• جمعه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403031107398
  • خبرنگار : 71415

اختلاف در غرب بر سر حمایت از حمله اوکراین به خاک روسیه

اختلاف در غرب بر سر حمایت از حمله اوکراین به خاک روسیه
دبیرکل ناتو

همچنان که بحث و جنجال در میان مقامات غربی بر سر اجازه به اوکراین برای حمله با تسلیحات دریافتی از آنها به خاک روسیه ادامه دارد، دبیر کل ناتو گفت برخی متحدان غربی از همان ابتدای جنگ اوکراین دست این کشور برای حمله به خاک روسیه را بازگذاشته‌اند.

به گزارش ایسنا، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ائتلاف ناتو امروز (جمعه) خاطر نشان کرد برخی کشورهای عضو ائتلاف ناتو از جمله بریتانیا همچنان که تسلیحاتی نظیر موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» را در اختیار کی‌یف گذاشته‌اند، مدتهاست که هیچ محدودیتی بر نحوه استفاده از آنها تعیین نکرده‌اند.

رسانه‌های غربی روز پنجشنبه گزارش دادند «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به اوکراین چراغ سبز نشان داده تا با استفاده از تسلیحاتی که از واشنگتن دریافت کرده به داخل خاک روسیه در محدوده خارکیف و به بهانه آتش متقابل حمله کند اما برای این منظور اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد نظیر موشک‌های «اتکمز» را ندارد.

استولتنبرگ روز جمعه پیش از برگزاری نشست غیررسمی وزرای امور خارجه ناتو در شهر پراگ در پاسخ به سوالی درباره احتمال تشدید جنگ در اوکراین در پی تصمیم اخیر جو بایدن گفت: «متحدان (غربی) برای سالهای زیادی، یا از زمان شروع این جنگ در سال ۲۰۲۲ قبول کرده‌اند که از تسلیحاتشان برای انجام حملاتی علیه اهداف مشروع در داخل آنجا (خاک روسیه) استفاده شود. به عنوان مثال بریتانیا از مدتها قبل موشک‌های کروز "استورم شدو" (سایه طوفان) را بدون گذاشتن هیچ محدودیتی به اوکراین عرضه کرده است. پس این مورد از مدتها پیش مطرح بوده است.»

دبیر کل ناتو در ماه مه چند بار ادعا کرد اوکراین حق حمله به اهداف نظامی در داخل خاک روسیه را دارد. او همچنین بیان کرد از آنجا که برخی متحدان در ناتو یک سری محدودیت‌ها بر حملات اوکراین با تسلیحات غربی را برداشته‌اند زمان آن رسیده که تعداد این محدودیت‌های برداشته شده را بیشتر کنند.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه هشدار داد: «کشورهای عضو ناتو باید زمانی که درباره اجازه دادن به کی‌یف به منظور انجام حملات به خاک روسیه صحبت می‌کنند بفهمند که دارند با چه چیزی بازی می‌کنند.»

دبیر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز روز دوشنبه گذشته مدعی شده بود کی‌یف حق حمله به اهداف نظامی در داخل خاک روسیه را دارد.

با این وجود در بین متحدان غربی همچنان بر سر این پیشنهاد تحریک آمیز اختلاف وجود دارد.

 «آنتونیو تایانی»، وزیر امور خارجه ایتالیا امروز (جمعه) اظهار کرد قانون اساسی کشورش به آن نه اجازه اعزام سربازانش به اوکراین و نه اجازه اینکه با استفاده کی‌یف از تسلیحاتش برای حمله به خاک روسیه موافقت کند را نمی‌دهد.

تایانی در حالی که پیش از اجلاس غیررسمی وزرای خارجه ناتو در شهر پراگ صحبت می‌کرد، گفت: «این غیرممکن است که ایتالیا سربازانش را به اوکراین بفرستد و همچنین استفاده اوکراین از تسلیحات ما در داخل روسیه نیز غیر ممکن است چون قانون اساسی ما به آن اجازه نمی‌دهد.»

وزیر امور خارجه ایتالیا گفت: علت غیرممکن بودن استفاده از تسلیحات ایتالیایی در داخل خاک روسیه این است که چون کشور ما در جنگ با روسیه قرار ندارد.

تایانی اضافه کرد: «اینکه ما از اوکراین دفاع می‌کنیم با این که با یک کشور دیگر وارد جنگ شویم فرق می‌کند و این دو تا یکی نیستند. طبق بند ۱۱ قانون اساسی کشور ما جنگیدن علیه کشورهای دیگر ممنوع است.»

در پی بالا گرفتن زمزمه‌ها در میان مقام‌های غربی بر سر اجازه دادن به استفاده اوکراین از تسلیحات غربی به منظور حمله به خاک روسیه، نروژ هم امروز از در حمایت از این پیشنهاد در آمده و «اسپن بارت ایده»، وزیر امور خارجه نروژ ادعا کرد از نظر او استفاده کی‌یف از تسلیحات دریافتی از کشورهای غربی به منظور حمله به اهداف نظامی در خاک روسیه قابل قبول است.

اوایل ماه ماه «دیوید کامرون»، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در ادعایی مشابه گفت کی‌یف حق استفاده از تسلیحات عرضه شده از سوی لندن برای حمله به خاک روسیه را دارد.

مسکو در واکنش به این موضع تحریک آمیز هشدار داده ممکن است در صورت حملات اوکراین با تسلیحات عرضه شده از سوی بریتانیا به روسیه «هر گونه تاسیسات نظامی و تجهیزات انگلیس در خاک اوکراین و فراتر از آن» را هدف بگیرد.

امروز (جمعه) دولت آلمان نیز واکنش متفاوتی به این مناقشه نشان داده و در حالی که تا مدتی پیش مخالف اعطای موشک‌های «تاروس» به اوکراین به سبب امکان ورود پیدا کردن به جنگ با روسیه و احتمال استفاده از این موشک‌ها برای حملات به خاک روسیه بود حالا می‌گوید که اوکراین می‌تواند در خارکیف از تسلیحات غربی استفاده کند.

 «استفن هبستریت»، سخنگوی دولت فدرال آلمان امروز مدعی شد برلین و دیگر دولت‌های غربی توافق دارند که کی‌یف می‌تواند از تسلیحات غربی برای دفع حملات در منطقه خارکیف استفاده کند.

هبستریت در بیانیه‌ای اظهار کرد: «ما در کنار یکدیگر توافق داریم که اوکراین این حق را دارد که مطابق با قوانین بین‌المللی از خودش در برابر حملات (در محور خارکیف)‌ دفاع کند. کی‌یف برای این منظور می‌تواند از تسلیحاتی که به آن اعطا شده از جمله تسلیحات دریافتی از ما مطابق با الزامات حقوقی بین‌المللی استفاده کند.»

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه اظهار کرد مسکو بعد از حمایت چند متحد غربی از اجازه به اوکراین برای حمله به داخل خاک روسیه بیانیه‌های غربی‌ها درباره این پیشنهاد تحریک آمیز را پیگیری می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha