به گزارش ایسنا، نشست خبری جشنواره سرود فجر، با حضور امیرحسین سمیعی (مدیر اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حسین صیامی (دبیر اجرایی جشنواره) و حامد جلیلی (مسئول دفتر سرود اداره کل موسیقی و دبیر جشنواره) در اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این نشست حامد جلیلی گفت: فراخوان جشنواره سرود فجر از مهرماه سال گذشته آغاز شد و تا پایان همان ماه به پایان رسید. هشتصد گروه ثبت نام کردند که تیم انتخاب ۸۱ گروه را برای داوری انتخاب کرد. ۳۰ گروه از چهار منطقه خراسان رضوی، اصفهان، فارس و تهران به مراحل پایانی رسیدند. بعد از پایان مرحله دوم یعنی داوری، مرحله راهبری آغاز شد. قرار است گروههایی که کار غیر کر و آکاپلا دارند با ارکستر زنده در مرحله پایانی رقابت کنند. کارها در حال آمادهسازی است و در مرحله تنظیم آثار برای گروههای ارکستر هستیم.
او ادامه داد: در اواسط تیرماه در روزهای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ تیر مرحله داوری بخش پایانی و ۱۴ تیر اختتامیه برگزار شود. بنابر دلایلی از این ۳۰ گروه به ۲۹ گروه رسیدیم که ۲۰ گروه سرود، ۶ تا کر و سه اکاپلا هستند.
جلیلی درباره جامعه هدف دفتر سرود نیز گفت: جامعه هدف دفتر سرود مدارس هستند که مذاکرات مختلفی با آموزش و پرورش انجام شده و به نتایج مطلوبی هم رسیدهایم. درحقیقت قرار شده آموزش مربیان پرورشی در سطحی که بتوانند گروه سرود راه بیندازند، بر عهده دفتر سرود باشد. مربیان پرورشی مدارس کل کشور از این آموزشها بهرهمند میشوند و در کل کشور گروههای سرود مقبول تشکیل میدهند.
او درباره جوایز گروههای برگزیده هم توضیح داد: یک سطح جایزه برای گروهها تعیین کردهایم. چیزی که تعیین شده تندیس جشنواره، جایزه نقدی و یک لوح تقدیر است. همچنین از سال آینده در این جشنواره در حد توان گروههای بینالملل خواهیم داشت.
جلیلی درباره حمایت از گروههای سرود برگزیده هم توضیح داد: هشتاد گروهی که به بخش رقابتی رسیدند، گروههای زنده و سرپا هستند و اصولا به حمایت ما هم نیاز ندارند ولی هدف اصلی ما حمایت گروههایی است که استعداد ویژه دارند ولی امکانات آنها در حد صفر است. اگر حمایت خود را به سمت این گروهها ببریم از سالهای آینده استعدادهای بیشتری را از کل کشور جذب میکنیم.
هدف تقویت شیوه آکادمیک در سرود است
در بخش دیگر این نشست، امیرحسین سمیعی درباره تقویت سرود گفت: تقویت سرود و شیوه آکادمیک هدف اصلی ما است. در این دوره تلاش میکنیم در حوزه آموزش، کشف استعداد و کیفیت اجرا شاهد ارتقای سطح کیفی باشیم. سفرهای استانی که از هفته قبل آغاز شده برای این است که با سرپرستهای گروههای سرود کر و اکاپلا نشست داشته باشیم، آنها را شناسایی کنیم و اگر استعداد جدیدی هست شناسایی شود. تلاش میکنیم پل آشنایی با آنها سریعتر شکل بگیرد و بتوانیم شرایط را برای ارایه اثر در رسانه و اجرا مطلوب کنیم.
او ادامه داد: در استانها نیز با گروههای حرفهای نشست داشتهایم که بازخورد خوبی گرفتهایم. در بعضی استانها مربیان تکنیکی و خوبی داریم مثل شیراز که گروههای کر حرفهای را پرورش داده بودند که این میتواند زمینهای شود تا به شهرهای اطراف هم آموزش دهند. در تهران با همکاری مربیان و برنامهریزی که صورت میگیرد شناسایی استعدادها و گروهها مسیر جاری را طی میکند.
سمیعی افزود: درباره جشنواره تصور این است به یک دوران زودبازدهی ممکن است برسد اما اتفاقی که به لحاظ تکنیک و ارتقای سطح کیفی شاهد خواهیم بود اثرات آن را شاید یک سال آینده ببینیم. در همین بخش پایانی جشنواره هم تدبیر خوبی صورت گرفته که آثار تنظیم حرفهای میشوند و اجرایی خوبی از آنها خواهیم دید. مقوله سرود همافزایی ظرفیتهای مردمی است حتی تاریخچه سرود را هم ببینید همه آن از جوششهای مردمی سرچشمه گرفته که از آن بینصیب نخواهیم ماند.
او درباره سیستم نظارت بر تولیدات سرود نهادهای مختلف گفت: مبنای سرود بیشتر تحت نهادهایی انجام میشود که سیستم نظارتی دارند که در این سیستم اشتراکات نظارتی با وزارت ارشاد وجود دارد. سرودها باید به تایید دفتر موسیقی برسند ولی سرودی که در صدا و سیما ساخته میشود متفاوت است یا حوزه هنری براساس نظارت خود این سازمانها است.
منتقد ساختار و تولیدات سرود هستم
سمیعی با تاکید بر اینکه خودش همچنان منتقد این شرایط ساختاری در حوزه سرود است، گفت: من خودم منتقد شرایط ساختار و تولیدات سرود هستم و بودم. سرود اتفاق موثری است و میتواند در قالبهای محتوایی مختلف ایفای نقش کند، اما در یک سردرگمی قرار گرفته است؛ چون مراجع تولیدکننده آن زیاد هستند. جشنواره مَرکب حرکت است نه مقصد حرکت. ما صحبت از مبنای آکادمیک میکنیم؛ چون خلا آن را حس میکنیم. در دهه ۶۰ بهترین گروههای سرود را در آموزش و پرورش داشتیم ولی اکنون آنگونه نیست. میخواهیم آن خلا را جبران و ترمیم کنیم. من معتقدم که گروههای کر بدنه اصلی گروههای سرود هستند و سعی داریم بخش آکادمیک را به جایگاه اصلی آن برسانیم.
او در پایان صحبتهای خود گفت: به یک راهبرد مجهز برای اجماع ظرفیتهای گروه سرود در کل کشور نیاز داریم. بعضی مراجع تولیداتی دارند که شاید خوب و شاید بد هستند، تلاش داریم این جشنواره را مرجع قرار دهیم که بتوانیم گروههای سرود را به یک کیفیت قابل قبول برسانیم.
حسین صیامی (دبیر اجرایی جشنواره) هم درباره رعایت کپی رایت در جشنواره گفت: کپی رایت مد نظر ما است که اگر کاری جز آثار متداول محلی تولید خود گروه نباشد و خالق فرد دیگری باشد، بلافاصله گروه حذف شود. در مرحله اول هم چند گروه را به همین واسطه حذف کردهایم.
انتهای پیام
نظرات