلا، دلیل امنیتی بود؛ یکی از سیاست های کثیف دشمنان دین و قرآن این است که وقتی عرصه بر آنان تنگ می شود زنان را وسط می آورند تا بقیه را تحت تاثیر قرار دهند و امام حسین(ع) این را می دانست که ممکن است از این طریق جلوی ایشان را بگیرند و امام حسین (ع) در این راستا غیرت را به ما درس دادند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: دومین دلیل کاملا سیاسی بود و فرزندان خود را حسینی بار بیاورید و سیاست مدارترین ها، امامان هستند و نه سیاستی که بخواهند سیاست زده عمل کنند بلکه سیاست الهی است.

وی با بیان اینکه ادعای امام حسین(ع) این بود که به قصد اسلام قیام می کنم، افزود: امام حسین علیه الاسلام، زنان را همراه خود آورد تا ثابت کند که اخلال گر نیست و زنان در قیام امام حسین(ع) بسیار موثر است و کمتر به این موضوع پرداخته شده است.

حجت الاسلام خورشیدی در خصوص دلیل سوم حضور بانوان در کربلا گفت: دلیل سوم این بود که بانوان دوری امام حسین(ع) را تحمل نمی کردند و بحث صمیمیت و درک متقابل در خانواده مطرح بود.

وی بیان کرد: دلیل چهارم بحث بصیرت بانوان بود. این موضوع غیر صمیمیت است و دلیل پنجم این بود که امام حسین(ع) قیام خود را هم مردانه و هم زنانه توصیف کردند و اگر فقط قیام مردانه بود بانوان امروز با این قیام ارتباط برقرار نمی کردند و علت باقی گذاشتن حتما زن است.

کارشناس مذهبی ادامه داد: اگر تنها مردانه بود، در نسل های بعد یا همین جنگ هشت سال دفاع مقدس مادران راحت اجازه نمی دادند که فرزندانشان به جنگ بروند و بدانید نقش زنان در کربلا بسیار حیاتی است و امروز همین نقش وجود دارد.

حجت الاسلام خورشیدی خاطرنشان کرد: روز عاشورا سند مظلومیت امام حسین(ع)، حضرت علی اصغر(ع) است چرا که همه یاران ایشان حرف می زدند اما علی اصغر(ع) که یک کلمه هم سخن نگفت.


مادران بیرجندی در ششم محرم با حضور در عزاداری شهید خردسال کربلا به سوگ حضرت علی‌اصغر (ع) نشستند و یاد و خاطره شهدای کربلا را پاس داشتند.

در همایش شیرخوارگان حسینی در حسینیه جماران بیرجند مداحان و مرثیه‌سرایان در رثای اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، مرثیه‌سرایی کردند و مردم به یاد حضرت علی اصغر (ع) اشک ماتم ریختند.

در این آیین معنوی که توام با حزن و اندو بود زنان و مادران با در آغوش گرفتن کودکان شیرخوار خود به یاد علی‌اصغر (ع) کودک شش ماهه امام حسین(ع) اشک ریختند و با خواندن لالایی یاد شهید خردسال مظلوم دشت کربلا را گرامی داشتند.

این مراسم توسط مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) در صبح روز نخستین جمعه ماه محرم هر سال در مساجد، حسینیه‌ها و تکایای شهرهای ایران در سراسر کشور برگزار می‌شود و برخی کشورهای جهان نیز میزبان این آیین هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha