• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403032214788
  • خبرنگار : 71660

لاوروف: شاهد تغییر عمیقی در روابط بین‌الملل هستیم

لاوروف: شاهد تغییر عمیقی در روابط بین‌الملل هستیم

وزیر خارجه روسیه امروز –سه‌شنبه– ضمن اشاره به تغییرات عمیق در سیستم روابط بین‌المللی گفت امروزه درباره فرمت‌هایی از جمله بریکس صحبت می‌شود که اصول همکاری برابر را ترویج می‌دهند.

به گزارش ایسنا، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه طی نشست وزرای خارجه بریکس بیان کرد: «ما تغییر عمیقی را در سیستم روابط بین‌المللی مشاهده می‌کنیم. همین مسئله به هر کشور اجازه خواهد داد تا سرنوشت خودش را مشخص کند.»

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وزیر خارجه روسیه گزارش کرد: «ما درباره فرمت‌هایی گفت‌وگو می‌کنیم که اصول همکاری برابر را ترویج می‌دهند. این فرمت‌ها فقط شامل بریکس نمی‌شود، بلکه تعداد دیگری از سازمان‌ها و نهادها نیز هستند.»

او هم‌چنین در ادامه با تاکید بر نقش گروه بریکس گفت: «بریکس توسط نیروهای قدرتمندی هدایت می‌شود و نفوذ جهانی روزافزون و نقش گسترده آن در عرصه جهانی برجسته می‌شود.»

پنج کشور اعم از ایران، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، اتیوپی و مصر در تاریخ یکم ژانویه (۱۱ دی) ۲۰۲۴ به عضویت کامل گروه «بریکس» درآمدند که اکنون «بریکس پلاس» نامیده می‌شود.

گروه بریکس در سال ۲۰۰۶ توسط برزیل، روسیه، هند و چین تاسیس شد، درحالی‌که آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ به این بلوک پیوست و در سال جاری میلادی روسیه ریاست دوره‌ای بریکس پلاس را برعهده دارد.

دیدار لاوروف با وزیر خارجه ترکیه

وزیر خارجه روسیه هم‌چنین در حاشیه نشست مذکور با «هاکان فیدان» همتای ترکیه‌ای خود دیدار و پیرامون وضعیت اوکراین، «خاورمیانه» و قفقاز گفت‌وگو کردند.

وزارت امور خارجه روسیه به نقل از سرگئی لاوروف اعلام کرد: «جنبه‌های اصلی دستور کار بین‌المللی از جمله وضعیت خاورمیانه و قفقاز مورد بحث قرار گرفت. سرگئی لاوروف به همتای ترکیه‌ای خود در مورد اولویت‌های روسیه در دوران ریاست بریکس اطلاعاتی ارائه داد و هم‌چنین ارزیابی‌های اساسی روسیه از وضعیت پیرامون درگیری اوکراین هم مطرح شد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha