• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403022417679
  • خبرنگار : 71970

از سوی رئیس جمهور؛

اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور ابلاغ شد

اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور ابلاغ شد

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی «اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده است را برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، «اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه جلسه ۴۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۱ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌گردد:


وزارت آموزش و پرورش
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
سازمان اداری و استخدامی کشور
سازمان برنامه و بودجه کشور
دانشگاه فرهنگیان
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
دانشگاه آزاد اسلامی
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­‌ها
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی
ستاد راهبری و نظارت علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی
شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
 

«اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۰۸/۱۲/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۶۶ مورخ ۰۱/۱۲/۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ برای اجراء ابلاغ می­‌گردد:


فصل اول ـ کلیات
ماده ۱- در این اساسنامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح به ­کار می‌­روند:

۱-۱- نظام آموزش کشور: عبارت است از تمام ابعاد و مقاطع آموزش رسمی کشور در دو حیطه آموزش عمومی و آموزش­ عالی (در دو بخش پزشکی و غیرپزشکی).

۲-۱- سنجش: فرایند نظام ­مند گردآوری و تحلیل داده ­ها و اطلاعات با استفاده از ابزارها و شیوه­ های مختلف مانند آزمون، مصاحبه و مشاهده به منظور تصمیم‌گیری درباره فراگیران، برنامه ­درسی و سیاست‌های آموزشی است و شامل سنجش آموزش عمومی، آموزش ­عالی (پزشکی و غیرپزشکی)، مهارتی، حرفه‌ای و شغلی می‌­شود.

۳-۱- ارزشیابی: فرایند تعیین و گردآوری داده و اطلاعات درباره ارزش موضوع مورد ارزیابی با هدف داوری و قضاوت درباره مطلوبیت موضوع مورد ارزیابی بر اساس شاخص ­ها و استانداردهای تعریف شده است که در سطوح فردی، مؤسس ه­ای و برنامه­‌ای و به­ منظور اطلاع ­رسانی، بهبود و پاسخگویی انجام می­‌شود.

۴-۱- تضمین ­کیفیت: فرایند اطمینان­ بخشی به گروه‌­های ذی­نفع، ذی­علاقه و ذی­صلاح در جهت حفظ و ارتقاء کیفیت، پاسخگویی، بهبود و تدارک اطلاعات است.

۵-۱- اعتبارسنجی: رویه‌­ای در ارزشیابی و تضمین کیفیت است که ابتدا ارزیابی درونی (خود-ارزیابی) توسط متولیان مؤسسه یا برنامه انجام­ و سپس بر اساس گزارش نتایج آن، ارزیابی ­بیرونی توسط متخصصان (خارج از مؤسسه یا برنامه) با هدف قضاوت درباره (الف) میزان تحقق مأموریت، اهداف، استانداردها یا (ب) الزامات از پیش تعیین شده به عمل می‌­آید. نتیجه کلی این فرایند می ­تواند با اختیار قانونی برای عمل همراه و منجر به اعطاء مجوز، تأیید اعتبار، اعتبار مشروط یا لغو اعتبار و صلاحیت مؤسسه یا برنامه گردد.


۶-۱- استاندارد: وضعیت مطلوب هریک از اجزاء نظام آموزش کشور که مورد اجماع اکثریت صاحبنظران و متخصصان آن حوزه قرار گرفته باشد.

۷-۱- آزمون­‌های فراگیر کشوری: به آزمون­‌هایی در حیطه عمومی یا تخصصی اطلاق می­‌شود که بر اساس نتایج آن درباره تخصیص جایگاه یا امتیاز به فرد آزمون دهنده؛ تصمیم­ گیری یا میزان توانایی یا شایستگی وی در زمینه‌­ای خاص تعیین می­ شود و از حیث شرکت­ کنندگان در مقیاس منطقه­‌ای یا کشوری برگزار می‌­شود. 

۸-۱-سازمان: سازمان ملی سنجش ­و ارزشیابی نظام آموزش­ کشور به­ عنوان نهادی تخصصی در حوزه­ های «سنجش» و «ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین­ کیفیت» نظام آموزش عمومی­ و عالی است که در این اساسنامه به اختصار «سازمان» نامیده می­ شود.

ماده ۲- اهداف و مأموریت‌­ها 

استقرار و تعالی نظام جامع سنجش آموزش کشور با تأکید بر استانداردسازی و نظارت بر سنجش کیفیت آموزشی و تربیتی دانش ­آموزان در آموزش و پرورش خصوصاً در مقطع متوسطه دوم، سنجش توانمندی ­های آموزشی متقاضیان ورود به ­سطوح مختلف آموزش ­عالی و سنجش شایستگی­ و توانمندی­ های شغلی دانش ­آموختگان آموزش­ عالی

استقرار و تعالی نظام جامع رصد، نظارت، ارزشیابی، اعتبارسنجی و رتبه­ بندی و تضمین­ کیفیت بیرونی نظام آموزش کشور

استقرار و تعالی نظام اعتبارسنجی آموزش ­های غیررسمی

ارتقاء روش ­های سنجش و شیوه­ های اجرای آزمون­ ها با بهره­ گیری از یافته ­های جدید علمی در حوزه اندازه­ گیری و سنجش (روان‌سنجی) با تأکید بر صلاحیت حرفه‌­ای

کسب مرجعیت تخصصی در حوزه ­های مأموریتی در سطوح ملی، منطقه­ ای و بین المللی.

ماده ۳- وظایف و اختیارات

برنامه­ ریزی و مدیریت اجرای سنجش توانمندی­ های آموزشی متقاضیان ورود به­ سطوح مختلف آموزش­ عالی شامل آزمون سراسری ورود به دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش­ عالی، آزمون متمرکز ورود به دوره کارشناسی ارشد، آزمون نیمه ­متمرکز دوره دکتری تخصصی، آزمون کاردانی و کارشناسی­ ناپیوسته و آزمون­ های فراگیر کشوری

تبصره ۱- آزمون­‌های­ جدید و پیش­ بینی ­نشده در صورت تصویب در شورای سنجش­ و پذیرش در شمول بند فوق قرار می­‌گیرد.

تبصره ۲- توسعه آزمون­‌های صلاحیت آموزشی و تربیتی برای تغییر آزمون سراسری ورود به دانشگاه­‌ها و مراکز آموزش عالی از آزمون­‌های رقابتی حافظه­ محور به آزمون­‌های سنجش تسلط و تشخیص صلاحیت آموزشی، تربیتی و مهارتی.

ارزشیابی میزان تحقق اهداف تعلیم و تربیت در ساحت­های شش‌­گانه مندرج در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، با استفاده از ظرفیت­ های علمی و اجرایی وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای مربوطه

برنامه­ ریزی و مدیریت اجرای آزمون­ های نهایی آموزش و پرورش با تأکید بر کیفیت و استانداردسازی

برنامه­ ریزی و راهبری اجرایی نظام اعتبارسنجی آموزش ­های غیررسمی

تشکیل شناسنامه ملی آموزشی و تربیتی، احراز اصالت مدارک تحصیلی و رصد تحصیلی افراد با تخصیص کد یکتای تحصیلی در کلیه مقاطع آموزشی با استفاده از ظرفیت پایگاه­ های داده و اطلاعات دستگاه­های ذی­ربط

رصد، بررسی صلاحیت، اعتبارسنجی، صدور مجوز و راهبری مراکز داخلی مجری آزمون­های بین­ المللی

رصد، بررسی صلاحیت، اعتبارسنجی، صدور مجوز برگزارکنندگان و تعیین آزمون­‌های معیار زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان جهت تحصیل و اشتغال در ایران

طراحی، برنامه ­ریزی و مدیریت اجرای ارزشیابی بیرونی، اعتبارسنجی و تضمین­ کیفیت بیرونی نظام آموزش رسمی ­و غیررسمی کشور مبتنی بر اسناد بالادستی و مصوبات شورای ­عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر شفافیت، مسئولیت ­پذیری و پاسخگویی

تبصره- سازمان با همکاری دستگاه­‌ها و نهادهای ذی­ربط از جمله وزارتخانه­‌های علوم، تحقیقات و فناوری؛ بهداشت، درمان و آموزش ­پزشکی، آموزش و پرورش، تعاون، کار­ و رفاه­ اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه ­ها و مؤسسات آموزشی دولتی و غیردولتی نسبت ­به انجام ارزشیابی بیرونی، اعتبارسنجی و تضمین ­کیفیت بیرونی اقدام می­‌نماید. بر این اساس مسئولیت اصلی استقرار نظام درونی تضمین­ کیفیت بر عهده وزارتخانه مربوطه خواهد بود و سازمان در این زمینه ضمن نظارت، حمایت­‌های تخصصی لازم را در موارد مورد نیاز فراهم می­نماید.

اعتبارسنجی و رتبه­ بندی بومی مراکز آموزشی، تربیتی و پژوهشی رسمی و غیررسمی (در سطوح دانشگاه و مدرسه و مؤسسه)­ و اعطاء جوایز ملی کیفیت با هدف توسعه عدالت آموزشی، اعتماد و سرمایه اجتماعی

توسعه شیوه­ های نوین، الکترونیک و هوشمند در سنجش، ارزشیابی و رتبه ­بندی

تحلیل داده ­ها و روندهای آموزشی، تهیه نقشه­ های توصیفی و آماری و نگاشت­ه ای سیاستی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با تأکید بر صحت و یکپارچگی جهت ارایه به شورای­عالی انقلاب فرهنگی و مراجع ذی­صلاح

انجام پژوهش­ های کاربردی، ارائه خدمات مشاوره­ای تخصصی و آموزش­ های حرفه­ای کوتاه ­مدت در حوزه ­های ماموریتی سازمان برای افزایش آگاهی، ارتقاء نقش ­آفرینی و بهبود تعاملات کنشگران نظام آموزش کشور به منظور تحقق ماهیت تخصصی و حرفه ­ای

تدارک زمینه ­های مشارکت بخش­ غیردولتی تخصصی و حرفه­ ای و مردمی، مراجع ارزیاب، شرکت ­های دانش‌بنیان، انجمن­ ها و نهادهای حرفه ­ای در ابعاد اجرایی مأموریت­ های سازمان

تا زمان تصویب طرح پذیرش دانشجو (موضوع تبصره ۳ ماده ۲ مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش‌عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب جلسات ۸۴۳، ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۱۵/۰۴/۱۴۰۰، ۰۵/۱۱/۱۴۰۰ و ۱۷/۰۳/۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی)؛ اعلام نتایج و تعیین پذیرفته شدگان در کلیه دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی در آزمون های برگزار شده توسط سازمان، بر اساس قوانین و مقررات بالادستی و در چارچوب کد رشته محل­ها و ظرفیت­های مصوب شورای گسترش وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نظارت بر اجرای آن

تبصره- دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش­ عالی موظفند اطلاعات کامل ثبت­ نام کنندگان خود (منطبق با فهرست پذیرفته شدگان اعلامی توسط سازمان و پذیرفته شدگان استعدادهای درخشان)، را طبق موعد مقرر در آئین ­نامه و پس از اعلام پذیرفته شدگان در سامان ه­ای که به این منظور توسط سازمان تهیه می­ گردد، ثبت نمایند.

همکاری متقابل و انعقاد تفاهم­نامه با سازمان ­های همتا در سطوح منطقه ­ای و بین­المللی و فعال در سایر کشورها با رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران.

فصل دوم- ارکان
ماده ۴- سازمان دارای ارکان زیر است:

هیأت امناء

رئیس سازمان

شوراهای سنجش و پذیرش دانشجو (موضوع قوانین مصوب سال­های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴مجلس شورای اسلامی)

شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین ­کیفیت و رصد کیفیت نظام آموزش کشور.

ماده ۵- هیأت ­امنا، عالی­ترین مرجع سازمان در زمینه تعیین خط­ مشی­ ها و تصمیم ­گیری­های کلان و دارای کلیه اختیارات قانونی در حدود مأموریت، اهداف و وظایف سازمان و اداره امور آن است.
ماده ۶- ترکیب هیأت امناء:

رئیس جمهور به عنوان رئیس هیأت امناء و در غیاب وی معاون اول رئیس جمهور

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وزیر آموزش و پرورش

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­ ها

دو نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی (به پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی)

رئیس سازمان به عنوان دبیر هیأت امناء

دو نفر از رؤسای دانشگاه­ها (یک نفر از رؤسای دانشگاه­ های وزارت علوم و یک نفر از رؤسای دانشگاه­های وزارت بهداشت) به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی

چهار نفر متخصص و صاحب نظر در حوزه سنجش و ارزشیابی آموزشی (به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی).

تبصره- احکام اعضاء منتخب شورای­عالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس هیأت­ امناء برای دوره ۴ ساله صادر می­ گردد و انتخاب مجدد آنان بلامانع می­باشد.
ماده ۷- وظایف و اختیارات هیأت امناء

تصویب سیاست­های اجرایی و برنامه‎های توسعه ای و راهبردی سازمان

تصویب مقررات و آیین ­نامه ­های پیشنهادی از شوراهای سازمان

تأیید گزارش­ های سالانه و تحلیل­ های کلان کشوری

نظارت بر عملکرد سالانه سازمان

پیشنهاد هرگونه تغییر در اساسنامه سازمان و ارائه آن جهت تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی

تصویب آئین‌نامه­ های اداری و مالی در چارچوب ضوابط و مقررات

تصویب بودجه تفصیلی سالانه و صورت­های مالی و تعیین حسابرس برای سازمان

تصویب یا تغییر ساختار تشکیلاتی سازمان در چارچوب ضوابط و مقررات

تصویب هرگونه انتقال، خرید، فروش و تهاتر اموال غیرمنقول سازمان

تعیین هزین های خدماتی و بازنگری در آنها

پیشنهاد عزل و نصب رئیس سازمان

تصمیم ­گیری درباره واگذاری وظایف غیرحاکمیتی به بخش­های دولتی و غیردولتی و تعیین ضوابط واگذاری فعالیت ­های اجرایی از طریق برون­سپاری

تصمیم ­گیری و تمهید برای عضویت سازمان در شوراهای مرتبط با حوزه­های سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور

تبصره ۱- تصمیم­ گیری در مواردی که متضمن تأمین بار مالی برای دولت باشد، نیازمند ارائه گزارش امکان­ سنجی مالی سازمان برنامه و بودجه کشور، پیش از تصویب در هیأت­ امناء است.
تبصره ۲- رئیس هیأت­ امناء می­تواند تا تأیید حکم رئیس پیشنهادی سازمان توسط شورای­عالی انقلاب فرهنگی، حداکثر به مدت شش ماه؛ سرپرست منصوب نماید.
تبصره ۳- هیأت­ امناء می­تواند برخی از وظایف خود را به کمیسیون دائمی هیأت ­امناء تفویض نماید. آیین نامه تشکیل کمیسیون دائمی به تصویب هیأت امنا خواهد رسید.
ماده ۸- جلسات عادی هیأت امنا، حداقل سالی دوبار، تشکیل می­ شود. جلسات با حضور حداقل دو سوم از اعضای هیأت امناء و با حضور رئیس هیأت امناء رسمیت می­ یابد و تصمیمات با رأی موافق اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر است.
تبصره ۱- جلسات فوق العاده هیأت امناء برحسب ضرورت، با پیشنهاد رئیس هیأت امناء یا رئیس سازمان و یا ۵ نفر از اعضای هیأت امناء تشکیل می­ شود.
تبصره ۲- دبیر هیأت امناء م ­تواند حسب مورد و ارتباط موضوعی از سایر اشخاص حقوقی، صاحب­نظران و متخصصان مربوط، بدون حق رأی برای شرکت در جلسه هیأت امناء دعوت کند.
ماده ۹- مصوبات هیأت امنا، با امضای رئیس هیأت امناء ابلاغ و لازم الاجرا می ­شود.
ماده ۱۰- رئیس سازمان به عنوان بالاترین مقام اجرایی سازمان، به پیشنهاد هیأت امناء و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم رئیس جمهور به مدت چهار سال منصوب می­ شود. انتخاب مجدد وی برای دوره های بعدی بلامانع است.
تبصره ۱- دو نفر به پیشنهاد هیأت امناء برای احراز پست ریاست سازمان معرفی می­ شوند که باید دارای سابقه آموزشی، سابقه مثبت مدیریت و دارای تخصص یا تجربه مفید در حوزه ­های مرتبط با سنجش و ارزشیابی باشند.
تبصره ۲- پذیرش استعفا و یا عزل رئیس سازمان پس از تصویب هیأت امناء و با حکم رئیس هیأت امناء امکان­پذیر است.
ماده ۱۱- رئیس سازمان، همتراز مقامات مندرج در بند (ج) ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری است.
ماده ۱۲- وظایف رئیس سازمان

راهبری و هدایت امور سازمان و نظارت برحسن اجرای برنامه ­ها و فعالیت­ ها در چارچوب اساسنامه و مصوبات هیأت­ امناء

ارائه گزارش ­های سالانه ­و دوره­ای از برنامه­ و عملکرد سازمان به­رئیس هیأت­امناء و مراجع­ ذی­ربط بر اساس اهداف ­و مأموریت‌ها

پیشنهاد تشکیلات سازمانی به هیأت امناء در چارچوب ضوابط و مقررات

اتخاذ تصمیم در خصوص تمامی امور استخدامی، اداری، مالی و اجرایی با رعایت قوانین و مقررات

ارائه بودجه پیشنهادی و صورت­های مالی سالانه سازمان به هیأت­ امناء در چارچوب ضوابط و مقررات

پیشنهاد آئین نامه ­های اداری و مالی به هیأت امناء در چارچوب ضوابط و مقررات

نمایندگی سازمان در مراجع اداری و قضایی با حق توکیل غیر برای استیفاء حقوق سازمان در حدود مقررات

حفاظت اموال منقول و غیرمنقول سازمان

 امضای قراردادها، اسناد تعهدآور و اسناد مالی و اداری در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب و مسئولیت امور مالی سازمان حسب آئین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و اداری

پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به هیأت ­امنا و پیگیری آن پس از تأیید هیأت ­امنا برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی

اجرای مصوبات هیأت امناء

تبصره- رئیس سازمان می ­تواند برخی از وظایف خود به استثناء وظایف تفویض شده از طرف هیأت­ امناء را به هریک از معاونان سازمان تفویض اختیار نماید.
ماده ۱۳- ترکیب و وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ­ها و مراکز آموزش عالی کشور مطابق با قانون مصوب ۱۰/۶/۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی و اصلاحات پس از آن است.
ماده ۱۴- ترکیب و وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره ­های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه­ ها مطابق با قانون مصوب ۱۸/۱۲/۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی و اصلاحات پس از آن است.
ماده ۱۵- شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین­ کیفیت و رصد نظام آموزش کشور: این شورا مرجع علمی، راهبری و تصمیم­ سازی در حوزه مأموریت رصد، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین ­کیفیت نظام آموزش کشور در سطح سازمان است.
ماده ۱۶- ترکیب شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین­ کیفیت و رصد نظام آموزش کشور

رئیس سازمان (رئیس شورا)

معاون ذی­ربط سازمان (دبیر شورا)

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش

معاون ذی­ربط رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی

دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی

رئیس مرکز رصد، برنامه ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

نماینده فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران

معاون ذی­ربط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی

سه نفر متخصص و صاحب­نظر حوزه ارزشیابی آموزشی از سه حوزه آموزش­عمومی، آموزش­عالی و آموزش مهارتی(هر حوزه یک نفر) با انتخاب و معرفی دبیر شورای­عالی انقلاب فرهنگی.

تبصره ۱- معاون ذی‌ربط فرهنگستان­های علوم پزشکی، هنر و زبان و ادب فارسی، وزراء، رؤسای دستگاه­ها و متخصصین حسب دستور جلسه، با حق رأی به جلسه دعوت می­شوند.
تبصره ۲- اعضای حقیقی شورا با حکم رئیس سازمان (رئیس شورا) و به مدت دو سال به عضویت شورا منصوب می‌شوند.
ماده ۱۷- وظایف شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین­کیفیت و رصد کیفیت نظام آموزش کشور

تدوین آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و رویه‌های مورد نیاز جهت اجرای اثربخش فعالیت‌های ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عمومی و عالی

برنامه­ریزی سالانه و بلندمدت سازمان در حوزه ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین­ کیفیت آموزش عمومی و عالی

پایش روند اجرای فرایندهای ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در سطوح مختلف نظام آموزش کشور و ارائه بازخوردهای اصلاحی بر اساس نتایج حاصل از فرا ارزیابی

تدوین ضوابط، معیارها و استانداردها، الزامات ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین­ کیفیت و رتبه­ بندی آموزش عمومی و عالی حسب اهداف و ماهیت عملکردی آنها

تعیین ضوابط و معیارها و فرآیندهای اعتباربخشی مدارک تمامی دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش­عالی اعم از دانشگاه­های دولتی، غیرانتفاعی، پیام­ نور، فنی­- حرفه­ای، علمی-­کاربردی، آزاد و ... و نظارت بر حسن اجرای آنها

طراحی و تدوین کاربست عملیاتی حاصل از نتایج ارزشیابی کیفیت در سطوح مختلف نظام آموزش عمومی و عالی

تدوین الزامات تشویقی و ترغیبی جهت تقویت فعالیت­ های ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در سطوح مختلف آموزش عمومی و عالی

پیشنهاد سازوکار حضور و عضویت در نهادهای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت منطقه ­ای و بین‌المللی با تأکید بر به کارگیری شاخص­ های ارزیابی بین­المللی و اهتمام بر بومی ­سازی، به روزرسانی و روزآمدسازی شاخص­ها

سایر وظایف ارجاعی از هیأت­ امناء.

فصل سوم- ساختار، منابع انسانی و امور مالی
ماده ۱۸- سازمان به­ عنوان مؤسسه ­ای دولتی زیر نظر مستقیم رئیس جمهور و دارای شخصیت حقوقی مستقل است که به صورت هیأت­ امنائی و در چارچوب ضوابط و مقررات کشور و مصوبات هیأت امناء اداره می­شود.
تبصره- محل استقرار سازمان در استان­های تهران و البرز است و از امکانات و ظرفیت­های سایر نهادها و دستگاه­های کشور جهت انجام وظایف و مسئولیت­های محوله استفاده می ­کند.
ماده ۱۹- ساختار سازمانی­ و تشکیلات تفصیلی سازمان با توجه به مأموریت و وظایف محوله مصوب اساسنامه، به تصویب هیأت ­امنا می­ رسد.
ماده ۲۰- سازمان سنجش آموزش کشور با تمام امکانات، فضای اداری، تجهیزات، منابع انسانی و پست­ های سازمانی به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، منتقل می ­گردد.
تبصره ۱- سازمان اداری و استخدامی کشور وظیفه طراحی، تمهید و تأیید ساختار جدید سازمان از طریق انتقال و تجمیع پست ­های موجود در دستگاه ­های اجرایی که وظایف مرتبط با وظایف سازمان را عهده­ دارند و ایجاد پست­های جدید برای مأموریت­ های جدید موضوع این اساسنامه را برعهده خواهد داشت.
تبصره ۲- سازمان برنامه و بودجه کشور وظیفه تجمیع منابع حاصل از جا به جایی اعتبارات و دارایی­های سرمایه­ای ناظر بر آن اعم از تجهیزات را برعهده خواهد داشت.
ماده ۲۱- بودجه سازمان از محل: (۱) تجمیع و انتقال ردیف­­های اعتباری ناظر بر مأموریت سازمان که پیش از ابلاغ اساسنامه سازمان در شمول اعتبارات مصوب سایر نهادها و دستگاه ­ها قرار داشته است، (۲) کسب درآمدهای عمومی و اختصاصی حاصل از هزینه ثبت نام در آزمون­ها و موارد مشابه، (۳) کمک­ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی (نقدی و غیر نقدی)، (۴) تسهیلات بانکی مأخوذه طبق مقررات و (۵) مشارکت­های مردمی، خیرین و موقوفات، تأمین می گردد.
تبصره- جزء (۱) مندرج در ماده ۲۱ صرفا یک­بار حین تأسیس سازمان اعمال می­شود.
ماده ۲۲- سازمان مجاز است در ازای خدماتی که ارائه می ­دهد بر حسب طبقه­بندی خدمات و هزینه های اجرایی (اعم از هزینه­ها و تملک دارایی­های سرمایه­ای-تجهیزات) که به تصویب هیأت دولت می­رسد، هزینه دریافت کند.
تبصره- اعتبارات این سازمان از محل درآمدهای عمومی و اختصاصی اکتسابی ناشی از انجام خدمات ارزشیابی و حق ثبت نام شرکت در آزمون­ها (اعم از موظف مانند آزمون­های سراسری ورود به دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش­عالی و غیرموظف برای سایر آزمون­ها) که در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی و درج می­گردد، تأمین خواهدشد.
فصل چهارم- سایر مقررات
ماده ۲۳- اموال منقول و غیرمنقول، دارایی­ها، حقوق و کلیه امکانات سازمان، متعلق به دولت است و در صورت انحلال یا ادغام سازمان، در اختیار دولت خواهد بود.
تبصره- انحلال و یا ادغام سازمان به پیشنهاد هیأت امناء و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می پذیرد.
ماده ۲۴- هر گونه اصلاح یا تغییر در مفاد این اساسنامه به پیشنهاد هیأت امنا و تصویب شورای­عالی انقلاب فرهنگی انجام می­ شود.
ماده ۲۵- نظارت بر عملکرد سازمان بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
ماده ۲۶- مواردی که در این اساسنامه پیش­بینی نشده است، تابع قوانین و مقررات جاری کشور خواهد بود.
ماده ۲۷- این اساسنامه مشتمل بر ۲۷ ماده و ۲۰ تبصره در جلسه ۸۹۷ مورخ  ۰۸/۱۲/۱۴۰۲ شورای­عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ؛ لازم الاجراست و مفاد آن بر قوانین، مقررات و ضوابط ناظر بر امور سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و سایر مقررات مشابه حاکم خواهد بود.
 

سید ابراهیم رئیسی
رئیس­ جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha