• شنبه / ۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403040905721
  • خبرنگار : 50659

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل اعلام کرد:

آغاز عملیات واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دامی استان اردبیل

آغاز عملیات واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دامی استان اردبیل

ایسنا/اردبیل مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل از آغاز عملیات واکسیناسون تب برفکی در جمعیت دام سنگین و سبک استان از روز شنبه ۹ تیر ماه در استان خبر داد و افزود: پیش بینی می شود در اجرای این عملیات که به مدت ۶۰ روز کاری انجام می شود نزدیک به ۲ میلیون راس دام تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرد.

دکتر مهدی فیضی نهم تیر با اشاره به اینکه در سایه همکاری دامداران و روستائیان وضعیت بیماری تب برفکی  بسیار بهتر و پایدارتر از سالهای گذشته است، افزود: این عملیات بصورت کاملا رایگان بوده و هیچ مبلغی از بابت هزینه تامین واکسن و عملیات مایه کوبی از دامدار اخذ نمی شود لذا با توجه به ضرورت تحقق کامل اهداف اجرای این طرح از دامداران و روستائیان انتظار می رود با اکیپ های سیار مایه کوبی دامپزشکی همکاری  تا دامهایشان در مقابل این بیماری بسیار مهم و اقتصادی ایمنیت لازم را کسب کند.

این مقام مسئول دامپزشکی استان با بیان اینکه این عملیات با استفاده از توان توامان بخش دولتی و خصوصی  دامپزشکی انجام می شود، تصریح کرد: با تمهیدات اندیشیده شده و با برنامه ریزی کامل،  واکسن این بیماری به اندازه کافی از سازمان دامپزشکی تامین  شده و هزینه عملیات مایه کوبی با تامین منابع اجرای طرح از محل اعتبارات  ملی و استانی پرداخت می شود.

به گفته  دکتر فیضی، ایجاد ایمنی همگن و پایدار در راستای کنترل و پیشگیری از این بیماری، مهمترین هدف دامپزشکی در اجرای این طرح مهم است.

گفتنی است، بیماری تب برفکی یک بیماری  ویروسی بسیار واگیر دامهای زوج سم است و ویروس عامل بیماری به اندازه ای قوی است که خیلی زود و راحت از طریق بزاق دهان، هوا، ترشحات و حتی فضولات دام بیمار به دام سالم انتقال می یابد.

این بیماری که در اصطلاح محلی به بیماری داباغ معروف است هیچ درمان خاصی ندارد و تنها راه در امان ماندن دامها انجام واکسیناسیون، رعایت موارد بهداشتی و امنیت زیستی دامپزشکی و ضدعفونی کردن اماکن و جایگاههای نگهداری دام است.

کاهش شدید تولید شیر، گوشت و پشم  در دامهای بالغ و مرگ ومیر ناگهانی و تلفات بالا در دامهای جوان این بیماری را در زمره یکی از بیماریهای مهم و استراتژیک از لحاظ مسری ترین و پرخسارت ترین بیماریهای دامی قرار داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha