• شنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403031207762
  • خبرنگار : 71516

رسانه‌های عبری‌زبان: اظهارات بایدن درباره پایان جنگ غزه به مذاق اسرائیل خوش نیامد

رسانه‌های عبری‌زبان: اظهارات بایدن درباره پایان جنگ غزه به مذاق اسرائیل خوش نیامد

رسانه‌های عبری گزارش دادند اظهارات روز جمعه جو بایدن درباره آتش‌بس در غزه به مذاق اشغالگران خوش نیامد هرچند که پیشنهاد رژیم صهیونیستی به حماس برای آتش‌بس و تبادل اسرا را فاش کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در اظهارات روز جمعه خود ناامیدی واشنگتن از استراتژی پیروزی مطلق و درخواست‌ها برای ادامه جنگ و نگرانی نسبت به موضع تندروها در کابینه نتانیاهو را منعکس کرد. از سوی دیگر وی هیچ‌گونه فشاری بر حماس نیاورد و اتفاقا از اسرائیل خواست معامله‌ای را که خود تل‌آویو پیشنهاد داده، قبول کند.

در این گزارش آمده است: جو بایدن شامگاه جمعه با لحنی ملایم اظهاراتی را ایراد کرد که به مذاق اسرائیل خوش نیامد هرچند که پیشنهاد اسرائیل به حماس برای آتش‌بس و تبادل اسرا را فاش کرد. کابینه بنیامین نتانیاهو این اظهارات را ضعیف دانست که محکومیت حماس و گروه‌های فلسطینی را نادیده گرفته است. دفتر نخست وزیر در پاسخ خود به اظهارات بایدن تلاش کرد تا تنشی ایجاد نکند و نسخه متفاوتی از پیشنهادی که به حماس ارائه شده است، ارائه کرد. این پیشنهاد با چیزی که رئیس جمهور آمریکا گفته تفاوت دارد. بایدن به مدت هفت دقیقه درباره پیشنهاد اسرائیل به حماس صحبت کرد و در مقابل از اسرائیل و اسرائیلی‌ها خواست همین پیشنهاد را بپذیرند و این نشان می‌دهد که طرف آمریکایی به دولت اسرائیل و شخص بنیامین نتانیاهو شک دارد.

بایدن گفت: نباید فرصت را از دست بدهیم و نباید به جنگ برای یک مفهوم نامشخص از پیروزی مطلق ادامه بدهیم. این مساله به اقتصاد ارتش و منابع انسانی آسیب می‌رساند و انزوای اسرائیل در جهان را افزایش خواهد داد. همچنین امنیت دائم را برای اسرائیل رقم نخواهد زد و به شکست حماس منجر نخواهد شد.

این روزنامه نوشت: نکته مهمی وجود دارد که باید به آن توجه کرد و آن در خصوص زمان این اظهارات بود که نزدیک به موعد احتمالی استعفای «بنی گانتس» عضو کابینه جنگ است. این اظهارات نشان می‌دهد که دولت بایدن درباره افراط گرایی نتانیاهو در غیاب گانتس نگران است. از سوی دیگر بایدن فریب اسرائیل را فاش کرد و گفت که اسرائیل در واقعیت با پایان جنگ بدون سرنگونی حماس و با مذاکرات آتش‌بس حتی بعد از مرحله اول معامله‌ای که ۶ هفته طول خواهد کشید، موافقت کرده است. اگر اسرائیل پیشنهاد سه مرحله‌ای را ارائه کرده و منتظر پاسخ حماس است، پس فشار بر حماس کجاست؟ این بخش اصلا در اظهارات بایدن وجود نداشت. به طور کلی آنچه در این سخنرانی ظاهر شد این بود که بیشتر فشارها بر اسرائیل اعمال شد و یک بار دیگر حماس از این فشارها معاف شد. مساله دیگری که در اظهارات بایدن دیده می‌شد انزجار رئیس جمهور آمریکا از نتانیاهو و وعده‌های وی برای پیروزی مطلق بود.

یدیعوت آحارونوت نوشت: در واقع بایدن به اسرائیلی‌ها گفت که نباید شعارهای نتانیاهو را باور کنند و چیزی به اسم پیروزی مطلق وجود ندارد. بایدن می‌خواست به اسرائیلی‌ها بگوید که حماس عملا شکست خورده است و دیگر قادر به انجام هفت اکتبر دیگری نیست اما در هفته‌ای که شلیک موشک‌ها از نوار غزه ادامه داشته و افراد مسلح به شهرک «بات حیفر» در کرانه باختری حمله کرده‌اند بسیار بعید است که اسرائیلی‌ها حرف‌های بایدن را باور کنند. رئیس جمهور آمریکا با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت علیه تندروها در کابینه نتانیاهو صحبت کرد و گفت که آنها خواهان ادامه جنگ تا ابد و اشغال غزه هستند. در نتیجه عنوان واضح است و افرادی که مد نظر بایدن بوده‌اند، معروف هستند: «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی اسرائیل و «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی و تندروهای حزب لیکود. اظهارات بایدن ناامیدی شدید طرف آمریکایی از بن‌بست در مذاکرات و رکود آن را منعکس کرد. اظهارات بایدن بیانگر این بود که اسرائیل باید بهای سنگینی بپردازد: حماس در نوار غزه حکمرانی خواهد کرد و قدرت نظامی خود را حفظ خواهد کرد و در مقابل اسرائیل محدود باقی خواهد ماند.

«جو بایدن» شامگاه جمعه گفت رژیم صهیونیستی یک پیشنهاد جدید برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرده و در صورت حصول توافق بر سر این طرح جدید، آمریکا پایبندی تل‌آویو به مفاد این طرح را تضمین خواهد کرد.

او گفت: «اگر حماس به تعهدات خود بر اساس این توافق عمل نکند، اسرائیل می‌تواند به عملیات‌های نظامی خود ادامه دهد، اما مصر و قطر به من تضمین داده‌اند و سعی دارند تضمین کنند که حماس چنین کاری نمی‌کند. آمریکا هم می‌کوشد تضمین کند که اسرائیل به تعهدات خود پایبند می‌ماند.»

رئیس‌جمهور آمریکا از طرفین خواست این فرصت را از دست نداده و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند، پیشنهادی که شامل آزادی اسرای صهیونیست و بازسازی غزه است.

بایدن گفت بر اساس این طرح، ابتدا یک آتش‌بس ۶ هفته‌ای برقرار خواهد شد که در این بازه زمان حماس و رژیم صهیونیستی برای یافتن راهی برای پایان جنگ مذاکره خواهند کرد. بااین‌حال، اگر مذاکرات بیشتر از ۶ هفته به طول بینجامد، آتش‌بس موقت تا زمان حصول یک توافق نهایی برای پایان جنگ، تمدید خواهد شد.

در مرحله دوم این طرح پیشنهاد، حماس تمام اسرای صهیونیست را که در غزه تحت کنترل کرده، آزاد خواهد کرد و رژیم صهیونیستی هم در مقابل تمام نیروهای خود را از غزه خارج می‌کند.

به گفته بایدن، سومین و آخرین مرحله این طرح پیشنهادی آتش‌بس، شامل یک طرح بزرگ بازسازی غزه خواهد بود.

بایدن همچنین با بیان اینکه از سران رژیم صهیونیستی خواسته با این طرح پیشنهادی موافقت کنند، گفت: «می‌دانم افرادی در اسرائیل هستند که با این طرح موافق نبوده و می‌خواهند جنگ تا ابد ادامه داشته باشد. بعضی از آن‌ها حتی در ائتلاف حاکم اسرائیل حضور دارند و با صراحت گفته‌اند که خواستار اشغال غزه هستند. من از رهبران اسرائیل خواسته‌ام فارغ از تمام این فشارها، از این توافقنامه حمایت کنند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha