• یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403032013310
  • خبرنگار : 50649

آموزش عشایر منطقه شکار ممنوع بصیران اقلید برای پیشگیری از آتش‌سوزی

 آموزش عشایر منطقه شکار ممنوع بصیران اقلید برای پیشگیری از آتش‌سوزی

ایسنا/فارس رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اقلید از اجرای برنامه آموزش عشایر منطقه شکار ممنوع بصیران برای پیشگیری از آتش و اطفاء حریق خبر داد.

علی بخش نجاتی امروز، ۲۰ خردادماه با اعلام این خبر بیان کرد: در این برنامه آموزشی که توسط انجمن همیاران و ‌پاکسازان طبیعت شهرستان اقلید با مشارکت اداره محیط زیست و انجمن زاگرس سبز اقلید و سرحد انجام گرفت، کارشناسان انجمن با مراجعه به بُنه عشایر و آموزش چهره به چهره، عشایر منطقه را با فنون پیشگیری از حریق و اطفاء آن در صورت بروز آتش سوزی آشنا کردند.

وی افزود: در این برنامه که به مدت ۱۰ ساعت به طول انجامید به بیش از ۳۰ چادر عشایری مراجعه شد و آن‌ها خصوصا چوپانان و مسئولان مراتع با این فنون آشنا شدند. در حاشیه این برنامه نیز در راستای حمایت از حیات وحش پیام‌های  فرهنگ‌سازی به عشایر منتقل شد.

نجاتی اضافه کرد: کنترل رفتار مردمی که در عرصه‌های جنگلی و مرتعی زندگی می‌کنند و آموزش آنان برای اجتناب از روشن کردن آتش در جنگل و مرتع و جلوگیری از آتش زدن کلش مزارع حاشیه جنگل و یا کنترل چین آتش‌سوزی‌هایی با شخم زدن اطراف مزرعه و ایجاد دیوارهای سنگ چین در حاشیه این مزارع مهم‌ترین راه پیشگیری حریق است.

وی ادامه داد: همچنین با اطلاع‌رسانی و انتشار پیام‌های هشدار دهنده به گردشگران، کوهنوردان و شکارچیان و بهره‌برداران عرصه‌های جنگلی و مرتعی می‌توان خطرات ایجاد شعله در جنگل‌ها و مراتع را به‌صورت جدی برایشان بیان کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اقلید بیان کرد: در صورتی که با تمام این مسایل در منطقه‌ای حریق ایجاد شود، تلاش برای محدود کردن خسارت و جلوگیری از گسترش و نهایتاً اقدام برای مهار و اطفاء آن با مشارکت مردم محلی و نیروهای امداد و نجات و پس از آن نیز برای احیاء و بازسازی منطقه سوخته و رویش مجدد و یا جنگل کاری دوباره اصول اساسی حفظ و پایداری محیط زیست است.

نجاتی تأکید کرد: طراوت جنگل‌ها و سرسبزی طبیعت نیاز اساسی ما انسان‌هاست، پس نگذاریم این زیبایی و طراوت و این عرصه که سفره معیشت بخشی از جامعه ماست به دود و خاکستر تبدیل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha