• شنبه / ۱۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1403041610818
  • خبرنگار : 71451

روایت عبور از ارتفاعات قلاویزان

روایت عبور از ارتفاعات قلاویزان

در ادامه عملیات کربلای ۱ در منطقه مهران، رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اولین ساعات بامداد امروز (۱۳۶۵/۴/۱۶)، با یک حمله غافلگیرکننده در محور ارتفاعات قلاویزان در داخل خاک عراق موفق شدند به تیپ‌های ۹۳ و ۱۱۳ ارتش عراق صدمات قابل ملاحظه‌ای وارد کنند و ۱۵۰ نفر از عناصر دشمن را به اسارت درآوردند. عملیات مذکور همچنان در ارتفاعات قلاویزان ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از یکی از فرماندهان حاضر در این عملیات نوشت: علاوه بر آزادسازی شهر مهران و ۸ روستای منطقه، ۵ پاسگاه مرزی نیز به تصرف رزمندگان درآمد و هم‌اکنون نیروهای سپاه پاسداران با نفوذ به عمق ۵ کیلومتری خاک عراق، ارتفاعات راهبردی قلاویزان را که کلید تأمین منطقه محسوب می‌شود، پشت سر گذاشتند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز آن زمان نوشت: با آزادسازی ۲۵۰ کیلومترمربع از اراضی منطقه عملیاتی مهران و تسلط بر ۲۷ منطقه عملیاتی کربلای ۱، رزمندگان به کلیه اهداف از پیش تعیین‌شده خود دست یافتند.

روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از یکی از فرماندهان حاضر در این عملیات نوشت: علاوه بر آزادسازی شهر مهران و ۸ روستای منطقه، ۵ پاسگاه مرزی نیز به تصرف رزمندگان درآمد و هم‌اکنون نیروهای سپاه پاسداران با نفوذ به عمق ۵ کیلومتری خاک عراق، ارتفاعات راهبردی قلاویزان را که کلید تأمین منطقه محسوب می‌شود، پشت سر گذاشتند.

به گفته این فرمانده، مهم‌ترین دستاورد عملیات کربلای ۱ که در چهار مرحله اجرا شد؛ اشراف رزمندگان بر شهر بدره عراق بود و در حال حاضر با استقرار کامل در مواضع خود در ارتفاعات قلاویزان، کلیه تحرکات دشمن را تحت نظر دارند.

در همین حال واحد اطلاعات قرارگاه نجف با اشاره به تصرف مقر تاکتیکی لشکر ۱۷ زرهی عراق به همت رزمندگان ایرانی، درباره ورود نیروهایی از گارد ریاست جمهوری و تیپ‌های ۵۰۱ و ۹۵ پیاده، ۲ و ۳ کماندویی مستقل و ۲۴ مکانیزه از لشکر ۱۰ به منطقه مهران هشدار داد که حمله عراق برای بازپس‌گیری ارتفاعات حساس قلاویزان محتمل است و آن‌ها در حال تلاش شدیدی برای کسب موقعیت قبلی خود در منطقه مهران و نیز جلوگیری از پیشروی رزمندگان به سمت بدره هستند.

منبع:

حاجی خداوردی‌خان، مهدی، روزشمار جنگ ایران و عراق: آزادسازی مهران؛ شکست استراتژی دفاع متحرک عراق (کتاب چهل و دوم-جلد دوم)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران، ۱۳۹۷، صص ۶۰۹، ۶۱۰

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha