• چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403032315975
  • خبرنگار : 71219

کارگردان فیلم «به عبارتی» مطرح کرد:

گاهی پول زیاد به ضرر یک فیلم تمام می‌شود

گاهی پول زیاد به ضرر یک فیلم تمام می‌شود

کارگردان فیلم «به عبارتی» می‌گوید: در سینما همه مسائل را نمی‌توان با پول حل کرد و گاهی حتی ورود پول زیاد به ضرر یک فیلم تمام می‌شود. تصور نیاز به پیشرفته‌ترین ابزار هم غلط است چرا که محتوا بیشترین اهمیت را دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «به عبارتی» به کارگردانی محمد مهدی کتیراچی و تهیه کنندگی امیرفکری شامگاه سه‌شنبه ۲۲ خرداد در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.  

محسن سوهانی -منتقد و پژوهشگر سینما-درباره فضای فیلم «به عبارتی» گفت: فیلم موقعیت‌های خوبی را بر اساس داستانی که می‌خواهد تعریف کند ایجاد کرده است و اگر در تدوین کمی دقت نظر بیشتری می‌شد قطعا ما شاهد فیلم بهتری بودیم. این فیلم درباره یک جوان دهه شصتی است و دغدغه‌های او را مطرح می‌کند. دهه شصت دهه عجیبی است و به نوعی متولدین این نسل در دهه  میانه  قرار دارند که آغاز ورود تکنولوژی‌های جدید است و موقعیت آدم‌ها بر اساس ارزش آن‌ها از بالا به پایین تعیین شده است. نسل دهه شصت به نوعی نسل دوران گذار است.

او ادامه داد: نگاهی که این فیلم به نسل دهه شصت دارد دارای صداقتی است که مخاطب را جذب می‌کند و داستان را با یک حلاوت و شیرینی بیان می‌کند.

سوهانی با اشاره به نمایش این فیلم در گروه سینمایی هنر و تجربه گفت: آنچه که فعالیت این گروه را ارزشمند می‌کند، جسارت دادن به فیلمسازان برای تجربه کردن است زیرا ساخت فیلم تجربی بسیار سخت است و ازاین منظر گروه سینمایی هنروتجربه پلکان خوبی برای توسعه سینمای ایران است.  

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این فیلم ایرانی بودن آن در داستان و هویت است و به دنبال تقلید کورکورانه نبوده و توانسته روایت را مال خود کند و می‌توان امیدوار بود که ما شاهد یک فیلم ساز صاحب سبک شده‌ایم.

محمد مهدی کتیراچی -کارگردان فیلم «به عبارتی» -نیز با اشاره به اینکه «از ابتدا علاقه داشتم تا فیلم در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شود زیرا خودم را از علاقمندان جدی این سینما می‌دانم» گفت:‌ متاسفانه در زمان ساخت این فیلم بیماری کرونا همه‌گیر شد و طبعاً روند ساخت فیلم را تحت تاثیر قرارداد و پایان ساخت فیلم نیز با پایان کرونا هم زمان شد. این فیلم را به اصطلاح با پول توجیبی خودم ساختم و هدف اصلی خودم تجربه کردن در سینما بود. سفر قهرمان در فیلم یک کهن الگوی کلاسیک است که همچنان جزء پرمخاطب‌ترین شیوه‌ها برای روایت داستان است و ما در ساخت این فیلم تلاش کردیم تا از حرکت اول قهرمان را تعریف کنیم و به هیچ عنوان در نگاه اول به دنبال ساخت یک فیلم کمدی نبودیم.

او افزود: ما تلاش کردیم در روایت داستان فقط تعدادی موقعیت‌ کمدی خلق کنیم شاید کمی از حزن و غم فیلم کم کند.  من از ابتدا اصلا به دنبال این نبودم که یک فیلم متفاوت بسازم. فقط می‌خواستم فیلمی بسازم که خودم آن را دوست داشته باشم و اتمسفری که در فیلم وجود دارد در کارهای کوتاه من نیز قبلاً وجود داشته است.  

این کارگردان بیان کرد:‌ هرچند برای ساخت این فیلم با مشکلات مختلفی روبرو بودیم و بحث مالی نیز یکی از آن‌ها بود اما واقعیت این است که به این نتیجه رسیده‌ام که در سینما همه چیز پول نیست و همه مسائل را در سینما نمی‌توان با پول حل کرد و گاهی حتی ورود پول زیاد به ضرر یک فیلم تمام می‌شود. نکته مهم بعدی بحث ابزار زدگی است و این که تصور کنیم برای ساخت یک فیلم خوب به پیشرفته‌ترین ابزار نیاز داریم کاملاً غلط است بلکه آنچه در یک فیلم اهمیت زیادی دارد محتواست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha