• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403033020418
  • خبرنگار : 30190

محک چهاردهمین رییس جمهور با پرسش‌های نخبگان

محک چهاردهمین رییس جمهور با پرسش‌های نخبگان
عکس آرشیوی است / مراسم قرعه‌کشی نامزدها برای مناظره

تبلیغات تلویزیونی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر حضور پررنگ نخبگان در برنامه‌ها و طرح مطالبات آنها به عنوان نمایندگان مردم، پخش می‌شود.

به گزارش ایسنا، در شرایطی که طی این روزها، برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در صداوسیما به مرور بینندگان بیشتری را به خود جلب می‌کند، در برخی برنامه‌ها یک رویکرد تازه از سوی صداوسیما دیده می‌شود.

مطابق این رویکرد که در دو عنوان از برنامه‌ها به چشم مخاطبان هم آمده، کارشناسان و نخبگان حوزه‌های مختلف به دو شکل حاضرند و به طرح پرسش از نامزدهای انتخابات می‌پردازند؛ امری که در دوره‌های گذشته انتخابات چنین پررنگ دیده نمی‌شد و در این دوره، با هدف تخصص‌محوری و برنامه‌محوری تبلیغات انتخاباتی طراحی شده است.

نخستین توضیحات درباره این رویکرد جدید را پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما در نشست خبری ۲۰ خردادماه بیان کرد. او در این نشست از مشارکت مردم، نخبگان و کارشناسان ارشد برای برگزاری مناظره‌ها گفت و تاکید کرد: از ظرفیت کارشناسان و مدیران ارشد اجرایی متنوع کشور برای طراحی سؤال‌ها استفاده کردیم که مرتبط با هر محور مطرح خواهد شد.

این رویکرد ابتدا خود را در میزگردهای تخصصی که از اولین روزهای تبلیغات شروع شد، نشان داد. بر این اساس در هرکدام از برنامه‌های میزگرد اقتصادی شبکه یک، میزگرد فرهنگی شبکه دو و میزگرد سیاسی شبکه سه، هر نامزد انتخابات همراه با دو مشاور خود شرکت می‌کند و به پرسش‌های تخصصی سه گروه ثابت کارشناس اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، پاسخ می‌دهد.

محک چهاردهمین رییس جمهور با پرسش‌های نخبگان

این پرسش‌ها که به اذعان حسین انتظامی یکی از کارشناسان ثابت میزگرد فرهنگی، بدون دخالت سازمان صداوسیما طراحی شده، برای هر نامزد متفاوت است و توسط خود کارشناس طرح می‌شود.

کارشناسان این سه برنامه از دانشگاهیان، نخبگان و مسئولان سابق یا فعلی در حوزه مورد اشاره‌اند و جالب آن که پیش از طرح سوال، هریک چند دقیقه امکان نقد صریح افکار و عملکرد نامزد مقابل را دارند. برخی از این نقدها در روزهای گذشته، در شبکه‌های اجتماعی بسیار پربازدید شده و بینندگان فراوانی را جذب برنامه‌های یادشده کرده است.

نکته قابل ذکر آنکه یکی از کارشناسان میزگرد فرهنگی، شهاب اسفندیاری است که ریاست دانشگاه صداوسیما را بر عهده دارد و اگرچه دارای شخصیتی مستقل از این سازمان است، اما یکی از مدیران این رسانه محسوب می‌شود تا بخشی از سوالات میزگرد فرهنگی، به نوعی به مواضع سازمان صداوسیما نزدیک باشد؛ نظیر اتفاقی که در یکی از سوالات وی از مصطفی پورمحمدی در میزگرد فرهنگی این نامزد رخ داد.

محک چهاردهمین رییس جمهور با پرسش‌های نخبگان

پس از برگزاری چهار میزگرد از هر شاخه اصلی، نوبت به برگزاری نخستین مناظره تلویزیونی رسید که به واسطه ذهنیت گذشته مخاطب از جنجال‌های دوره‌های قبلی، از بالقوه از امکان جذب بیننده بیشتری برخوردار بود. در حالی که در دوره‌های گذشته، مناظره‌ها پیش از انتخابات ریاست جمهوری با طرح پرسش‌های طراحی‌شده در سازمان صداوسیما از سوی مجری همراه بود، در اولین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات، پرسش‌ها توسط نخبگان و کارشناسان حوزه‌های مختلف مطرح شد؛ پرسش‌هایی بسیار کوتاه که به شکل تولیدی، در ابتدای هر بخش برای نامزدها پخش شد.

محک چهاردهمین رییس جمهور با پرسش‌های نخبگان

در مناظره نخست، شماری از مقامات سابق و فعلی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی و همچنین برخی نمایندگان مجلس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله پرسش‌کنندگان بودند. ترکیب افراد از لحاظ سلایق سیاسی نیز تا حدودی از تنوع برخوردار بود تا عملکرد ستاد انتخابات رسانه ملی از این نظر قابل قبول باشد.

با توجه به آنکه بناست هر یک از ۶ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در ۱۴ برنامه شامل چهار برنامه گفتگومحور تک‌نفره، دو مستند، سه میزگرد و پنج مناظره حاضر شوند، می‌توان گفت پرسش‌های افزون بر نیمی از برنامه‌ها که به شکل میزگرد و مناظره طراحی شده‌اند، توسط نخبگان و کارشناسان طراحی می‌شود که در نوع خود جالب توجه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha