• یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403032013064
  • خبرنگار : 50214

مدیریت این آستان خبر داد؛

طرح جامع امامزاده سید جعفر محمد(ع) یزد مصوبه اوقاف کشور است

طرح جامع امامزاده سید جعفر محمد(ع) یزد مصوبه اوقاف کشور است

ایسنا/یزد مدیر آستان مقدس امامزاده سید جعفر محمد(ع) یزد، اقدامات عمرانی اخیر در این آستان مقدس را مربوط به عملیات اجرایی فاز نخست طرح جامع آن خواند و گفت: در قالب این طرح، فضاهای متنوع و متعدد فرهنگی، مذهبی و خدماتی برای زائران و مراجعان لحاظ شده است.

حجت الاسلام «مسعود دهقانی زاده» در گفت وگو با ایسنا راجع به اقدامات عمرانی اخیر در این آستان مقدس تصرح کرد: طرح جامع آستان مقدس امامزاده سید جعفر محمد(ع) یزد از سال ۱۳۹۳ آغاز و پس از انجام مطالعات، به تصویب سازمان اوقاف و امور خیریه کشور رسیده است.

وی ادامه داد: طرح مشتمل بر املاک و زمین‌های متعلق به آستان مقدس امامزاده و زمین‌هایی که براساس پیش‌بینی باید در آینده خریداری ‌شود، است.

به گفته وی، در این طرح جامع، فضاهای مورد نیاز براساس کاربری فرهنگی و مذهبی و زائرخیز و مسافرخیز بودن این آستان مقدس در ورودی شهر یزد لحاظ شده و در همین راستا علاوه بر فضاهای فرهنگی و مذهبی، فضاهایی برای موضوعات آموزشی، رفاهی و اقامتی، درمانی، فضای سبز و پارکینگ مناسب و فضای خیری جهت اماکنی مانند حوزه علمیه خواهران، کتابخانه، موزه، سالن غذاخوری و اطعام زائرین و زائرسرا مورد اهتمام بوده است.

دهقانی زاده خاطرنشان کرد: سر در ورودی زیبا، چشم نواز و مناسبی در شأن این آستان مقدس و همچنین شایسته ورودی شهر میراث جهانی یزد در قالب این طرح انتخاب و با توجه به تخریب مناره‌های امامزاده در سالیان گذشته بنا به علل فنی، در این سر در ورودی امامزاده طراحی شده است.

وی با اشاره به شروع عملیات اجرایی این طرح جامع از قسمت ورودی امامزاده با توجه به واقع شدن آن در جوار و منظر ورودی و معبر اصلی شهر، گفت: فاز اول طرح در واقع ساخت ‌و ساز و ساماندهی ورودی این آستان مقدس از سمت بلوار جمهوری است و در بخش نخست این فاز، ایجاد فضاهای تجاری  و فضای سبز در کناره‌ی کوچه شاداب است که در سال ۱۴۰۰ کلنگ زنی شده ولی عملاً عملیات آن از سال جاری شروع شده است.

مدیر آستان مقدس امامزاده سید جعفر محمد(ع) خاطرنشان کرد: مساحت فاز نخست طرح پنج هزار و ۷۸۰ مترمربع است که یک سوم آن معادل ۱۹۰۰ مترمربع از آن به فضای سبز اختصاص یافته است و این بخش نیز مجزا از فضای سبز مجاور بخش تجاری و فضای سبز بزرگ داخل پارکینگ این مجموعه است.

وی گفت: فضای پارک و بازی کودکان سابق نیز در همین فضای سبز جدید در فاز نخست ایجاد و همانند گذشته برقرار خواهد بود.

وی از اعمال عقب‌نشینی هم از سمت بلوار جمهوری و هم از سمت کوچه شاداب در این طرح براساس مصوبه کمیسیون ماده ۵ خبر داد و گفت: این عقب نشینی‌ها به منظور تسهیل آمد و شد به این آستان مقدس در دستور کار قرار گرفته و شهرداری نیز طراحی‌های لازم را به همین منظور در دست اقدام دارد.

وی با اشاره به برگزاری مناسبت‌ها و اتفاقات فرهنگی کم نظیری در این مجموعه با توجه به موقعیت ممتاز و حائز اهمیت آن و نیز برخورداری از وسعت بالایی که به ندرت در امامزادگان سطح کشور نیز شاهد آن هستیم، اظهار کرد: این آستان مقدس نقش آفرینی خوبی در بسیاری از رویدادهای فرهنگی شاخص استان داشته که از آن جمله می توان به برگزاری جشن بزرگ زیرسایه خورشید، برگزاری جشن تکلیف بیش از دو هزار دانش‌آموز یزدی، برگزاری آیین معنوی اعزام بیش از ۱۴۰۰ دانش‌آموز یزدی به اردوهای راهیان نور، اقامه نماز باشکوه عیدفطر در صحن بزرگ این آستان، برگزاری نمایشگاه‎های مختلف و نیز برگزاری ۷۳ مورد پیوند رایگان زوجین در فضایی موسوم به آلاچیق عقد، اشاره کرد.

دهقانی زاده در پایان نیز ابراز امیدواری کرد با مناسب سازی و الحاق فضاهای جدیدی که در طرح جامع لحاظ شده است، شاهد فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی بیشتر و خدمات رسانی مطلوب‌تر به زائران این آستان مقدس در آینده باشیم.

طرح جامع امامزاده سید جعفر محمد(ع) یزد مصوبه اوقاف کشور است

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha