• شنبه / ۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403040200504
  • خبرنگار : 50130

یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

مردم با توجه به برنامه های نامزدها در انتخابات شرکت کنند

مردم با توجه به برنامه های نامزدها در انتخابات شرکت کنند

ایسنا/کردستان یک استاد رشته حقوق بین الملل در دانشگاه کردستان گفت: بدون شک دانشگاهیان نقش ارزنده‌ای در روشنگری جامعه در ابعاد و حوزه‌های مختلف دارند و می‌توانند با تبیین اهمیت انتخابات برای جامعه، نقش روشنگری خود را از طریق ارتباط با دانشجویان و مردم ایفا کنند.

جامعه دانشگاهی، استادان و دانشجویان، نخبگان و دانش‌آموختگان همیشه نسبت به رویدادها و موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه حساس و در بسیاری موارد نقش‌آفرین بوده اند. انتخابات نیز به عنوان موضوعی سیاسی و تعیین‌کننده سرنوشت و مسیر جامعه از این امر مستثنی نیست و دانشگاهیان به قدر توان خود همواره در انتخابات فعال بوده و بر آن اثر داشته‌اند.

خبرگزاری ایسنا در استان کردستان در راستای ایجاد شور و نشاط انتخاباتی و ارائه راهکار برای مشارکت حداکثری، مصاحبه ای را با رییس بسیج اساتید استان کردستان انجام داده که اهم آن در زیر آمده است.

ایسنا: جامعه به کلام و نگاه دانشگاهیان توجه ویژه ای دارد، این قشر چگونه باید تکلیف خود را در عرصه انتخابات انجام دهند؟

مهدی حاتمی: دانشگاهیان به عنوان راهنمایان مردم در عرصه مردم سالاری شناخته می‌شوند، بنابراین موظفند اقدام به جهاد تبیین کنند، دانشگاهیان نه تنها خانواده خود بلکه دانشجویان را نیز باید مورد ارشاد و راهنمایی قرار دهند تا بتوانند نقش خود را به عنوان پیام آوران علم و دانش ایفا کنند، در مورد اهمیت انتخابات هم باید بگویم که انتخابات نشانه بلوغ سیاسی و فکری مردم یک جامعه است و به نوعی گویای حق تعیین سرنوشت مردمان است، انتخابات می‌تواند توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم را به دنبال داشته باشد.

ایسنا: مردم در انتخابات چه نقشی دارند و چگونه باید پای صندوق رای بیایند؟

حاتمی: مردم مهم‌ترین عامل مردم سالاری هستند، اگر مردم در انتخابات مشارکت نکنند، اقتدار داخلی و بین‌المللی یک حاکمیت زیر سوال می‌رود، پس موتور پیشران توسعه سیاسی و اقتصادی مردم هستند و باید با بصیرت، آگاهی و توجه به برنامه‌های نامزدها در انتخابات حاضر شوند.

ایسنا: مولفه‌های انتخاب اصلح از نظر دانشگاهیان چیست؟

حاتمی: از نظر دانشگاهیان انتخاب اصلح با توجه به ملاک‌هایی قابل شناسایی است که عبارتند از برنامه محوری، سوابق اجرایی و سابقه کاری ارزنده، اعتقاد به فضای گفت و گو در دانشگاه‌ها، توجه به معیشت کارمندان، اساتید و دانشجویان در دانشگاه‌ها و طرح دقیق و کاربردی در مورد اشتغال جوان و دانشجویان، همچنین ساده زیستی، مردمی بودن و انقلابی بودن نیز از جمله مولفه های انتخاب اصلح به شمار می رود.

ایسنا: با توجه به شهادت رییس جمهور و بحث مکتب خدمت و انتظار و توقع ایجاد شده در جامعه در راستای خدمت رسانی،‌ رییس جمهور آینده تکلیف سنگین تری بر عهده دارد، به نظر شما رییس‌جمهور آینده باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

حاتمی: خدمت به مردم، در میدان بودن، مردمی بودن، استکبار ستیزی، توجه به اقشار ضعیف و محروم از مؤلفه‌هایی است که اگر نامزدها داشته باشند می‌توانند ادامه دهنده راه شهید رئیسی باشند.

ایسنا: راههای افزایش مشارکت هرچه بیشتر اقشار دانشگاهی به ویژه اساتید و دانشجویان جهت شرکت در انتخابات کدام ها هستند؟

حاتمی: اگر نامزدها به ملاک‌هایی که در نظر دانشگاهیان است و به آن اشاره شد، توجه داشته باشند، قطعاً با مشارکت بیشتر دانشگاهیان روبرو خواهیم بود، مثلاً باید در مورد معیشت اعضای هیئت علمی، مسکن آنها یا اشتغال دانشجویان طرح‌های کارشناسی و شدنی ارائه شود.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha