• سه‌شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۹:۰۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403041913538
  • خبرنگار : 71614

سوگواره هنر عاشورایی افتتاح شد

سوگواره هنر عاشورایی افتتاح شد

سوگواره هنر عاشورایی امروز در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، ظهر امروز سه‌شنبه ١٩ تیرماه سوگواره هنر عاشورایی با حضور محمد اللهیاری مدیرعامل بنیاد رودکی در ورودی شرقی مجموعه فرهنگی و هنری آزادی افتتاح شد. 

سوگواره هنر عاشورایی به‌مناسبت آغاز ماه محرم برگزار شده است. افتتاح این مراسم با اجرای تئاتر «لالایی مادر شهید» در ورودی مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی همراه شد.

در همین حین سه هنرمند نقاش به نقش‌زنی آثاری با موضوع ماه محرم، بر بوم های قرار گرفته در همین محل بودند.

این مراسم سپس با اجرای پرده خوانی دو کودک هنرمند ادامه یافت.

در ادامه نیز مراسم چهارپایه خوانی عاشورا و برگزاری عزاداری در محدوده تالار آینه های این مجموعه برگزار شد.

مدیرعامل بنیاد رودکی نیز پس اتمام این مراسم به بازدید از نمایشگاه پوسترهایی که با موضوع عاشورا و حرم در این مجموعه بود پرداخت.

برنامه دیگر این مراسم اجرای نمایش بوی سیب و بازدید از نمایشگاه عکس بود که در کافه گالری این مجموعه انجام گرفت. هنرمندانی هم در این مجموعه در حال خطاطی و هنرمند دیگری نیز نی می نواخت.

محمد اللهیاری با حضور در جمع خبرنگاران در باره برگزاری این رویداد: امروز سه شنبه در سومین روز ماه محرم در برج آزادی مجموعه ای از سوگواره های فرهنگی و هنری برگزار شد.

او با اشاره به برگزاری نمایشگاه عکس در همین زمینه گفت: نمایشگاه عکسی از مراسم عزاداری در سراسر کشور، عزاداری اقوام و فرهنگ های متفاوت به نمایش درآورده است. با یک گردش کوتاه می توان دید که مردم سراسر کشور چگونه ارادت خود را به خاندان آل الله به تصویر می کشند.

او با با اشاره به فراموشی سنت پرده خوانی گفت: پرده خوانان نیز در بخشی از این رویداد حضور دارند؛ ممکن است تصور کنیم سنت پرده خوانی در حال فراموشی است و یکی از اقدامات صورت گرفته نیز  احیای پرده خوانی است.

الهیاری تاکید کرد که بازدید از چنین رویدادی موجب می شود کودکان و نوجوانان به صورت واقعی تر با وقایع عاشورا آشنا شوند.

او گفت: ادامه این فعالیت ها نیز برنامه هایی است که در تالار وحدت و بنیاد رودکی پیش‌بینی شده است.

به گفته او  شب ها در پهنه رودکی مراسم تعزیه برگزار می شود.

مدیرعامل بنیاد رودکی در پایان تاکید کرد: واقعه عاشورا واقعه بزرگی است که در طول زمان همواره هنرمندان به آن پرداختند تا قطره ای از این دریای جانفشانی را به رخ بکشند. امروز می بینیم که هنرمندان ما در حوزه های متفاوت مجموعه ای از آثار هنری را به یکدیگر آراستند.  

او افزود: در ادامه کار مشترک دیگری با مرکز هنر های نمایشی نیز صورت خواهد گرفت و بناست در برج آزادی اجرایی شود.

او ادامه داد: از دهه اول مردادماه کار نمایشی را به مدت ٢٠ شب در تالار وحدت شاهد خواهیم بود و با بعضی هنرمندان موسیقی نیز هماهنگی هایی صورت گرفته که شاهد اجرای موسیقی مذهبی و سنت چهارپایه خوانی باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha