• سه‌شنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403032919692
  • خبرنگار : 71299

«مرغ سایز» باید چندکیلوگرم باشد؟

«مرغ سایز» باید چندکیلوگرم باشد؟

ایسنا/ایلام عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات  و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام گفت: منظور از تولید «مرغ سایز» یعنی پرورش و تولید مرغ با وزن یکسان در یک دوره پرورش و عرضه گوشت مرغ در یک دامنه وزنی پایین با وزن مشابه و در واقع یکی از اهداف آن، اجرای سیاست تولید محصول سالم است.

«علی الله‌مرادی» امروز سه‌شنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۳، در کارگاه آموزشی با موضوع «مرغ سایز» که برای مرغداران شهرستان ایوان برگزار شد، اظهار کرد: گوشت مرغ در مقایسه با دیگر فراورده‌های گوشتی به دلیل هزینه‌های پایین قیمت تمام شده و توان خرید مصرف‌کنندگان اهمیت زیادی پیدا کرده است.

وی افزود: در این فرایند، طول دوره پرورش به  ۳۵ تا ۴۰ روز کاهش یافته است تا از این طریق بتوان مرغ استاندارد با وزن زنده معادل ۱.۸ تا ۲ کیلوگرم و وزن لاشه‌ی ۱.۳ تا ۱.۵کیلوگرم تولید کرد که این نوع گوشت، چربی و ضایعات کمتری دارد و به سلامت مصرف‌کننده کمک می‌کند اما باید گفت مشکل اصلی پرورش‌دهندگان طیور گوشتی در درجه‌ اول کمبود نقدینگی و پایین بودن قیمت فروش مرغ‌های پرورشی در پایان دوره است که بنابر گفته‌ی پرورش‌دهندگان درآمدها، هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد و به همین دلیل برخی مرغداری‌های منطقه غیرفعال هستند.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان ایلام ادامه داد: هدف‌گذاری برای تولید مرغ سایز با دو مشکل عمده مواجه است، یکی از آن‌ها عدم استقبال کشتارگاه‌ها از پذیرش و کشتار مرغ‌های سایز و مشکل دیگر عدم رغبت مصرف‌کنندگان به انتخاب و مصرف این نوع مرغ است.

الله‌مرادی اضافه کرد: بنابراین ابتدا باید فرهنگ مصرف مرغ سایز فراگیر شود تا کشتارگاه‌ها هم نسبت به پذیرش مرغ سایز برای کشتار متقاعد شوند. در این صورت پرورش‌دهندگان مرغ سایز با انگیزه‌ بالاتری نسبت به کشتار پرنده در سن پایین‌تر اقدام می‌کنند.

وی گفت: همچنین بهتر است دولت برای پرورش‌دهندگان مرغ سایز، امتیازاتی از قبیل خرید تضمینی گوشت مرغ سایز با قیمت بالاتری نسبت به مرغ معمولی، تهیه‌ دان و ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان در نظر بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha