• شنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403031207867
  • خبرنگار : 71533

متن و حاشیه سومین روز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌ جمهوری

تازه، تکراری و غیرمنتظره

تازه، تکراری و غیرمنتظره

سومین روز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در حالی آغاز شد که حضور داوطلبانی با سوابق متفاوت سیاسی و اجرایی برای نام‌نویسی، فضای ستاد انتخابات را بیش از ۲ روز گذشته با انتشار اخباری از حضور چهره‌های تازه، تکرارشده و غیرمنتظره همراه کرده است.

به گزارش ایسنا، مهلت پنج‌روزه نام‌نویسی دواطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از دو روز پیش - پنجشنبه ۱۰ خرداد - آغاز شده و تاکنون به ثبت‌نام ۱۲ نفر انجامیده است.محمدرضا صباغیان و قدرتعلی حشمتیان از جریان مستقل، مصطفی کواکبیان، عبدالناصر همتی و مسعود پزشکیان از جناح اصلاح‌طلب، عباس مقتدایی، سعید جلیلی، محمد خوش‌چهره، محمود احمدی‌بیغش، احمد رسولی‌نژاد از جبهه اصولگرا، علی لاریجانی با سابقه اصولگرایی در گذشته و تمایل به اعتدالگرایی در سال‌های اخیر و در نهایت وحید حقانیان اسامی این ۱۲ کاندیدا را تشکیل می‌دهند.

از صبح امروز نیز ستاد انتخابات کشور برخلاف روز گذشته که از نخستین دقایق با حضور یکی از کاندیداها به‌سرعت جنبه رسانه‌ای به خود گرفته بود، با گذشت بیش از ۲ ساعت بی‌خبری و پس از ثبت‌نام احمد رسولی‌نژاد نماینده ادوار مجلس، رفته‌رفته به فضای انتخاباتی نزدیکتر شد و در ادامه با حضور همزمان مسعود پزشکیان و وحید حقانیان به انتشار اخباری غیرمنتظره از نام‌نویسی‌ها نیز رسید.

رسولی‌نژاد پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران حاضر در وزارت کشور اظهار کرد: با پرهیز از شعار و تکرار شعارهای انتخاباتی، با توانایی و اراده‌ای که در خود سراغ دارم با عملکرد و انجام وعده‌های انتخاباتی ثابت خواهم کرد مردم ایران شاهد تاثیر برنامه‌هایم سر سفره های خود و کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی خواهند بود.

کمتر از یک ساعت بعد و با انتشار گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر قصد وحید حقانیان برای ثبت‌نام، او در ستاد انتخابات کشور حاضر شد و برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. حضور حقانیان به موازات ورود مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب مجلس به ستاد انتخابات کشور بود که دخترش نیز او را همراهی می‌کرد. حقانیان پس از نام‌نویسی در جمع خبرنگاران، با تاکید بر این‌که «به تصمیم شخصی داوطلب کاندیداتوری شدم»، گفت: ایران امروز نیازمند بهره‌گیری از هنر مدیریت، با بکارگیری همه مدیران، مردم و صاحب‌نظران کشور است. افراد کاربلد، باید در راس امور تخصصی، در دستگاه‌های گوناگون کشور قرار گیرند و با تخصص و کاردانی آنان امور کشور پیش برود. رئیس‌جمهور باید مدیر هنرمندی باشد که از هنر مدیریت، در راه بکارگیری متخصصان و متفکران هر رشته‌ای، به خوبی بهره ببرد.

قطع برق ستاد انتخابات کشور در هنگام ثبت‌نام پزشکیان و حقانیان و در میانه حضور حقانیان در جمع خبرنگاران، از نکات حاشیه‌ای بود که در کانال‌های خبری نیز بازتاب یافت. دقایقی پس از اتمام سخنان حقانیان نوبت به مسعود پزشکیان رسید که با حضور در جمع خبرنگاران و تاکید بر وجود وحدت و انسجام بین گروه‌ها و جناح‌ها بر اساس تقوا، یادآور شود: تقوا یعنی حرکت بدون خطا در اقتصاد، در صنعت کشاورزی، فرهنگ، برای حل مشکلات کشور به عالمان و دانشمندان و انسان‌های توانمند متکی شویم. باید وحدت و انسجام داشته باشیم و در مسیر اهداف و سیاست‌ها قدم برداریم.

ساعت ۱۳ محسن اسلامی با ارائه آماری از تعداد مراجعه‌کنندگان به ستاد انتخابات در روز سوم، اعلام کرد: از ساعت ۸ صبح امروز تاکنون ۱۲ داوطلب به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند که از این تعداد ۳ نفر حائز شرایط ثبت‌نام بودند. از میان این ۱۲ نفر،  ۸ نفر دارای مدرک دکترا و ۴ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند. سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین اعلام کرد: از صبح امروز یک زن برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کرد که شرایط لازم را دارا نبود. اسلامی یک ساعت بعد نیز از افزوده‌شدن ۲ نفر به جمع مراجعه‌کنندگان به ستاد انتخابات کشور خبر داد و گفت: از این بین ۳ نفر که دارای شرایط اولیه بودند، ثبت‌نام شدند.

پس از نام نویسی حقانیان و پزشکیان حضور دیگر داوطلبان کاندیداتوری نیز همانند روزهای گذشته به بعد از ظهر موکول شد و در ساعت ۱۵ و ۳۰ حبیب‌الله دهمرده نماینده ادوار مجلس در انتخابات ثبت‌نام و با حضور در جمع برنگاران اظهار کرد: من از سیستان اساطیری آمدم. حزب و گروهی ندارم، حزب و گروه من مردم شریف ایران هستند. او ادامه داد: نهاد ریاست جمهوری را مرکز تجمع همه مومنان و ایران دوستان و سنگر فرماندهی برای ساختن ایرانی بی دلشوره، مستقل، آباد، آزاد و امن و آرام خواهم ساخت.

دقایقی بعد از حضور دهمرده، علیرضا زاکانی شهردار تهران که در روزهای گذشته نیز زمزمه حضور او در انتخابات بیش از پیش شنیده می‌شد، وارد ستاد انتخابات کشور شد. او در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به نفع سیدابراهیم رئیسی کناره گیری کرد. زاکانی در انتخابات یازدهمین و دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ برای حضور در انتخابات نام‌نویسی کرد اما صلاحیتش از سوی شورای نگهبان احراز نشد.

وی پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آمده‌ام با مشارکت مردم خط اصلی انقلاب و گفتمان خدمت صادقانه را در دولت خدمت، محور قرار دهیم، اظهار کرد: قرار است با برنامه و کارنامه برای پیشرفت ایران عزیز و حل مشکلات مردم با محوریت عدالت و رفع فساد و
تبعیض تا آخر، پای کار مردم بمانم.

در ساعات پایانی سومین روز ثبت نام‌ها حضور همزمان سه تن از نمایندگان ادوار مجلس (محمدرضا میرتاج الدینی، زهره الهیان و فداحسین مالکی) نیز توجه رسانه ها را به خود جلب کرد. نام‌نویسی زهره الهیان به عنوان نخستین کاندیدای زن این دوره که حائز شرایط اولیه شده، هم به طرح پرسش‌هایی از وی درباره رایزنی با شورای نگهبان برای ثبت‌نامش منجر شد.

الهیان در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات، با بیان اینکه امروز با نگاه جدیدی به حوزه مدیریت و آسیب‌های آن در کشور به این عرصه آمدم، تاکید کرد: با احترام به همه دستاوردها شعارم «دولت سالم، اقتصاد سالم، جامعه سالم» است. دولت سالم بن‌بست ندارد، شفافیت در راس امور آن است، مبارزه با فساد در اولویت‌های امور اوست و پیشگیری از فساد و خشکاندن فساد در دولت سالم به عنوان اصلی اساسی مطرح است.

محمدرضا میرتاج‌الدینی نیز پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه با تجربه حضور در دولت برای ساماندهی معیشت مردمی که پای وطن ایستاده‌اند آمده‌ام، اظهار کرد: در دولت خدمت، با همراهی نخبگان جامعه برای تحول در نظامات اقتصادی تلاش مضاعف خواهیم کرد. ایران اسلامی در حال پیشرفت است و انقلاب اسلامی در حال فتح قله‌هاست، اما تا کشور به یک کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل و منابع عظیم مورد نیاز آن تامین و مدیریت صحیح نشود، محرومیت‌زدایی، توسعه عدالت‌محور و شکوفایی اقتصادی حاصل نخواهد شد.

فداحسین مالکی نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اگر کسی گفت مشکلات کشور یک‌شبه قابل‌حل است و بخواهد از روش‌های سنتی مشکلات را حل کند، اشتباه محض است، تاکید کرد: استراتژی سیاست خارجی منطبق با جایگاه کشورمان نیست و باید به موضوعات کشورهای همسایه و منطقه توجه بیشتری داشته باشیم.

پس از پایان حضور و ثبت‌نام سه نماینده ادوار در ستاد انتخابات، محسن اسلامی نیز در دقایق پایانی مهلت قانونی روز سوم نام‌نویسی‌ها در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز ۲۳ متقاضی داوطلبی انتخابات ریاست جمهوری به ستاد مراجعه کردند که شامل ۳ زن و ۲۰ مرد بودند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین اعلام کرد: با گذشت سه روز از ثبت‌نام‌ها، در مجموع ۸۰ مراجعه‌کننده داشتیم که شامل ۸ زن و ۷۲ مرد بودند. مجموع ثبت‌نام‌شده‌ها نیز به ۱۷ داوطلب کاندیداتوری رسیده است.

نگاهی به اسامی هشت داوطلب امروز کاندیداتوری نشان می‌دهد همچون دو روز گذشته اغلب داوطلبان را چهره‌هایی باسابقه نمایندگی مجلس تشکیل می‌دهند (رسولی‌نژاد، پزشکیان، دهمرده، میرتاج‌الدینی، الهیان و مالکی) که از میان این ۶ چهره تنها مسعود پزشکیان از جریان اصولگرایی نیست و در جناح اصلاح‌طلب دسته‌بندی می‌شود. در عین‌حال ثبت‌نام حقانیان و زاکانی با سوابق اجرایی متفاوت از یک‌سو و پیش‌بینی‌پذیری حضور یکی (زاکانی) در مقابل غیرمنتظره‌بودن حضور دیگری (حقانیان) از سوی دیگر، شاید برای برخی نشانه‌ای از این باشد که می‌توان تا پایان مهلت قانونی ثبت‌نام‌ها، همچنان منتظر غافلگیری‌های دیگری ماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha