• چهارشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403040603963
  • خبرنگار : 71635

گزارش میدانی از نمایشگاه پوشاک هدی

توجه به پوشاک مذهبی‌های غیرلاکچری / مناظرات انتخاباتی کاسبی را کساد کرد!

توجه به پوشاک مذهبی‌های غیرلاکچری / مناظرات انتخاباتی کاسبی را کساد کرد!

برگزاری نمایشگاه‌های فروش لباس در کشور چند سالی است که با اهداف مختلفی از جمله معرفی تولیدکنندگان تخصصی پوشاک، علمی و اصولی کردن طراحی لباس، کمک به اشتغال و ... برگزار می‌شود. با این وجود مهم‌ترین بخش نمایشگاه از نگاه مردم که مخاطب اصلی چنین رویدادی هستند، عرضه لباس‌های مناسب با قیمتی مقرون به صرفه است. موضوعی که باعث ورود نهادهای دولتی و یا بخش‌های وابسته به آنها برای برگزاری نمایشگاه لباس شد. اما این اتفاق تا چه حد موفق بوده است؟

به گزارش ایسنا، با تغییراتی که طی سالیان اخیر در فرهنگ خرید مردم اتفاق افتاده است، بخش قابل توجهی از افراد تمایل بیشتری به خرید اینترنتی پیدا کرده‌اند. بستری که از طریق پلتفرم‌ها باعث رونق گرفتن کسب و کارهای کوچک اینترنتی هم شده است. با این حال نمی‌توان از تاثیر فروش حضوری پوشاک غافل شد. به همین دلیل این نیاز از راه‌های مختلفی مانند نمایشگاه‌های فروش پوشاک و یا ایونت‌های مد و لباس پاسخ داده می‌شود. اما با این حال همچنان به نظر می‌رسد توجه به بخشی از گروه مخاطبان کمتر جدی گرفته شده است.

تکلیف ایونت‌های مد و لباس که مشخص است. معمولا اکثر این ایونت‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که پاسخگوی نیاز بخش محدودی از افرادی باشند که با عنوان «مذهبی‌ لاکچری» از آنها یاد می‌کنیم؛ موضوعی که ایسنا طی یک پرونده مفصل به مزایا و معایب آن پرداخته است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

بلبشویی به نام «ایونت پوشاک»

درباره فاجعه‌ای که ایونت‌های مد و لباس به بار آوردند

گروه مخاطبانِ دیگر متقاضی لباس‌های عادی هستند که طبیعتا به لحاظ طراحی، مشتری ایونت‌ها نیستند و احتیاجات خود را از راه خرید حضوری و یا اینترنتی برطرف می‌کنند. در این میان دسته دیگری از مخاطبان اتفاقا مشتری لباس‌های طراحی شده با تِم مذهبی مانند عبا، چادر، ساق دست و... هستند، اما به دلیل قیمت بالای پوشاک عرضه شده در ایونت‌ها، امکان خرید از برندهای حاضر در ایونت برایشان کم می‌شود و احتیاجات آنها در میان دو طیف ذکر شده دیگر، به درستی پاسخ داده نمی‌شود. نیازی که البته با تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از طریق سکوهای دائمی عرضه پوشاک پاسخ داده شود، اما هنوز هم به جز مواردی محدود این نیاز برطرف نشده است.

از «نمایشگاه پوشاک هدی» چه می‌دانیم؟

در این میان انجمن فعالان حجاب دست به کار شده است و از تیر ماه سال گذشته با برگزاری «نمایشگاه پوشاک هدی» تلاش کرده است تا بر اساس آنچه که عرضه پوشش عفیفانه خوانده است، به سراغ گروه مخاطب این نوع پوشاک برود. این نمایشگاه که در آغاز هر فصل برگزار می‌شود تاکنون سه دوره خود را سپری کرده و دوره چهارم آن نیز در حال برگزاری است که این موضوع بهانه‌ای شد تا برای تهیه یک گزارش میدانی از این نمایشگاه اقدام کنیم.

توجه به پوشاک مذهبی‌های غیرلاکچری / مناظرات انتخاباتی کاسبی را کساد کرد!

چهارمین «نمایشگاه پوشاک هدی» برخلاف سه دوره قبلی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شد این بار در چهلسرای مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود؛ جایی که از یک‌سو به دلیل نزدیکی به ایستگاه مترو شهید بهشتی سبب سهولت دسترسی و رفت‌وآمد شده است، اما از سوی دیگر باعث می‌شود مخاطبان به اشتباه فکر کنند نمایشگاه در خود مصلی برگزار می‌شود و در پیدا کردن مسیر دچار مشکل شوند؛ موضوعی که فروشندگان هم در انتقادات خود به آن اشاره کردند.

چهلسرای مصلی امام خمینی (ره) واقع در خیابان شهید بهشتی دقیقا مقابل درب شماره ۴ مصلی قرار دارد و نزدیک‌ترین راه دسترسیِ ارزان به این نقطه، مترو است که در فاصله ۵ دقیقه‌ای از نمایشگاه قرار دارد.

با توجه به وسعت فضای چهلسرا،‌ به شکل همزمان نمایشگاه‌های مختلفی در این مکان درحال برگزاری است؛ بنابراین می‌توان به این نکته اشاره کرد که این امکان وجود دارد که حتی اگر نمایشگاه پوشاک هدی نتواند آنچنان که باید توجهات را جلب کند، مخاطبان امکان بازدید از نمایشگاه‌های دیگر را دارند.

خبری از «همه‌ چیز فروشی» نیست!

تفاوت چنین نمایشگاهی با ایونت‌های مد و لباس و یا نمایشگاه‌های فروش لباسی که در موقعیت‌های زمانی خاص مانند عید نوروز فعال هستند از همان بدو ورود مشخص می‌شود. مخاطب نه به سیاق ایونت‌ها با فضایی لاکچری و گران مواجه می‌شود و نه قرار است در یک «همه‌ چیز فروشی» قدم بزند! او وارد سوله‌ای بزرگ می‌شود که غرفه‌ها در فضایی منظم و در راهروهایی بزرگ کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند بنابراین خبری از شلوغی و هرج و مرج‌ نیست.

توجه به پوشاک مذهبی‌های غیرلاکچری / مناظرات انتخاباتی کاسبی را کساد کرد!

در عین حال این امکان برای فرد وجود دارد که به راحتی غرفه مدنظر خود را پیدا کند، پوشاک آویخته شده را در فضایی که محدودیت‌های مکانی یک ایونت را ندارد به دقت نگاه کند و در نهایت اگر تصمیم به خرید گرفت، لازم نباشد برای پرو لباس در صف‌های طولانی بماند و یا راضی به پوشیدن لباس در حضور دیگران شود، چرا که فضایی برای پرو لباس در هر غرفه درنظر گرفته شده است.

بزن بریم گِل بازی!

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نمایشگاه توجه به کودکان است که احتمالا طولانی شدن زمان بازدید آنها را خسته می‌کند. به همین دلیل دو غرفه ویژه برای گِل‌بازی و نقاشی برای آنها درنظر گرفته شده است که خانواده‌ها بتوانند با پرداخت ۵۰ هزار تومان به عنوان ورودی برای مدتی فرزند خود را سرگرم کنند.

توجه به پوشاک مذهبی‌های غیرلاکچری / مناظرات انتخاباتی کاسبی را کساد کرد!

رفع نیاز مادر و کودک با حداقلی‌ترین امکانات

نکته قابل توجه دیگر تعبیه اتاق مادر و کودک در این نمایشگاه است؛ هرچند که این فضا با حداقلی‌ترین امکانات و تنها با گذاشتن یک دست مبل شکل گرفته است و احتمالا نتواند تمام نیازهای مادرِ یک نوزاد را برطرف کند، اما حداقل مادر خیالش راحت است که می‌تواند در فضایی راحت به نوزاد خود شیر بدهد.

توجه به پوشاک مذهبی‌های غیرلاکچری / مناظرات انتخاباتی کاسبی را کساد کرد!

توجه به پوشاک مذهبی‌های غیرلاکچری / مناظرات انتخاباتی کاسبی را کساد کرد!
فضای داخلی اتاق مادر و کودک

به جز دو غرفه که آنها هم از برندهای معروف‌تری هستند، سایر غرفه‌ها طراحی خاصی ندارند و در ساده‌ترین شکل ممکن و یا حتی گاهی با بی‌سلیقگی طراحی شده‌اند؛ موضوعی که لازم است در دوره‌های بعدی مورد توجه قرار گیرد تا جذابیت بصری فضا هم حفظ شود. 

توجه به پوشاک مذهبی‌های غیرلاکچری / مناظرات انتخاباتی کاسبی را کساد کرد!
یکی از غرفه‌ها که برای صرف ناهار مدتی فروش نداشت

کسی به فکر آقایان نیست!

از سوی دیگر علی‌رغم اینکه همواره به عدم توجه کافی به پوشاک آقایان اشاره می‌شود، اما در این نمایشگاه هم که اعلام شده با حضور ۲۰۰ تولیدکننده درحال برگزاری است تنها یک یا دو غرفه به فروش پوشاک آقایان اختصاص یافته است. 

از نکات قابل توجه دیگر عرضه لباس‌هایی با طراحی مذهبی برای کودکان است. لباس‌هایی که سعی شده است در عین سادگی با اِلِمان‌های مذهبی طراحی شود و برای مناسبت‌های خاصی مانند محرم به فروش برسد.

توجه به پوشاک مذهبی‌های غیرلاکچری / مناظرات انتخاباتی کاسبی را کساد کرد!

در نمایشگاه پوشاک هدی یک غرفه هم به زنان تأثیرگذار محجبه اختصاص یافته است و تصاویر این بانوان را در قالب نمایشگاه عکس دایر کرده است.

توجه به پوشاک مذهبی‌های غیرلاکچری / مناظرات انتخاباتی کاسبی را کساد کرد!

یک اتفاق خوب مثل نظارت بر قیمت‌گذاری!

می‌توان گفت نظارت بر قیمت‌گذاری از اتفاقات خوب این نمایشگاه است؛ به عنوان مثال مخاطب می‌تواند بسته به بودجه خود عبا از یک میلیون تومان تا حدود ۴ میلیون تومان تهیه کند؛ در حالی که در یک ایونت قیمت‌گذاری برای عبا تازه از حدود ۴ میلیون تومان آغاز شده و گاهی به ۱۰میلیون تومان هم می‌رسد. قیمت سایر کالاها نیز به همین شکل تعیین شده است؛ مثلا فرد می‌تواند با ۴۵۰ هزار تومان یک دامن و یا با ۳۰۰ هزار تومان یک کیف بخرد.

هنوز پول اجاره هم درنیومده!

موضوعی که البته فروشندگان انتقاداتی را هم به آن وارد می‌دانند چنانچه یکی از آنها می‌گوید: «قیمت اجاره غرفه بر اساس متراژ از متری ۹۰۰ هزار تومان تا حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان محاسبه شده. در عین تخفیف ویژه نمایشگاهی شامل اجناس می‌شود که این موضوع باعث شده حاشیه سود کمتر شود. در این شرایط بهتر بود قیمت اجاره کمتری از ما بگیرند.»

او در عین حال به دوره چهارم «نمایشگاه پوشاک هدی» نسبت به سه دوره قبلی انتقاداتی را وارد می‌داند و ادامه می‌دهد: « تا قبل از این نمایشگاه در کانون پرورش فکری برگزار می‌شد که به خاطر فضای کوچک‌ترِ اونجا تعداد غرفه‌ها کمتر بود و این باعث می‌شد فروش ما بهتر باشه، اما این دوره فضای رقابت خیلی بیشتر شده و من که برای غرفه ۲۶ میلیون تومان پول اجاره پرداخت کردم هنوز تا نیمه برگزاری نمایشگاه حتی پول اجاره رو هم درنیاوردم.»

توجه به پوشاک مذهبی‌های غیرلاکچری / مناظرات انتخاباتی کاسبی را کساد کرد!

وقتی تنور داغ مناظرات کاسبی را کساد کرد!

فروشنده دیگر هم این انتقادات را وارد می‌داند و می‌گوید: « کلا این دوره از نمایشگاه با وجود اینکه تبلیغات بیشتری هم برایش انجام شد،‌ مخاطبان کمتری داشت و حتی در روزهای تعطیل هم ما فروش خیلی بالایی نداشتیم. حتی امید ما به روز جمعه - اول تیرماه بود که افرادی که برای نماز جمعه به مصلی می‌آیند از این جا هم بازدید کنند، اما حتی جمعه هم تعداد بازدیدکنندگان مثل دوره‌های قبل نشد. مشکل دیگه اینجا اینه که خیلی‌ها چهلسرا را با خود مصلی اشتباه می‌گیرند و همین مشکل در مسیریابی مشتریان قبلی را هم با مشکل مواجه می‌کند.»

او ادامه می‌دهد: « حتی به نظر من زمان برگزاری نمایشگاه هم با توجه به انتخابات ریاست جمهوری باید تغییر می‌کرد چون این موضوع هم باعث کاهش استقبال شده؛ مثلا با وجود اینکه ساعت بازدید نمایشگاه از ۱۴ تا ۲۳ است اما شب‌هایی که قرار بود مناظره‌های انتخاباتی پخش بشه عملا از ساعت ۱۹ نمایشگاه خلوت می‌شد که به مناظره برسن و دیگر فروش خاصی نداشتیم. یک مشکل دیگه هم گرمای هوا و تهویه است که باعث می‌شه مخاطب نتونه مدت زمان بیشتری تو نمایشگاه بمونه و دوست داشته باشه سریع‌تر محیط رو ترک کنه.»

هنوز هم ایونت‌ها حرف اول را می‌زنند

این فروشنده که تجربه شرکت در ایونت‌ها را هم دارد، می‌گوید: « حتی باوجود اینکه ایونت‌ها از طریق رسانه‌های رسمی تبلیغ نمی‌شن، اما فروش در ایونت خیلی بهتره به خاطر اینکه اینفلوئنسرهای معروف تبلیغ می‌کنند.»

توجه به پوشاک مذهبی‌های غیرلاکچری / مناظرات انتخاباتی کاسبی را کساد کرد!

در یک نگاه کلی به نظر می‌رسد برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی فتح بابِ توجه بیشتر به عرضه پوشاک مطابق با طرح‌ها و قیمت‌های گوناگون باشد؛ موضوعی که البته لازم است به مرور زمان مشکلات آن برطرف شده و بتواند تولید کننده و مشتری را در نقطه مطلوبی به یکدیگر برساند و همچنین به سایر شهرها نیز تسری یابد.

«نمایشگاه پوشاک هدی» که از ۳۰ خرداد ماه آغاز به کار کرده است تا ۸ تیرماه (جمعه) در سالن شماره ۳ چهلسرای مصلی امام خمینی(ره) از ساعت ۱۴ تا ۲۳ برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha