• شنبه / ۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403040200575
  • منبع : سازمان بازرسی کل کشور

دستاوردهای قوه قضاییه در حوزه نظارت و بازرسی

دستاوردهای قوه قضاییه در حوزه نظارت و بازرسی

اقدامات سازمان بازرسی در حوزه حمایت از تولید در سال گذشته منجر به راه اندازی ۱۲۶ واحد تولیدی، جلوگیری از تعطیلی ۵۴۸ واحد، افزایش تولید در ۵۱۶ واحد تولیدی، تسریع در اخذ مجوز ۷۱۳ واحد تولیدی، تسهیل در تامین مالی ۱۰۰۳ واحد، رفع معارض قضایی ۲۱ واحد تولیدی و اقاله ۶ واحد تولیدی شده است.

به گزارش ایسنا، سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد:

با عنایت به  توجه خاص و تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)  به مقوله  ارتقاء  تولید  و  تحول   در   بخش‌های مختلف اقتصادی و همچنین موظف کردن همه قوا در جهت تحقق اهدافی همچون رونق و جهش تولید، تقویت نظام اقتصادی، افزایش توانمندی‌های علمی و فناوری کشور، حمایت از تولید داخلی، حل مشکلات تولید، اصلاح سیاست‌ها و مقررات، تسهیل دسترسی به منابع و فناوری‌ها و کاهش موانع مالی و اجتماعی جهت توسعه کسب و کارها توسط معظمٌ له؛ سازمان بازرسی کل کشور پس از نامگذاری سال ۱۴۰۳ به عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» بر اساس راهبردهای تعیین شده از ناحیه رییس قوه قضاییه، برنامه‌های نظارت و بازرسی را در راستای بررسی عملکرد دستگاه‌های ذی‌ربط با محوریت شعار سال تعریف کرده است.

این سازمان سال گذشته در پی ماموریت رئیس قوه قضاییه مبنی بر بررسی میزان تحقق شعار سال، عملکرد دستگاه‌ها را مورد بررسی قرار داد و در این میان خود نیز با اقدامات اثربخش، به جهش تولید کمک کرده است.

اقدامات سازمان بازرسی برای حمایت از تولید در سال گذشته

ثبت ۲ هزار و ۸۹۱ شکایت  با موضوع حمایت از تولید و سرمایه گذاری که از مجموع شکایات وارده، ۲ هزار و ۴۹ شکایت مختومه و ۸۴۲ شکایت در حال رسیدگی است. 

راه اندازی ۱۲۶  واحد تولیدی، جلوگیری از تعطیلی ۵۴۸ واحد تولیدی

شناسایی  ۱۸۶ واحد تولیدی ورشکسته، ۷۲۲ واحد تولیدی مشکل‌دار، ۵۹۴ پروژه کلان نیمه کاره و یک هزار و ۱۲۱ شرکت دانش‌بنیان مشکل دار، تطبیق شش هزار و ۸۵۷ واحد تولیدی با طرح آمایش سرزمین،  برگزاری چهارهزار و ۴۳۷ جلسه و شش هزار و ۶۱۹ مکاتبه و پیگیری و یک هزار و ۳۶۹ بازدید از واحدهای تولیدی از دیگر اقدامات صورت گرفته است که منجر به راه اندازی ۱۲۶  واحد تولیدی، جلوگیری از تعطیلی ۵۴۸ واحد تولیدی، افزایش تولید در ۵۱۶ واحد تولیدی، تسریع در اخذ مجوز ۷۱۳ واحد تولیدی، تسهیل در تامین مالی ۱۰۰۳ واحد، رفع معارض قضایی ۲۱ واحد تولیدی و اقاله  ۶ واحد تولیدی  شده است.

سازمان بازرسی همچنین ۸۶۳ نامه و گزارش هشداری  در راستای حمایت از تولید و سرمایه گذاری به دستگاه‌های اجرایی ارسال کرده که ۳۹۴ نامه و گزارش قابلیت تعمیم به کل کشور را داشته است.

توسعه سامانه‌های هوشمند با رویکرد حمایت از تولید

یکی از اقدامات مهمی که سازمان بازرسی در سال گذشته و در جهت تسریع در رسیدگی به درخواست‌ها و شکایات از دستگاه‌های اجرایی انجام داد توسعه سامانه‌های هوشمند سازمان بازرسی  کل کشور  با رویکرد حمایت از تولید بود که بر این اساس بخشی اختصاصی در درگاه ازمان ایجاد گردید.

این بخش از سامانه به نحوی طراحی گردیده که با توجه به رفع مشکل شهروندان، دستگاه‌ها ترغیب به اصلاح فرآیندهای خود شده و بدین ترتیب اثربخشی این‌گونه موارد افزایش مطلوبی داشته است و رفع مشکل مالیاتی، گمرکی۲۵ واحد، راه‌اندازی مجدد واحد تولیدی ۵ واحد، جلوگیری از خریدکالای خارجی مشابه داخل ۳ فقره،     جلوگیری از تعطیلی واحد تولیدی ۱۱ مورد،تسهیل در اخذ یا تمدید مجوزها ۳۰ مورد و اصلاح امور، مقررات وضوابط ناکارآمد به تعداد ۷۵ فقره را در پی داشته است.

آسیب شناسی قوانین و مقررات

آسیب شناسی قوانین و مقررات با رویکرد رفع موانع تولید و دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مرتبط، احصاء و تنقیح قوانین موضوعه، برگزاری جلسات کارشناسی نسبت به آسیب شناسایی قوانین ومقررات ناظر بر تولید از دیگر اقدامات سازمان بازرسی در این زمینه بوده است و این سازمان با هدف رفع چالشهای حوزه تولید پیشنهادها و نقطه نظرات کارشناسی و تخصصی خود را جهت بهره برداری کلیه نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز و مراکز علمی و پژوهشی ارائه کرده است.

برخی از اقدامات سازمان بازرسی در کمک به کارخانه‌ها

با ورود سازمان بازرسی، مشکلات ارزی پیش روی شرکت دانش‌بنیان «آتا طب‌سان» به عنوان اولین تولیدکننده انحصاری ایمپلنت‌های مخصوص بیماران دچار ضایعه نخاعی برداشته و ۶ میلیون دلار ارز به متقاضی برای تأمین مواد اولیه تخصیص یافت.

شرکت «راستین تجارت احسان» بزرگترین واحد تولید مکمل های غذایی و دارویی است که به دلایل مختلفی از جمله عدم ترخیص کالا، تخصیص تسهیلات و... با مشکلاتی روبرو و احداث این کارخانه به تاخیر افتاده بود. با ورود بازرسی مشکلات این کارخانه رفع و روند احداث آن آغاز شد. 

با پیگیری‌های سازمان بازرسی کل کشور مشکلات جلوی تعطیلی دومین تولیدکننده کابل کامپوزیت جهان با اشتغالزایی ۳۲۷ نفر به‌طور مستقیم گرفته شد. عمده مشکل شرکت پویا نیرو عدم ایفای وزارت نیرو به تعهدات خود در قبال این شرکت بود که با ورود بازرسی ۹ میلیون یورو به شرکت پرداخت و از ضبط ضمانت‌نامه‌های بانکی این شرکت با پرداخت بدهی‌ها جلوگیری به عمل آمد.

در پی ایجاد نارضایتی انجمن تولید کنندگان دی و منوکلسیم فسفات در ایران و انتقاد از واردات دی و منو کلسیم فسفات علیرغم تولید این محصول در داخل کشور پیگیری های دفتر حمایت از سرمایه گذاری و تولید ملی و بازرسی امور جهادکشاورزی و محیط زیست سازمان بازرسی منجر به جلوگیری از واردات دی و منو کلسیم فسفات به دلیل وجود کالای مشابه ساخت داخل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha