• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۴
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403041309111
  • خبرنگار : 71963

ابراز خرسندی رئیس پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران از توسعه همکاری‌های علمی و فن‌آورانه ایران با دانشگاه‌های بغداد

ابراز خرسندی رئیس پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران از توسعه همکاری‌های علمی و فن‌آورانه ایران با دانشگاه‌های بغداد

رئیس پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران در نشست مشترک پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران و رؤسای دانشگاه‌های بغداد، موصل و بصره آن‌را فرصت مغتنمی برای توسعه همکاری‌های علمی و فن‌آورانه دانست و گفت: با توجه به اشتراک‌های فرهنگی و مذهبی، نزدیکی دو ملت ایران و عراق و وجود ارتباطات سیاسی قوی، می‌توانیم تعامل و همکاری‌های خوبی را برقرار کنیم.

به گزارش ایسنا، طی مراسمی رؤسای دانشگاه‌های بغداد، موصل و بصره از پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران بازدید کردند. در این مراسم دکتر علی اسدی، رئیس پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران، دکتر بهاءابراهیم کاظم انصاف، رئیس دانشگاه بغداد، دکتر قصی کمال الدین الاحمدی، رئیس دانشگاه موصل، دکتر مهند جواد کاظم، رئیس دانشگاه بصره و جمعی از معاونان و مدیران پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران حضور داشتند.

علی اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، در این مراسم، با اشاره به سیر تطور و پیشرفت نسل‌های دانشگاه افزود: در نسل سوم و چهارم دانشگاه‌ها، علاوه‌بر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، حرکت به‌سمت پیاده‌سازی فعالیت‌ها و اقدامات فن‌آورانه و نوآورانه ضروری است.

*فعالیت‌های دانش‌بنیانی و وجود پارک‌های علم و فن‌آوری از شاخص‌های مهم رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در ایران

وی، در ادامه با اشاره به این‌که فعالیت‌های دانش‌بنیانی و وجود پارک‌های علم و فن‌آوری از شاخص‌های مهم رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به‌شمار می‌رود، در ادامه با ارائه توضیحاتی درباره انواع پارک‌های علم و فن‌آوری در ایران خاطرنشان کرد: علاوه‌بر پارک‌های علم و فن‌آوری دانشگاهی، پارک‌های علم و فن‌آوری دستگاهی و استانی نیز داریم که از شرکت‌های دانش‌بنیان دارای محصول حمایت می‌کنند.

این استاد دانشگاه تهران با تأکید بر اهمیت و گستردگی فعالیت پارک‌های علم و فن‌آوری دانشگاهی تصریح کرد: پارک‌های علم و فن‌آوری دانشگاهی، حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانش‌بنیانی شدن را تسریع کرده و علاوه‌بر حمایت از محصولات فن‌آورانه و دانش‌بنیان‌ها، از ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان نیز حمایت می‌کنند.

دکتر اسدی، پارک‌های علم و فن‌آوری دانشگاهی را تکمیل‌کننده چرخه فن‌آوری و نوآوری دانشگاه‌ها دانست و گفت: پارک‌های علم و فن‌آوری دانشگاهی، دانشجویان را با ادبیات و فرهنگ فن‌آوری و نوآوری آشنا می‌کنند و دانشگاه‌ها از طریق پارک‌های علم و فن‌آوری به محلی برای ایجاد و زایش فن‌آوری و نوآوری بدل می‌شوند.

وی با اشاره به ایجاد شعب مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فن‌آوری در دانشکده‌های دانشگاه تهران، توضیح داد: این شعب ضمن ترویج فرهنگ فن‌آوری و نوآوری، زمینه‌های لازم جهت طرح ایده‌های خلاقانه و تبدیل آن به محصول را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید فراهم می‌کنند.

جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی، شعار دانشگاه تهران

اسدی، با اشاره به شعار محوری دانشگاه تهران با عنوان جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی تصریح کرد: دانشگاه نباید به کلاس و آزمایشگاه و… محدود شود و باید نیازهای جامعه از طریق دانشگاه تأمین شود.

رئیس پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران، به ارائه حمایت‌های لازم از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران به دانش‌بنیان‌ها اشاره کرد و گفت: ارائه تسهیلات کم‌بهره، معافیت‌های مالیاتی و…. از جمله این حمایت‌ها به‌شمار می‌رود که در قوانین تعریف شده‌اند.

دکتر اسدی، با اشاره به جامعیت و مرجعیت دانشگاه تهران و پوشش تمام حوزه‌های علمی، تصریح کرد: پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران نیز کوشیده این جامعیت و مرجعیت را داشته باشد و حوزه‌های متنوع فن‌آوری را حمایت کند.

*اعلام آمادگی پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران برای همکاری با دانشگاه‌های عراق

رئیس پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران، با اعلام آمادگی همکاری با دانشگاه‌های عراق، پیشنهاد کرد: ما می‌توانیم تجربیات خود را برای ایجاد پارک علم و فن‌آوری مشترک و یا مستقل در عراق به اشتراک بگذاریم، همچنین می‌توانیم نمایشگاهی برای‌ محصولات دانش‌بنیانی شرکت‌های عضو و مستقر در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران در عراق برگزار کنیم تا با تغییر در نگرش اساتید و دانشجویان عراقی، فرهنگ فن‌آوری و نوآوری نیز ترویج یابد.

اسدی، با تشریح توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شرکت‌های عضو و مستقر در پارک علم و فن‌وری گفت: بسیاری از شرکت‌های پارک علم و فن‌آوری موفق به تولید بار اول بسیاری از محصولات شده‌اند و در دنیا رقیبی ندارند، هم‌چنین تولیدات فن‌آورانه شرکت‌های پارک علم و فن‌آوری با محصولات خارجی رقابت می‌کنند.

وی با بیان این نکته که دستاوردهای فن‌آوران و دانش‌بنیان‌ها نیازهای کشور را در تحریم‌ها، تأمین کرده‌اند؛ گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند اشتغال‌زایی گسترده‌ای نیز داشته باشند و نزدیک به ۷۵۰۰ متخصص در شرکت‌های عضو و مستقر در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران مشغول به کار هستند.

در ادامه این مراسم، دکتر بهاء ابراهیم کاظم انصاف، رئیس دانشگاه بغداد، این نشست را آغاز یک همکاری برشمرد و افزود: با توجه به اهمیت دانشگاه‌های نسل چهارم، امید می‌رود که طی این همکاری بتوانیم به معیارهای این نسل از دانشگاه‌ها دست یابیم و فضای آموزشی پیشرفته و بهم‌پیوسته‌ای را مهیا کنیم تا همه از آن سود ببرند.

*ابراز امیدواری رئیس دانشگاه بغداد برای همکاری با پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران

وی در ادامه با ابراز علاقه‌مندی به تعامل و بهره‌مندی از تجارب پارک علم و فن‌آوری اظهار امیدواری کرد که با همکاری پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران بتوانیم بین پژوهش، بازار و ایده‌ها پیوستگی را ایجاد کرده و سطح کیفی خود را ارتقا دهیم.

قصی کمال الدین الاحمدی، رئیس دانشگاه موصل، هم آشنایی با پارک علم و فن‌آوری و تجربه بسیار پیشرفته این مجموعه؛ پرسش‌هایی پیرامون تفاوت میان مباحث نظری دانشگاهی و واقعیت‌های موجود در سازمان‌ها، بازار و جامعه، شناسایی ایده‌های بازارپسند، چگونگی رشد شرکت‌ها و تولید محصولات، نحوه ارائه محصول به بازار توسط شرکت‌ها، اهمیت نیازسنجی واقعی و… مطرح کرد.

دکتر مهند جواد کاظم، رئیس دانشگاه بصره، با بیان امکان جذب حمایت از وزارتخانه و دانشگاه‌های عراق برای آغاز فعالیت‌های فن‌آورانه در عراق به طرح پرسش‌های خود پیرامون نحوه ایجاد تعامل میان شرکت‌های ایرانی و عراقی، اجرایی کردن فعالیت‌های فن‌آورانه در زمینه‌های گوناگون به‌ویژه هوش مصنوعی، فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و…. را مطرح کرد.

در پایان نیز رؤسای دانشگاه‌های عراق از برخی شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فن‌آوری بازدید کرده و با دستاوردهای فن‌آورانه آن‌ها آشنا شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha