حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن بوسلیکی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: این یک امر مسلم است که اخلاق در رأس امور قرار دارد و در هسته سخت دین بخش مهمی به اخلاق اختصاص دارد، اما متاسفانه فضا به نحوی است که هر فرد در کار ویژهای که برای خود در حوزههای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی تعریف کرده است اخلاق در حاشیه است و اگر شد به عنوان آداب حاشیهای عمل خواهیم کرد.
وی ادامه داد: روایت شده است امام سجاد(ع) در پاسخ به این سؤال« لَمّا سُئلَ عَن جَمیعِ شَرایعِ الدِّینِ؛ چکیده شرایع دین چیست؟ فرمود؛ الحَقِّ، والحُکمُ بِالعَدلِ، والوَفاءُ بِالعَهدِ؛ حقگویی، داوری عادلانه، و وفای به عهد.»
بوسلیکی با بیان اینکه دینداری اخلاق محور ماست که مایه خیر خواهد بود، گفت: در تکمیل ایمان از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است: «لا یَقبَلُ الباطِلَ مِن صَدیقِهِ، و لا یَرُدُّ الحَقَّ مِن عَدُوِّهِ؛ باطل را از دوستش نمی پذیرد و حق را از دشمنش رد نمیکند.»
این استاد حوزه اضافه کرد: از امیرالمومنین علی(ع) نقل شده که خطاب به محمد بن حنفیه فرمودند: «یا بُنَیَّ، لا تَقُل ما لا تَعلَمُ بل لا تَقُل کُلَّ ما تَعلَمُ؛ پسرم، چیزی را که نمیدانی مگو بلکه همه آنچه را هم که می دانی مگوی»، لذا شاید ما از کاندیداها اطلاعاتی داریم اما باید بسنجیم که گفتار ما به نفع چه کسی است، شاید به نفع کاندیدای مورد حمایت فرد تمام شود، اما باید دید در مجموع به نفع جمهوری اسلامی و مشارکت حداکثری خواهد بود.
وی یادآور شد: از حضرت امیر(ع) سوال شد که بین حق و باطل چقدر فاصله است، ایشان فرمودند: «آگاه باشید که بین حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نیست. باطل آن است که بگویی شنیدم و حق آن است که بگویی دیدم.» در حالی که امروز افراد هر چیزی را که میشنوند سریع در فضای مجازی منعکس میکنند.
بوسلیکی بیان کرد: از حضرت رسول(ص) نقل شده است که فرمودند: «حَسبُکَ مِن الکذبِ أن تُحَدِّثَ بکُلِّ ما سَمِعتَ؛ برای دروغگویی تو همین بس که هر چه میشنوی بازگو کنی.» همچنین امام علی(ع) فرمودند: «الحقُّ أوْسَعُ الأشیاءِ فی التَّواصُفِ، و أضْیَقُها فی التَّناصُفِ، حقّ در توصیف و گفتار گسترده ترین چیزهاست، اما در عمل تنگترین چیزهاست»، یعنی کمتر کسی اهل عمل کردن به حق و اهل انصاف ورزیدن است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی تاکید کرد: در این ایام نباید فراموش کنیم که بارها در منابع مختلف ما آمده که «خوشا به حال آن کسی که آن قدر مشغول عیبها و کاستیهای خودش است که از کاستیهای مردم غفلت میکند».
این استاد حوزه عنوان کرد: متأسفانه در این سالها بر فضای انتخابات ما استعاره مفهومی جنگ و نبرد سایه میاندازد و نشانگان رفتاری آن در الفاظی است که به کار میبریم؛ واژههایی مانند جناح، جبهه، مبارزات انتخاباتی، تخریب و فلان نامزد خلع سلاح شد، لذا استعارههای مفهومی به شیوه تفکر ما جهت میدهد و یکی از نشانههایش این است که ما در استعاره جنگ برای خودمان، ما و دیگری میسازیم.
بوسلیکی بیان کرد: وقتی استعاره مفهوم جنگ حاکم شود دیگری ما میشود، دشمن؛ یک ذهنیتی برای ما نسبت به آن ایجاد میشود، به عنوان مثال شگردهای جنگ فریب است پس مجاز هستیم که در انتخابات فریب بدهیم، لذا زمانی که انگاره سازیها را به این سمت میبریم فراموش میکنیم که همه این کاندیداها مسلمان و شیعه هستند و مهم این که همه نامزدهای انتخاباتی تایید شدند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی گفت: کاندیداهای انتخابات معمولا سالها در پستهای رده اول نظام جمهوری اسلامی قرار داشتند و خدمت کردند، بنابراین وقتی یک کاندیدا را تخریب میکنیم حواسمان نیست که این تخریب در سطح ظاهری مخاطبش یک کاندید است اما در واقع به نظام لطمه وارد میشود.
انتهای پیام
نظرات