• یکشنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403041711536
  • منبع : بازار

فواید و مضرات قند و شکر/ بیشتر به چیزی که می‌خوریم دقت کنیم

فواید و مضرات قند و شکر/ بیشتر به چیزی که می‌خوریم دقت کنیم

شکر و قند پرمصرف‌ترین مواد در میان خوراکی‌ها هستند. بسیاری از غذاهای ما مانند شیر، پنیر، میوه، سبزیجات و حتی غلات حاوی قند هستند. ضمن اینکه قند را می‌توانید در غذاهای بسته‌بندی‌شده و فرآوری‌شده مثل نوشابه، بستنی، کلوچه، آب‌نبات، سس اسپاگتی، سس گوجه‌فرنگی، سالاد، نان و حتی ماست هم پیدا کنید.

به گزارش ایسنا به نقل از دیجی کالا،  افراد زیادی از مضرات قند و شکر آگاه هستند؛ اما نکته جالب اینجاست که بیشتر مردم تصور می‌کنند که قند موجود در آجیل، میوه و سبزیجات ضرری برای آن‌ها ندارد.

مضرات مصرف قند و شکر برای سلامتی انسان

شکر تصفیه‌شده، ساکاروز یا شکر خام را از گیاه نیشکر استخراج می‌کنند. رایج‌ترین و مرسوم‌ترین نوع شکر، شکر رومیزی یا شکر سفید است. وقتی پزشکان و متخصصان تغذیه می‌گویند که باید مصرف قند و شکر را کم کنید، منظور آن‌ها دقیقا همین نوع قند است. به عبارتی قندهایی که تصفیه‌شده هستند، طیف گسترده‌ای از مشکلات را برای سلامتی ما ایجاد می‌کنند. چاقی و چربی اضافی در اطراف شکم، در کنار عوامل متعدد و خطرساز بیماری‌های جدی‌تری مانند دیابت و همین‌طور بیماری‌های قلبی، همگی به دلیل وجود قند و شکر در رژیم غذایی ما هستند.

قندهایی که تصفیه می‌شوند، به‌ویژه فروکتوز که در شربت ذرت به وفور وجود دارد، باعث می‌شود که بدن در مقابل لپتین مقاوم شود. لپتین همان هورمونی است که سبب سیری و کنترل احساس گرسنگی می‌شود. مقاوم شدن بدن در برابر لپتین، فرد را مجبور به غذا خوردن می‌کند.

رژیم‌های غذایی که در آن‌ها استفاده از قندهای تصفیه‌شده وجود دارد، سبب می‌شوند که افراد به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های کبدی، دیابت نوع ۲، افسردگی، نوع خاصی از سرطان و زوال عقل دچار شوند. همچنین قندهای تصفیه‌شده کالری بسیار بالایی دارند و می‌توانند تاثیرات منفی فراوانی بر لوزالمعده و کلیه بگذارند. این قندها باعث افزایش تری‌گلیسیرید خون و بیماری‌های قلبی و التهابی می‌شوند.

فواید قند و شکر

فواید و مضرات قند و شکر/ بیشتر به چیزی که می‌خوریم دقت کنیم

از مضرات قند و شکر گفتیم؛ اما نکته جالبی که درباره این خوراکی‌های شیرین وجود دارد، این است که آن‌ها فوایدی هم دارند. قندهای طبیعی در مقابل قندهای تصفیه‌شده حاوی مواد مغذی هستند که بدن ما به آن‌ها احتیاج دارد. پژوهشگران قند طبیعی را بهترین و مناسب‌ترین جایگزین برای قندهای مصنوعی می‌دانند. قندهایی که در میوه‌ها، شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی وجود دارند، از این دسته هستند.

عسل نیز یکی دیگر از شیرین‌کننده‌های طبیعی است که نه تنها ضرری ندارد، بلکه فواید آن بی‌شمار است. جالب است بدانید که استفاده از قندهای طبیعی مانند عسل در رژیم غذایی افرادی که دچار سرطان هستند، نقش مهمی در کنترل بیماری دارد. فروکتوز موجود در میوه‌ها، در کنار فیبر و همین‌طور لاکتوز موجود در لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر به همراه پروتئین کمک می‌کنند که بدن هم قند مورد نظر خود را به‌دست آورد و هم از دیگر مواد مغذی و سالم بهره‌مند شود.

مصرف بی‌رویه شکر و پیامدهای آن

همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفتیم، مصرف شکر باعث به وجود آمدن افزایش وزن و التهابات مزمن می‌شود. چاقی نیز از جمله عوامل و خطراتی است که ایجاد التهابات مزمن در بدن را در پی خواهد داشت. افراد با مصرف قند بیشتر، اضافه وزن زیادی پیدا می‌کنند که در ادامه باعث بروز بیماری‌های گوناگون می‌شود و چرخه‌ای بی‌پایان را ایجاد می‌کند که جز مضرات، هیچ پیامد دیگری ندارد. در ادامه به تفکیک، از مصرف بی‌رویه قند و شکر و تاثیرات نامطلوب آن بر بدن صحبت خواهیم کرد.

شکر و قند خون

اولین پیامد مصرف بی‌رویه قند و شکر این است که بعد از مصرف آن‌ها، سطح قند خون بدن بالا می‌رود و در پی آن افت فراوان قند خون ایجاد خواهد شد. همین موضوع تغییرات زیادی را در خلق‌وخوی فرد ایجاد می‌کند و باعث بروز خستگی‌های مزمن می‌شود. شکر می‌تواند دلیل بروز دیابت نوع دو و چاقی باشد و قسمتی از فعالیت‌های مغز را که سبب ایجاد احساس سیری در فرد می‌شوند، سرکوب کند.

بر اساس مطالعاتی که در سال ۲۰۱۵ از سوی پژوهشگران انجام شد، موش‌هایی که از شکر استفاده می‌کردند، نسبت به سایر همتایان خود، سطح قند خون بالاتری داشتند. البته تمام شکرها یکسان نیستند و در این بین شکر سفید مضرترین و خطرناک‌ترین نوع آن برای بدن محسوب می‌شود.

شکر و سرطان

بر اساس مطالعات انجام‌شده، مصرف بی‌رویه شکر با خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هیچ ارتباطی ندارد؛ اما باعث بروز سرطان‌های دیگر می‌شود. به عبارتی مصرف شکر بیشتر مری و روده کوچک را درگیر خواهد کرد. ضمن اینکه مصرف بی‌رویه شکر کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی به راحتی در تمام بدن گسترش یابند.

فواید و مضرات قند و شکر/ بیشتر به چیزی که می‌خوریم دقت کنیم

شکر و سلامت روان

آیا تابه‌حال پیش آمده است که احساس غم و افسردگی کنید و میل شدیدی به خوردن شیرینی داشته باشید؟ این تاثیر قند و شکر است که با سلامت مغز و روان ما ارتباط مستقیم دارد. تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهند که مصرف بیش از اندازه شکر، موجب بروز اختلالات یادگیری می‌شود و می‌تواند بر حافظه ما تاثیرات منفی بگذارد و باعث بروز التهابات گوناگون عصبی شود.

شکر و پوست

مطالعات بر روی برخی زنان نشان داده است که مصرف بی‌رویه شکر و کربوهیدرات، باعث بروز چین و چروک‌های فراوان بر روی پوست آن‌ها می‌شود و سرعت پیری افراد را افزایش می‌دهد. جالب اینجاست که بدانید مصرف نادرست قند و شکر می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری در پوست، قلب، مغز و سایر اندام‌ها داشته باشد.

قند و شکر را حذف نکنید!

افراد بسیاری تصور می‌کنند که ما در هر حال باید با محدود کردن مصرف قند و شکر، آن را به‌طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنیم. اما واقعیت این است که بدن ما به قند احتیاج دارد؛ اما نه هر قندی! بر همین اساس باید به شما بگوییم که مصرف قند و شکر سفید خطر بسیار زیادی برای ما دارد؛ اما قندهایی مانند خرما، عسل، کشمش، انجیر و حتی قندهایی که در لبنیات، نان، برنج و ماکارونی وجود دارند، در دسته قندهای مفید و مورد نیاز بدن هستند؛ البته به شرطی متعادل و به اندازه مصرف شوند.

درواقع خوردن زیاد هر نوع مواد قندی (چه طبیعی و چه تصفیه‌شده) می‌تواند سبب ایجاد مشکلات سلامتی در انسان شود. به این ترتیب توصیه می‌شود که به جای حذف قند، مصرف آن را کنترل و با مصرف متعادل قندهای طبیعی جایگزین کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha