• جمعه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403031107290
  • خبرنگار : 71415

نروژ: اوکراین می‌تواند با تسلیحات غرب به داخل خاک روسیه حمله کند

نروژ: اوکراین می‌تواند با تسلیحات غرب به داخل خاک روسیه حمله کند

در پی بالا گرفتن زمزمه‌ها در میان مقام‌های غربی بر سر اجازه دادن به استفاده اوکراین از تسلیحات غربی به منظور حمله به خاک روسیه، نروژ از در حمایت از این پیشنهاد در آمد.

به گزارش ایسنا، «اسپن بارت ایده»، وزیر امور خارجه نروژ امروز (جمعه) ادعا کرد از نظر او استفاده کی‌یف از تسلیحات دریافتی از کشورهای غربی به منظور حمله به اهداف نظامی در خاک روسیه قابل قبول است.

اظهار حمایت این مقام نروژی از این اقدامی که باعث تشدید و گسترش هر چه بیشتر جنگ می‌شود بعد از آن مطرح می‌شود که «ینس استولتنبرگ»، دبیر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز روز دوشنبه گذشته مدعی شده بود کی‌یف حق حمله به اهداف نظامی در داخل خاک روسیه را دارد. او با اشاره به اینکه برخی کشورهای عضو ناتو برخی محدودیت‌ها بر حملات از سوی کی‌یف را برداشته‌اند و با اشاره به محدودیتی که برای حملات اوکراین با تسلیحات غربی به خاک روسیه اعمال شده، بیان کرد: «زمان آن رسیده که آنها لغو دیگر محدودیت‌ها را هم بررسی ‌کنند.

امروز جمعه گزارش شد که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به اوکراین اجازه داده از تسلیحات ارائه شده توسط آمریکا برای مقابله با خط آتش نیروهای روسیه در منطقه خارکیف استفاده کند اما تاکید کرده که از این سلاح‌ها نباید برای حمله به اهدافی داخل روسیه استفاده شود.  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: اوکراین نباید از موشک‌های دوربرد از جمله ATACMS در داخل خاک روسیه استفاده کند.

وزیر امور خارجه نروژ در مصاحبه امروز خود با شبکه خبری نروژی «ان.آر.کی» ادعا کرد: «ما معتقدیم اوکراین طبق قوانین بین‌المللی به وضوح این حق را دارد که به مواضع روسیه در داخل خاک روسیه حمله کند. اوکراین می‌تواند از تسلیحاتی که از غرب دریافت کرده برای حمله به اهداف نظامی مرتبط (با عملیات نظامی ویژه روسیه در خاک اوکراین) استفاده کند.»

او ادامه داد که بروز چنین وضعیتی در زمان یک جنگ «کاملا عادی» است.

اوایل ماه ماه «دیوید کامرون»، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در ادعایی مشابه گفت کی‌یف حق استفاده از تسلیحات عرضه شده از سوی لندن برای حمله به خاک روسیه را دارد.

مسکو در واکنش به این موضع تحریک آمیز هشدار داده ممکن است در صورت حملات اوکراین با تسلیحات عرضه شده از سوی بریتانیا به روسیه «هر گونه تاسیسات نظامی و تجهیزات انگلیس در خاک اوکراین و فراتر از آن» را هدف بگیرد.

روزنامه آمریکایی «پالتیکو» نیز روز پنجشنبه به نقل از چهار مقام و فرد مطلع آمریکایی نوشت دولت جو بایدن به صورت مخفیانه به اوکراین اجازه استفاده از تسلیحات عرضه شده از سوی واشنگتن به منظور حملات در پشت مرز روسیه اما صرفا در محدوده نزدیک به منطقه خارکیف را داده است.

روز سه‌شنبه گذشته «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت برخی کشورهای عضو این اتحادیه قصد دارند ممنوعیت استفاده اوکراین از تسلیحات اهدایی این کشورها برای حمله به خاک روسیه را لغو کنند.

بورل پس از جلسه شورای امور خارجه اتحادیه اروپا در یک نشست خبری به مخالفت کشورهای این اتحادیه با استفاده اوکراین از سلاح‌های اهدایی اروپا برای حمله به خاک روسیه اشاره کرد و گفت: «برخی از اعضا با این کار مخالف بودند و حالا نظر خود را تغییر داده‌اند. آن‌ها به‌تدریج می‌پذیرند که این محدودیت از سلاح‌هایی که به اوکراین می‌فرستند، لغو کنند.»

در پی این صحبت بورل روز پنجشنبه گزارش شد که رهبر آلمان با کنار گذاشتن مخالفت سابقش حالا اجازه به حمله کی‌یف به داخل روسیه را می‌دهد.

به نوشته پالتیکو، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان علیرغم نگرانی‌های پیشین خود در رابطه با تشدید تنش‌ها با مسکو، هم‌اکنون از حملات اوکراین در عمق خاک روسیه حمایت می‌کند. شولتس روز سه‌شنبه گفته بود که «اگر اوکراین مورد حمله قرار گیرد، می‌تواند بر اساس قوانین بین‌المللی از خود دفاع کند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha