به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، «اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه جلسه ۴۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۱ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی بهتصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میگردد:
وزارت آموزش و پرورش
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
سازمان اداری و استخدامی کشور
سازمان برنامه و بودجه کشور
دانشگاه فرهنگیان
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
دانشگاه آزاد اسلامی
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی
ستاد راهبری و نظارت علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی
شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
مرکز رصد، برنامهریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
«اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۰۸/۱۲/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۶۶ مورخ ۰۱/۱۲/۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ برای اجراء ابلاغ میگردد:
فصل اول ـ کلیات
ماده ۱- در این اساسنامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح به کار میروند:
۱-۱- نظام آموزش کشور: عبارت است از تمام ابعاد و مقاطع آموزش رسمی کشور در دو حیطه آموزش عمومی و آموزش عالی (در دو بخش پزشکی و غیرپزشکی).
۲-۱- سنجش: فرایند نظام مند گردآوری و تحلیل داده ها و اطلاعات با استفاده از ابزارها و شیوه های مختلف مانند آزمون، مصاحبه و مشاهده به منظور تصمیمگیری درباره فراگیران، برنامه درسی و سیاستهای آموزشی است و شامل سنجش آموزش عمومی، آموزش عالی (پزشکی و غیرپزشکی)، مهارتی، حرفهای و شغلی میشود.
۳-۱- ارزشیابی: فرایند تعیین و گردآوری داده و اطلاعات درباره ارزش موضوع مورد ارزیابی با هدف داوری و قضاوت درباره مطلوبیت موضوع مورد ارزیابی بر اساس شاخص ها و استانداردهای تعریف شده است که در سطوح فردی، مؤسس های و برنامهای و به منظور اطلاع رسانی، بهبود و پاسخگویی انجام میشود.
۴-۱- تضمین کیفیت: فرایند اطمینان بخشی به گروههای ذینفع، ذیعلاقه و ذیصلاح در جهت حفظ و ارتقاء کیفیت، پاسخگویی، بهبود و تدارک اطلاعات است.
۵-۱- اعتبارسنجی: رویهای در ارزشیابی و تضمین کیفیت است که ابتدا ارزیابی درونی (خود-ارزیابی) توسط متولیان مؤسسه یا برنامه انجام و سپس بر اساس گزارش نتایج آن، ارزیابی بیرونی توسط متخصصان (خارج از مؤسسه یا برنامه) با هدف قضاوت درباره (الف) میزان تحقق مأموریت، اهداف، استانداردها یا (ب) الزامات از پیش تعیین شده به عمل میآید. نتیجه کلی این فرایند می تواند با اختیار قانونی برای عمل همراه و منجر به اعطاء مجوز، تأیید اعتبار، اعتبار مشروط یا لغو اعتبار و صلاحیت مؤسسه یا برنامه گردد.
۶-۱- استاندارد: وضعیت مطلوب هریک از اجزاء نظام آموزش کشور که مورد اجماع اکثریت صاحبنظران و متخصصان آن حوزه قرار گرفته باشد.
۷-۱- آزمونهای فراگیر کشوری: به آزمونهایی در حیطه عمومی یا تخصصی اطلاق میشود که بر اساس نتایج آن درباره تخصیص جایگاه یا امتیاز به فرد آزمون دهنده؛ تصمیم گیری یا میزان توانایی یا شایستگی وی در زمینهای خاص تعیین می شود و از حیث شرکت کنندگان در مقیاس منطقهای یا کشوری برگزار میشود.
۸-۱-سازمان: سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به عنوان نهادی تخصصی در حوزه های «سنجش» و «ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت» نظام آموزش عمومی و عالی است که در این اساسنامه به اختصار «سازمان» نامیده می شود.
ماده ۲- اهداف و مأموریتها
استقرار و تعالی نظام جامع سنجش آموزش کشور با تأکید بر استانداردسازی و نظارت بر سنجش کیفیت آموزشی و تربیتی دانش آموزان در آموزش و پرورش خصوصاً در مقطع متوسطه دوم، سنجش توانمندی های آموزشی متقاضیان ورود به سطوح مختلف آموزش عالی و سنجش شایستگی و توانمندی های شغلی دانش آموختگان آموزش عالی
استقرار و تعالی نظام جامع رصد، نظارت، ارزشیابی، اعتبارسنجی و رتبه بندی و تضمین کیفیت بیرونی نظام آموزش کشور
استقرار و تعالی نظام اعتبارسنجی آموزش های غیررسمی
ارتقاء روش های سنجش و شیوه های اجرای آزمون ها با بهره گیری از یافته های جدید علمی در حوزه اندازه گیری و سنجش (روانسنجی) با تأکید بر صلاحیت حرفهای
کسب مرجعیت تخصصی در حوزه های مأموریتی در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی.
ماده ۳- وظایف و اختیارات
برنامه ریزی و مدیریت اجرای سنجش توانمندی های آموزشی متقاضیان ورود به سطوح مختلف آموزش عالی شامل آزمون سراسری ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، آزمون متمرکز ورود به دوره کارشناسی ارشد، آزمون نیمه متمرکز دوره دکتری تخصصی، آزمون کاردانی و کارشناسی ناپیوسته و آزمون های فراگیر کشوری
تبصره ۱- آزمونهای جدید و پیش بینی نشده در صورت تصویب در شورای سنجش و پذیرش در شمول بند فوق قرار میگیرد.
تبصره ۲- توسعه آزمونهای صلاحیت آموزشی و تربیتی برای تغییر آزمون سراسری ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از آزمونهای رقابتی حافظه محور به آزمونهای سنجش تسلط و تشخیص صلاحیت آموزشی، تربیتی و مهارتی.
ارزشیابی میزان تحقق اهداف تعلیم و تربیت در ساحتهای ششگانه مندرج در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، با استفاده از ظرفیت های علمی و اجرایی وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای مربوطه
برنامه ریزی و مدیریت اجرای آزمون های نهایی آموزش و پرورش با تأکید بر کیفیت و استانداردسازی
برنامه ریزی و راهبری اجرایی نظام اعتبارسنجی آموزش های غیررسمی
تشکیل شناسنامه ملی آموزشی و تربیتی، احراز اصالت مدارک تحصیلی و رصد تحصیلی افراد با تخصیص کد یکتای تحصیلی در کلیه مقاطع آموزشی با استفاده از ظرفیت پایگاه های داده و اطلاعات دستگاههای ذیربط
رصد، بررسی صلاحیت، اعتبارسنجی، صدور مجوز و راهبری مراکز داخلی مجری آزمونهای بین المللی
رصد، بررسی صلاحیت، اعتبارسنجی، صدور مجوز برگزارکنندگان و تعیین آزمونهای معیار زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان جهت تحصیل و اشتغال در ایران
طراحی، برنامه ریزی و مدیریت اجرای ارزشیابی بیرونی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت بیرونی نظام آموزش رسمی و غیررسمی کشور مبتنی بر اسناد بالادستی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر شفافیت، مسئولیت پذیری و پاسخگویی
تبصره- سازمان با همکاری دستگاهها و نهادهای ذیربط از جمله وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری؛ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی دولتی و غیردولتی نسبت به انجام ارزشیابی بیرونی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت بیرونی اقدام مینماید. بر این اساس مسئولیت اصلی استقرار نظام درونی تضمین کیفیت بر عهده وزارتخانه مربوطه خواهد بود و سازمان در این زمینه ضمن نظارت، حمایتهای تخصصی لازم را در موارد مورد نیاز فراهم مینماید.
اعتبارسنجی و رتبه بندی بومی مراکز آموزشی، تربیتی و پژوهشی رسمی و غیررسمی (در سطوح دانشگاه و مدرسه و مؤسسه) و اعطاء جوایز ملی کیفیت با هدف توسعه عدالت آموزشی، اعتماد و سرمایه اجتماعی
توسعه شیوه های نوین، الکترونیک و هوشمند در سنجش، ارزشیابی و رتبه بندی
تحلیل داده ها و روندهای آموزشی، تهیه نقشه های توصیفی و آماری و نگاشته ای سیاستی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با تأکید بر صحت و یکپارچگی جهت ارایه به شورایعالی انقلاب فرهنگی و مراجع ذیصلاح
انجام پژوهش های کاربردی، ارائه خدمات مشاورهای تخصصی و آموزش های حرفهای کوتاه مدت در حوزه های ماموریتی سازمان برای افزایش آگاهی، ارتقاء نقش آفرینی و بهبود تعاملات کنشگران نظام آموزش کشور به منظور تحقق ماهیت تخصصی و حرفه ای
تدارک زمینه های مشارکت بخش غیردولتی تخصصی و حرفه ای و مردمی، مراجع ارزیاب، شرکت های دانشبنیان، انجمن ها و نهادهای حرفه ای در ابعاد اجرایی مأموریت های سازمان
تا زمان تصویب طرح پذیرش دانشجو (موضوع تبصره ۳ ماده ۲ مصوبه سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزشعالی (پس از پایان متوسطه) مصوب جلسات ۸۴۳، ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۱۵/۰۴/۱۴۰۰، ۰۵/۱۱/۱۴۰۰ و ۱۷/۰۳/۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی)؛ اعلام نتایج و تعیین پذیرفته شدگان در کلیه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در آزمون های برگزار شده توسط سازمان، بر اساس قوانین و مقررات بالادستی و در چارچوب کد رشته محلها و ظرفیتهای مصوب شورای گسترش وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نظارت بر اجرای آن
تبصره- دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی موظفند اطلاعات کامل ثبت نام کنندگان خود (منطبق با فهرست پذیرفته شدگان اعلامی توسط سازمان و پذیرفته شدگان استعدادهای درخشان)، را طبق موعد مقرر در آئین نامه و پس از اعلام پذیرفته شدگان در سامان های که به این منظور توسط سازمان تهیه می گردد، ثبت نمایند.
همکاری متقابل و انعقاد تفاهمنامه با سازمان های همتا در سطوح منطقه ای و بینالمللی و فعال در سایر کشورها با رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران.
فصل دوم- ارکان
ماده ۴- سازمان دارای ارکان زیر است:
هیأت امناء
رئیس سازمان
شوراهای سنجش و پذیرش دانشجو (موضوع قوانین مصوب سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴مجلس شورای اسلامی)
شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین کیفیت و رصد کیفیت نظام آموزش کشور.
ماده ۵- هیأت امنا، عالیترین مرجع سازمان در زمینه تعیین خط مشی ها و تصمیم گیریهای کلان و دارای کلیه اختیارات قانونی در حدود مأموریت، اهداف و وظایف سازمان و اداره امور آن است.
ماده ۶- ترکیب هیأت امناء:
رئیس جمهور به عنوان رئیس هیأت امناء و در غیاب وی معاون اول رئیس جمهور
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزیر آموزش و پرورش
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
دو نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی (به پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی)
رئیس سازمان به عنوان دبیر هیأت امناء
دو نفر از رؤسای دانشگاهها (یک نفر از رؤسای دانشگاه های وزارت علوم و یک نفر از رؤسای دانشگاههای وزارت بهداشت) به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی
چهار نفر متخصص و صاحب نظر در حوزه سنجش و ارزشیابی آموزشی (به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی).
تبصره- احکام اعضاء منتخب شورایعالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس هیأت امناء برای دوره ۴ ساله صادر می گردد و انتخاب مجدد آنان بلامانع میباشد.
ماده ۷- وظایف و اختیارات هیأت امناء
تصویب سیاستهای اجرایی و برنامههای توسعه ای و راهبردی سازمان
تصویب مقررات و آیین نامه های پیشنهادی از شوراهای سازمان
تأیید گزارش های سالانه و تحلیل های کلان کشوری
نظارت بر عملکرد سالانه سازمان
پیشنهاد هرگونه تغییر در اساسنامه سازمان و ارائه آن جهت تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی
تصویب آئیننامه های اداری و مالی در چارچوب ضوابط و مقررات
تصویب بودجه تفصیلی سالانه و صورتهای مالی و تعیین حسابرس برای سازمان
تصویب یا تغییر ساختار تشکیلاتی سازمان در چارچوب ضوابط و مقررات
تصویب هرگونه انتقال، خرید، فروش و تهاتر اموال غیرمنقول سازمان
تعیین هزین های خدماتی و بازنگری در آنها
پیشنهاد عزل و نصب رئیس سازمان
تصمیم گیری درباره واگذاری وظایف غیرحاکمیتی به بخشهای دولتی و غیردولتی و تعیین ضوابط واگذاری فعالیت های اجرایی از طریق برونسپاری
تصمیم گیری و تمهید برای عضویت سازمان در شوراهای مرتبط با حوزههای سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور
تبصره ۱- تصمیم گیری در مواردی که متضمن تأمین بار مالی برای دولت باشد، نیازمند ارائه گزارش امکان سنجی مالی سازمان برنامه و بودجه کشور، پیش از تصویب در هیأت امناء است.
تبصره ۲- رئیس هیأت امناء میتواند تا تأیید حکم رئیس پیشنهادی سازمان توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی، حداکثر به مدت شش ماه؛ سرپرست منصوب نماید.
تبصره ۳- هیأت امناء میتواند برخی از وظایف خود را به کمیسیون دائمی هیأت امناء تفویض نماید. آیین نامه تشکیل کمیسیون دائمی به تصویب هیأت امنا خواهد رسید.
ماده ۸- جلسات عادی هیأت امنا، حداقل سالی دوبار، تشکیل می شود. جلسات با حضور حداقل دو سوم از اعضای هیأت امناء و با حضور رئیس هیأت امناء رسمیت می یابد و تصمیمات با رأی موافق اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر است.
تبصره ۱- جلسات فوق العاده هیأت امناء برحسب ضرورت، با پیشنهاد رئیس هیأت امناء یا رئیس سازمان و یا ۵ نفر از اعضای هیأت امناء تشکیل می شود.
تبصره ۲- دبیر هیأت امناء م تواند حسب مورد و ارتباط موضوعی از سایر اشخاص حقوقی، صاحبنظران و متخصصان مربوط، بدون حق رأی برای شرکت در جلسه هیأت امناء دعوت کند.
ماده ۹- مصوبات هیأت امنا، با امضای رئیس هیأت امناء ابلاغ و لازم الاجرا می شود.
ماده ۱۰- رئیس سازمان به عنوان بالاترین مقام اجرایی سازمان، به پیشنهاد هیأت امناء و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم رئیس جمهور به مدت چهار سال منصوب می شود. انتخاب مجدد وی برای دوره های بعدی بلامانع است.
تبصره ۱- دو نفر به پیشنهاد هیأت امناء برای احراز پست ریاست سازمان معرفی می شوند که باید دارای سابقه آموزشی، سابقه مثبت مدیریت و دارای تخصص یا تجربه مفید در حوزه های مرتبط با سنجش و ارزشیابی باشند.
تبصره ۲- پذیرش استعفا و یا عزل رئیس سازمان پس از تصویب هیأت امناء و با حکم رئیس هیأت امناء امکانپذیر است.
ماده ۱۱- رئیس سازمان، همتراز مقامات مندرج در بند (ج) ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری است.
ماده ۱۲- وظایف رئیس سازمان
راهبری و هدایت امور سازمان و نظارت برحسن اجرای برنامه ها و فعالیت ها در چارچوب اساسنامه و مصوبات هیأت امناء
ارائه گزارش های سالانه و دورهای از برنامه و عملکرد سازمان بهرئیس هیأتامناء و مراجع ذیربط بر اساس اهداف و مأموریتها
پیشنهاد تشکیلات سازمانی به هیأت امناء در چارچوب ضوابط و مقررات
اتخاذ تصمیم در خصوص تمامی امور استخدامی، اداری، مالی و اجرایی با رعایت قوانین و مقررات
ارائه بودجه پیشنهادی و صورتهای مالی سالانه سازمان به هیأت امناء در چارچوب ضوابط و مقررات
پیشنهاد آئین نامه های اداری و مالی به هیأت امناء در چارچوب ضوابط و مقررات
نمایندگی سازمان در مراجع اداری و قضایی با حق توکیل غیر برای استیفاء حقوق سازمان در حدود مقررات
حفاظت اموال منقول و غیرمنقول سازمان
امضای قراردادها، اسناد تعهدآور و اسناد مالی و اداری در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب و مسئولیت امور مالی سازمان حسب آئیننامههای مالی و معاملاتی و اداری
پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به هیأت امنا و پیگیری آن پس از تأیید هیأت امنا برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی
اجرای مصوبات هیأت امناء
تبصره- رئیس سازمان می تواند برخی از وظایف خود به استثناء وظایف تفویض شده از طرف هیأت امناء را به هریک از معاونان سازمان تفویض اختیار نماید.
ماده ۱۳- ترکیب و وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مطابق با قانون مصوب ۱۰/۶/۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی و اصلاحات پس از آن است.
ماده ۱۴- ترکیب و وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها مطابق با قانون مصوب ۱۸/۱۲/۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی و اصلاحات پس از آن است.
ماده ۱۵- شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین کیفیت و رصد نظام آموزش کشور: این شورا مرجع علمی، راهبری و تصمیم سازی در حوزه مأموریت رصد، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش کشور در سطح سازمان است.
ماده ۱۶- ترکیب شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین کیفیت و رصد نظام آموزش کشور
رئیس سازمان (رئیس شورا)
معاون ذیربط سازمان (دبیر شورا)
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش
معاون ذیربط رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور
رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی
رئیس مرکز رصد، برنامه ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
نماینده فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
معاون ذیربط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی
سه نفر متخصص و صاحبنظر حوزه ارزشیابی آموزشی از سه حوزه آموزشعمومی، آموزشعالی و آموزش مهارتی(هر حوزه یک نفر) با انتخاب و معرفی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی.
تبصره ۱- معاون ذیربط فرهنگستانهای علوم پزشکی، هنر و زبان و ادب فارسی، وزراء، رؤسای دستگاهها و متخصصین حسب دستور جلسه، با حق رأی به جلسه دعوت میشوند.
تبصره ۲- اعضای حقیقی شورا با حکم رئیس سازمان (رئیس شورا) و به مدت دو سال به عضویت شورا منصوب میشوند.
ماده ۱۷- وظایف شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمینکیفیت و رصد کیفیت نظام آموزش کشور
تدوین آئیننامهها، دستورالعملها و رویههای مورد نیاز جهت اجرای اثربخش فعالیتهای ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عمومی و عالی
برنامهریزی سالانه و بلندمدت سازمان در حوزه ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عمومی و عالی
پایش روند اجرای فرایندهای ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در سطوح مختلف نظام آموزش کشور و ارائه بازخوردهای اصلاحی بر اساس نتایج حاصل از فرا ارزیابی
تدوین ضوابط، معیارها و استانداردها، الزامات ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت و رتبه بندی آموزش عمومی و عالی حسب اهداف و ماهیت عملکردی آنها
تعیین ضوابط و معیارها و فرآیندهای اعتباربخشی مدارک تمامی دانشگاهها و مؤسسات آموزشعالی اعم از دانشگاههای دولتی، غیرانتفاعی، پیام نور، فنی- حرفهای، علمی-کاربردی، آزاد و ... و نظارت بر حسن اجرای آنها
طراحی و تدوین کاربست عملیاتی حاصل از نتایج ارزشیابی کیفیت در سطوح مختلف نظام آموزش عمومی و عالی
تدوین الزامات تشویقی و ترغیبی جهت تقویت فعالیت های ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در سطوح مختلف آموزش عمومی و عالی
پیشنهاد سازوکار حضور و عضویت در نهادهای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت منطقه ای و بینالمللی با تأکید بر به کارگیری شاخص های ارزیابی بینالمللی و اهتمام بر بومی سازی، به روزرسانی و روزآمدسازی شاخصها
سایر وظایف ارجاعی از هیأت امناء.
فصل سوم- ساختار، منابع انسانی و امور مالی
ماده ۱۸- سازمان به عنوان مؤسسه ای دولتی زیر نظر مستقیم رئیس جمهور و دارای شخصیت حقوقی مستقل است که به صورت هیأت امنائی و در چارچوب ضوابط و مقررات کشور و مصوبات هیأت امناء اداره میشود.
تبصره- محل استقرار سازمان در استانهای تهران و البرز است و از امکانات و ظرفیتهای سایر نهادها و دستگاههای کشور جهت انجام وظایف و مسئولیتهای محوله استفاده می کند.
ماده ۱۹- ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی سازمان با توجه به مأموریت و وظایف محوله مصوب اساسنامه، به تصویب هیأت امنا می رسد.
ماده ۲۰- سازمان سنجش آموزش کشور با تمام امکانات، فضای اداری، تجهیزات، منابع انسانی و پست های سازمانی به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، منتقل می گردد.
تبصره ۱- سازمان اداری و استخدامی کشور وظیفه طراحی، تمهید و تأیید ساختار جدید سازمان از طریق انتقال و تجمیع پست های موجود در دستگاه های اجرایی که وظایف مرتبط با وظایف سازمان را عهده دارند و ایجاد پستهای جدید برای مأموریت های جدید موضوع این اساسنامه را برعهده خواهد داشت.
تبصره ۲- سازمان برنامه و بودجه کشور وظیفه تجمیع منابع حاصل از جا به جایی اعتبارات و داراییهای سرمایهای ناظر بر آن اعم از تجهیزات را برعهده خواهد داشت.
ماده ۲۱- بودجه سازمان از محل: (۱) تجمیع و انتقال ردیفهای اعتباری ناظر بر مأموریت سازمان که پیش از ابلاغ اساسنامه سازمان در شمول اعتبارات مصوب سایر نهادها و دستگاه ها قرار داشته است، (۲) کسب درآمدهای عمومی و اختصاصی حاصل از هزینه ثبت نام در آزمونها و موارد مشابه، (۳) کمکها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی (نقدی و غیر نقدی)، (۴) تسهیلات بانکی مأخوذه طبق مقررات و (۵) مشارکتهای مردمی، خیرین و موقوفات، تأمین می گردد.
تبصره- جزء (۱) مندرج در ماده ۲۱ صرفا یکبار حین تأسیس سازمان اعمال میشود.
ماده ۲۲- سازمان مجاز است در ازای خدماتی که ارائه می دهد بر حسب طبقهبندی خدمات و هزینه های اجرایی (اعم از هزینهها و تملک داراییهای سرمایهای-تجهیزات) که به تصویب هیأت دولت میرسد، هزینه دریافت کند.
تبصره- اعتبارات این سازمان از محل درآمدهای عمومی و اختصاصی اکتسابی ناشی از انجام خدمات ارزشیابی و حق ثبت نام شرکت در آزمونها (اعم از موظف مانند آزمونهای سراسری ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزشعالی و غیرموظف برای سایر آزمونها) که در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی و درج میگردد، تأمین خواهدشد.
فصل چهارم- سایر مقررات
ماده ۲۳- اموال منقول و غیرمنقول، داراییها، حقوق و کلیه امکانات سازمان، متعلق به دولت است و در صورت انحلال یا ادغام سازمان، در اختیار دولت خواهد بود.
تبصره- انحلال و یا ادغام سازمان به پیشنهاد هیأت امناء و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می پذیرد.
ماده ۲۴- هر گونه اصلاح یا تغییر در مفاد این اساسنامه به پیشنهاد هیأت امنا و تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی انجام می شود.
ماده ۲۵- نظارت بر عملکرد سازمان بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
ماده ۲۶- مواردی که در این اساسنامه پیشبینی نشده است، تابع قوانین و مقررات جاری کشور خواهد بود.
ماده ۲۷- این اساسنامه مشتمل بر ۲۷ ماده و ۲۰ تبصره در جلسه ۸۹۷ مورخ ۰۸/۱۲/۱۴۰۲ شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ؛ لازم الاجراست و مفاد آن بر قوانین، مقررات و ضوابط ناظر بر امور سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و سایر مقررات مشابه حاکم خواهد بود.
سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی
انتهای پیام
نظرات