• چهارشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1403042013828
  • خبرنگار : 71451

فلسفه وجودی قرارگاه رمضان چه بود؟

فلسفه وجودی قرارگاه رمضان چه بود؟

فرمانده قرارگاه رمضان در دوران دفاع مقدس گفت: قرارگاه رمضان در ابعاد نظامی، سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای در تبیین حضور خودش در کنار فعالیت‌های نظامی خودش فعالیت داشت. و ۵۵۶ شهید را تقدیم کرد که از شهدای ایرانی و مجاهدین عراقی بودند.

به گزارش ایسنا، سردار محمدباقر ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در یادواره شهدای این قرارگاه با عنوان «قرارگاه رمضان، چهل سال مجاهدت» سخن می‌گفت، اظهار کرد: قرارگاه رمضان در خرداد سال ۱۳۶۳ با تایید رییس جمهور و رییس شورای عالی دفاع که مقام معظم رهبری بودند تاسیس شد و جزو تنها تشکل‌هایی است که با فلسفه حضور در عرصه دفاع مقدس تشکیل شد ولی همچنان انجام مأموریت دارد. مأموریت راهبری قرارگاه رمضان پشتیبانی از مردم عراق، گسترش انقلاب اسلامی و براندازی رژیم بعث عراق  و حکومت مردمی در عراق بود.

فرمانده قرارگاه رمضان در دوران دفاع مقدس افزود: پاسخ به یک نیاز مبرم در آن مقطع از جبهه‌های جنگ بود. پس از فتح خرمشهر که هدف جنگ و دفاع مقدس، تعقیب ، تنبیه و تسلیم کردن متجاوز بود، جنگ باید در خاک دشمن ادامه می‌یافت و عملیات‌های رمضان و والفجر و... با ناکامی روبرو شد چون دشمن علاوه بر برتری در عِده و عُده، این حس و انگیزه دفاع را هم داشت که باید در خاک خودش دفاع می‌کرد. بنابراین تغییر راهبرد عملیات در منطقه هور هم در دستور کار قرار گرفت اما عملیات‌ها پیش نمی‌رفت و با بن بست مواجه شدیم.
سردار ذوالقدر افزود: بنابراین فرماندهان جنگ به دنبال یافتن یک مسیر جدید بودند تا دشمن از مزیت‌های خودش استفاده نکند. برای همین ایده تأسیس جنگهای نامنظم به فرمانده سپاه رسید و پس از آن ستاد جنگهای نامنظم ایجاد شد. در ماه رمضان سال ۱۳۶۳ این قرارگاه تاسیس شد. این قرارگاه یک تجربه جدید بود و با توجه به شرایط منطقه، فراز و فرودهایی داشت. طی پنج سال، این قرارگاه جبهه جدیدی به وسعت خاک عراق در مقابل رژیم بعث ایجاد کرد و صدام زمینگیر شد. در آخر دوران دفاع مقدس به دلیل تغییر موازنه جنگ به دلیل حضور حامیان صدام معادله جنگ تا حدودی به نفع صدام تغییر کرد اما فعالیت این قرارگاه دشمن را در داخل خاک خودش تا حدود زیادی تجزیه کرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به آماری از قرارگاه رمضان گفت: کتابی به قلم رضا صادقی با استفاده از هزاران برگ سند در دو جلد توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به نگارش درآمده است و بخشی از فعالیت‌های این قرارگاه در این اثر منعکس شده است. حمایت از نیروهای عمل کننده منظم، انجام جنگ‌های نامنظم و ایجاد جبهه جدید در خاک عراق سه مأموریت اصلی دیگر این قرارگاه بود. تعداد ۲۳ هزار نفر نیروی ایرانی و ۳۰ هزار تن از مجاهدان عراقی عرب و پیشمرگه در منطقه کردستان ظرفیت این قرارگاه بودند. همچنین قرارگاه‌های نصر، فتح، ظفر و فجر  چهار قرارگاه فرعی قرارگاه رمضان بودند. لشکر بدر هم که از احرار بود جزو این نیرو بود.

سردار ذوالقدر ادامه داد: در طول دو سال ابتدایی، ۱۷ عملیات توسط قرارگاه رمضان انجام شد. عملیات‌های «فتح 1 تا ۱۰ » و «ظفر یک تا هفت» عملیات‌های اصلی این قرارگاه بودند. قرارگاه رمضان در ابعاد نظامی، سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای برای تبیین حضور خودش در کنار فعالیت‌های نظامی فعالیت داشت و ۵۵۶ شهید را تقدیم کرد که از شهدای ایرانی و مجاهدین عراقی بودند. آمار شهدای عراقی در دست ما نیست و نیاز به کار گروهایی در داخل عراق دارد. علاوه براین، ۱۴۲ مفقود، ۱۱۳۵ جانباز و ۳۷ اسیر آزاده، قرارگاه رمضان داشته است. شهیدان دقایقی لشکر بدر ، صدرالله فنی فرمانده قرارگاه فجر، سیدباقر طباطبایی نژاد فرمانده قرارگاه نصر، رسول حیدری و شهید حمید تقوی جانشین فرمانده قرارگاه فجر که در جریان دفاع از حرم به شهادت رسیدند و آخرین شهید قرارگاه رمضان هم شهید ابومهدی المهندس بود.

در این مراسم سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پرویز فتاح رییس ستاد فرمان اجرایی امام، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ، کاک محمد سعید علی وزیر فرهنگ اقلیم کردستان عراق، حاج ابو ایمان الدراجی معاون دبیر کل حزب جهاد اسلامی البناء، کاک آراز حسین میرخان نماینده حزب دموکرات کردستان عراق، دانا وزیر آبادانی اقلیم‌کردستان، حاج بلال جماعت اسلامی عراق، سید صادق هاشمی مرکز ‌مطالعات عراق، یاسر عبدالزهرا رایزن فرهنگی عراق در ایران، جمعه العطوانی از مرکز مطالعات افق عراق، محمد سعید محمد وزیر فرهنگ و جوانان اقلیم کردستان عراق و از فرماندهان اتحادیه ملی در دفاع مقدس، جمیل هورامی از فرماندهان اتحادیه ملی کردستان عراق، محمد حاج محمود دبیر کل حزب سوسیالیست و حاج کاملی دبیر کل حزب پیوند اسلامی حضور داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha