• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403053121824
  • منبع : بازار

صنعت ساختمان سازی در ایران؛ بررسی جامع جایگاه، چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو

صنعت ساختمان سازی در ایران؛ بررسی جامع جایگاه، چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو

صنعت ساختمان‌سازی یکی از بخش‌های استراتژیک و حیاتی اقتصاد ایران به شمار می‌رود که تاثیرات گسترده‌ای بر توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیربنایی کشور دارد. این صنعت، به دلیل ارتباط گسترده‌ای که با سایر بخش‌های اقتصادی مانند تولید مصالح ساختمانی، خدمات مهندسی، حمل و نقل و حتی صنایع وابسته‌ای چون فولاد و سیمان دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش ایسنا به نقل از سنگ پارس، صنعت ساختمان سازی در ایران یکی از صنایع مهمی است که با توسعه زیرساخت ها و تامین مسکن، منجر به ایجاد اشتغال نیز خواهد شد. در دهه های اخیر باتوجه به افزایش جمعت، مهاجرت بیشتر به برخی کلان شهرها مانندتهران، اصفهان، مشهد و...  و همچنین نیاز به بازسازی بافت های فرسوده، صنعت ساختمان سازی پیشرفت زیادی داشته است. ساخت و ساز در این صنعت شامل پروژه های مسکونی، تجاری، ادرای، صنعتی و ... میشود که هریک با توجه به شرایط اقتصادی، مقررات لازم و چالش های پیش رو، میتواند گستره وسیعی داشته باشند.

جایگاه فعلی صنعت ساختمان‌سازی در ایران

مسکن یکی از نیازهای اساسی انسان، از ابتدا تا کنون، بوده است. نیاز دائمی انسان ها به مسکن یکی از عواملی که باعث شده با وجود چالش ها و مشکلات متعدد، این صنعت همچنان یکی از مهم ترین صنایع در همه کشور ها باشد. در ایران مشکلاتی از قبیل تحریم ها و تورم که منجر به افزایش قیمت مصالح ساختمانی شده و کاهش قدرت خرید مردم را به دنبال دارد، این صنعت را تحت تاثیر قرار داده است. رایج ترین ساخت وسازها در ایران عبارتند از:

ساختمان های مسکونی و یلا

ساختمان های مسکونی ویلایی و آپارتمان ها بخش قابل توجهی از صنعت ساختمان سازی در ایران را به خود اختصاص داده اند. افزایش جمعیت موجب نیاز بیشتر به مسکن شده است. اما افزایش قیمت زمین و مصالح ساختمانی و در برخی موارد کمبود زمین در برخی شهرها، منجر به افزایش شدید قیمت مسکن و در نهایت با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، باعث رکود شدید در این بازار شده است. انسان ها از ابتدا با مصالح ساختمانی همچون سنگ به ساخت و ساز پرداختند. امروزه نیز همچنان استفاده از سنگ کف حیاط و سایر قسمت ها رایج است.

صنعت ساختمان سازی در ایران؛ بررسی جامع جایگاه، چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو

ساختمان های اداری و تجاری

بخشی از صنعت ساختمان سازی، متعلق به ساختمان های اداری و تجاری است. این ساختمان ها، بخصوص ساختمان های تجاری، معمولا در طبقات زیاد و با مصالح ساختمانی مرغوب و اغلب گران قیمت و لاکچری ساخته میشوند. چنین ساختمان هایی بیشتر در کلان شهرها و با همراهی سرمایه گذاران بزرگ ساخته میشوند.

زیرساخت ها و مکان های عمومی

زیرساخت ها اغلب شامل پروژه های بزرگ عمرانی و دولتی است که میتواند برای ساخت جاده ها، پل ها، سدها، شبکه های حمل و نقل و... عمومی باشد. این بخش باتوجه به بودجه های تعلق گرفته از سمت دولت میتواند در بازه های زمانی مختلف، فعال یا غیر فعال باشد.

مشکلات و چالش‌های صنعت ساختمان‌سازی

هریک از صنایع همواره با چالش ها ومشکلاتی رو به رو بوده اند. صنعت ساختمان سازی در ایران نیز با این چالش ها مواجه است. برخی از اصلی ترین آنها عبارتند از:

مشکلات اقتصادی

اساسی ترین دغدغه ی مردم در سال های اخیر در بخش صنعت، مشکلات اقتصادی بوده است. تحریم ها، کاهش ارزش پول ملی و نوسانات ارزی از جمله عواملی است که منجر به افزایش قیمت مسکن، زمین و مصالح ساختمانی شده است. به عنوان مثال سنگ لاشتر یکی از مصالح ساختمانی و جزو سنگ های محبوب است که از گذشته تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است و تغییرات قیمت آن را نسبت به قبل میتوانید مشاهده کنید. کاهش قدرت خرید مردم و چنین مشکلات اقتصادی از جمله چالش ها در این صنعت هستند.

صنعت ساختمان سازی در ایران؛ بررسی جامع جایگاه، چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو

مقررات و قوانین ساخت وساز

مجوز های ساختمانی و شرایط دریافت آنها از دغدغه ها و چالش های پیش رو برای سازندگان و فعالان این صنعت است. فرآیندهای اداری طولانی و پیچیده، عدم هماهنگی بین نهادهای مختلف، تغییرات مکرر در قوانین و مقررات، باعث افزایش زمان و هزینه‌های پروژه‌های ساختمانی می‌شود.

کمبود یا عدم دسترسی به مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی تولید شده در داخل کشور میتوانند بخشی از نیازهای کشور را تامین کنند. همچنین واردات این مصالح بدلیل تحریم ها و مشکلات ارزی دشوار شده است. به همین دلیل دسترسی به این مصالح و مصالح با کیفیت مناسب، بخصوص در مناطق محروم و دور افتاده کار آسانی نیست. همین موضوع منجر به افزایش قیمت این مصالح شده است.

فرصت‌های پیش‌روی صنعت ساختمان‌سازی

با وجود چالش های متعدد صنعت ساختمان سازی در ایران، فرصت هایی نیز برای رشد و توسعه پیش رو است. برخی از آنها عبارتند از:

بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده و قدیمی

ساختمان های قدیمی متعددی در شهرهای کوچک و بزرگ وجود دارند که چه از نظر ظاهری و چه از نظر ایمنی نیاز به بازسازی و یا تخریب کامل و ساخت مجدد دارند. با رایج شدن نماهای مدرن استفاده از برخی مصالح همچون سنگ مشکی نما برای بازسازی ساختمان ها نیز بیشتر شده است. بازسازی این پروژه ها میتوانند صنعت ساختمان سازی را دچار تحول کنند و منجر به رونق این صنعت شوند.

افزایش تقاضا برای مسکن

افزایش جمعیت، تقاضا برای خرید و ساخت مسکن را افزایش داده و میتواند فرصت های زیادی در صنعت ساختمان سازی ایجاد کند.

استفاده از تکنولوژی‌های نوین

استفاده از فناوری‌های مدرن مانند مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM)، مصالح ساختمانی پایدار و انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند به بهبود کیفیت ساخت و ساز، کاهش هزینه‌ها، و افزایش کارایی پروژه‌ها منجر شود. این فناوری‌ها علاوه بر کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست، به کاهش زمان ساخت و ساز و بهبود مدیریت پروژه‌ها نیز کمک می‌کنند.

افزایش سرمایه گذاری و توسعه زیر ساخت ها

بخش های خصوصی یا دولتی با ارائه بودجه های کلان به این صنعت میتوانند نقش موثری در توسعه زیرساخت ها داشته باشند. دولت میتواند نقش مهمی در توسعه و مدیریت صنعت ساختمان‌سازی در ایران ایفاکند. همچنین می‌تواند از طریق سیاست‌گذاری‌ مناسب، ارائه تسهیلات مالی، اصلاح قوانین و مقررات و... به رفع چالش‌های موجود و تسهیل فرآیندهای ساختمانی کمک کند.

نتیجه‌گیری

صنعت ساختمان‌سازی در ایران، علی‌رغم چالش‌ فراوان، همچنان یکی از بخش‌های اساسی اقتصاد کشور است که نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی ایفا می‌کند. با توجه به نیاز مداوم به مسکن و زیرساخت‌های جدید، این صنعت از پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. برای بهره‌برداری از این پتانسیل‌ها، لازم است دولت و بخش خصوصی با همکاری یکدیگر، چالش‌های موجود را برطرف کرده واز فرصت‌های موجود به بهترین شکل استفاده کنند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۲ ۱۴:۵۱

به عنوان سازنده میگم با وجود مصالح و مولد اولیه قابل قبول کیفیت مسکن ساخته شده خوب نیست بخصوص عدم توجه به تاسیسات وبتون و بسیار گران .واحدیک طبقه قیمتش نزدیک نصفه. بعد به پراکندگی اشتغال وابسته است .حساب کنیدچهل درصد پول میره که میتونه ۱۵ درصد بشه