• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403033020575
  • خبرنگار : 71610

«خروج از رفح و اعلام پیروزی دروغین»؛ راه در رو ارتش رژیم صهیونیستی از جنگ غزه

«خروج از رفح و اعلام پیروزی دروغین»؛ راه در رو ارتش رژیم صهیونیستی از جنگ غزه

ارتش رژیم صهیونیستی که پس از دویست و پنجاه و هفت روز جنگ در نوار غزه خسته شده به هیچ یک از اهداف اعلام شده قبلی دست نیافته است، طرحی را به تشکیلات سیاسی این رژیم ارائه کرده است تا با اعلام خروج از «رفح» و پیروزی دروغین افکار عمومی در اراضی اشغالی را فریب دهند و به واسطه آن راه نجاتی را برای خروج از جنگ فراهم کنند.

به گزارش ایسنا، روزنامه الاخبار لبنان در یادداشتی در این باره فاش کرد: «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم اشغالگر پیشنهادی را به عنوان راه نجات از جنگ غزه به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم پیشنهاد کرده است که یادآور پیشنهاد «جورج آین» سناتور آمریکایی به «لیندون جانسون» رئیس جمهور اسبق آمریکا در بحبوحه جنگ ویتنام است که گفته بود: «بگذارید از آنجا خارج شویم و اعلام کنیم که ما پیروز شده‌ایم.»

این پیشنهاد رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی که به رسانه‌ها درز یافته است، از چند جهت قابل بررسی بوده و بیانگر چند نکته است. مهمترین نکته درباره این پیشنهاد این است که اشغالگران به آرامی از دایره «دستاوردهای ادعایی» به حلقه «از دست دادن ابتکار عمل و جنگ فرسایشی» منتقل شده‌اند؛ جنگ فرسایشی که ارتش رژیم اشغالگر توان دوام آوردن در آن را ندارد.

این پیشنهاد درحالی مطرح شده است که حملات زمینی به رفح برای هفتمین هفته متوالی ادامه دارد و ارتش رژیم اشغالگر به حدود ۶۰ درصد این شهر نفوذ کرده و آن را تحت محاصره قرار داده است و علاوه بر آن کنترل محور مجاور مرز مصر یعنی محور فیلادلفیا را به دست گرفته و تقریبا از سه جهت شرق، جنوب و غرب شهر رفح را تحت محاصره قرار داده است.

براساس ادعاهای ارتش رژیم صهیونیستی ۲ تیپ حماس از مجموع چهار تیپ آن در رفح تا کنون برچیده شده است و اشغالگران در صورت صدور دستور ازسوی مقامات سیاسی تا چند هفته دیگر می‌توانند کنترل کامل رفح را به دست بگیرند. رفح آخرین هدف میدانی ارتش رژیم اشغالگر است و در صورت تسلط بر آن وارد یک جنگ فرسایشی این بار در جنوب نوار غزه خواهد شد؛ درست مانند اتفاقی که در شمال و مرکز نوار غزه رخ داد و علی‌رغم تسلط بر این مناطق اما رزمندگان مقاومت همچنان درحال وارد کردن ضربات سنگین به دشمن هستند. به همین دلیل رژیم صهیونیستی نگران از دست رفتن آخرین اهرم فشار بر مقاومت برای کوتاه آمدن از موضع خود است.

بنابراین می‌توان اینگونه ارزیابی کرد که رژیم صهیونیستی نگران فردای تسلط بر رفح  است؛ چراکه در چنین صورتی رزمندگان مقاومت با عقب‌نشینی از رویارویی مستقیم، به جنگ چریکی و انجام کمین، روی می‌آورند و در نتیجه ارتش دشمن را خسته می‌کنند.

بنابراین می‌توان گفت که این پیشنهاد هرتزی هالوی ناشی از ارزیابی وی نسبت به اتفاقات آینده و تاکید بر ضرورت حفظ اهرم‌های میدانی به منظور استفاده در سطوح سیاسی و جلوگیری کردن از یک جنگ فرسایشی است؛ چراکه درصورت شکل‌گیری جنگ فرسایشی ضربات سنگینی به ارتش رژیم اشغالگر وارد خواهد شد.

رژیم صهیونیستی پیروزی بر جنبش حماس را به کنترل منطقه رفح و از بین بردن چهار گردان نظامی این جنبش در آنجا مرتبط کرده بود. در مقابل این پس زمینه، رفح به نقطه عطفی برای رهبری سیاسی و همچنین رهبری نظامی حماس تبدیل شده است و به همین دلیل رهبری نظامی رژیم صهیونیستی به دنبال اعلام پایان جنگ در این منطقه است و قصد دارد نابودی آخرین تیپ حماس را اعلام کند.

اکنون این سوال مطرح است که پس از برچیدن ادعایی تیپ‌های حماس چه می‌شود؟ آیا این نبرد علیه آگاهی در میان ساکنان سرزمین‌های اشغالی و همچنین دیگر طرف‌ها است؟ گزارش‌های درز یافته از تشکیلات نظامی رژیم صهیونیستی گویای این مساله است و به نظر می‌رسد که ساکنان سرزمین‌های اشغالی طی روزهای آتی گزارشی را از یک فهرست دستاورد دریافت خواهند کرد و این دستاوردسازی زمینه را برای پایان دادن به جنگ با اعلام «پیروزی» فراهم می‌کند.

این فهرست دستاوردها کاملا مشابه توصیه‌ای است که لیندون جانسون دریافت کرده بود و هرتزی هالوی نیز از همین توصیه الهام گرفته است. با این وجود باید دید که آیا سطح سیاسی اشغالگران با این روند موافقت خواهد کرد یا خیر. اختلاف نظر میان تشکیلات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی در این باره کاملا آشکار است و ارتش این رژیم درحال افشای اطلاعات و تخمین‌های گسترده و بررسی است تا بگوید که این ماموریت را به پایان رسانده است و نتیجه فعلی، دستاورد حداکثری است که می‌توان از طریق نظامی به دست آورد و به همین دلیل قصد دارد این مساله را با ارائه دستاوردهای جنگ در چند هفته آینده ترکیب کند و یک پیروزی مشکوک را به ساکنان اراضی اشغالی بباوراند.

بر این اساس، می‌توان پیش‌بینی کرد که تشکیلات نظامی رژیم صهیونیستی بار جنگ و نتایج آن را به تشکیلات سیاسی منتقل می‌کند و می‌خواهد بگوید زمان استفاده از دستاوردهای نظامی در زمینه‌های سیاسی فرا رسیده است. به عبارت دیگر، ارتش دشمن بر «آلترناتیو سیاسی» به‌عنوان تنها گزینه باقی‌مانده تاکید می‌کند تا اینگونه به نظر برسد که نبرد موجود «اسرائیلی – اسرائیلی» است و این درحالی است مقاومت به رهبری جنبش حماس همچنان پابرجا است و بر موضع خود متعهد است. اگر آنچه در راه است جنگ روایت‌ها و «فهرست‌های دستاوردها» باشد، در وهله اول، اسیران صهیونیست کسانی خواهند بود که آگاهی جمعی ساکنان اراضی اشغالی را از پذیرش روایت رسمی تل‌آویو باز می‌دارد؛ چراکه درصورت اعلام پایان جنگ و پیروزی در شرایط فعلی این سوال را مطرح می‌کند که چگونه می‌شود جنگ با پیروزی و نابودی ادعایی مقاومت پایان یابد، اما اسرا در غزه بمانند و درخواست مذاکره برای تبادل اسرا مطرح شود؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha