شهید مطهری الگویی تمام عیار برای همه معلمان و خانواده بزرگ تعلیم و تربیت بوده و است. از این رو ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت این بزرگمرد دانش را روز معلم نامگذاری کردهاند.
به بهانه هفته معلم و بزرگداشت مقام والای اساتید و معلمان که تلاشگران عرصه علم، دانش و آموزگاران ارتقای سلامت جامعه هستند، گفتوگویی با یکی از معلمان استان قم داشتیم.
نصیری پور، فارغ التحصیل کارشناس ارشد ادبیات فارسی از دانشگاه قم که بیش از دو دهه در فضای آموزش و پرورش در امر تعلیم و تربیت نسل جوان نقش ایفا میکند، به گفته خودش با توجه به تغییر شرایط جوامع، به سمت فناورانه محور بودن، و حضور پر رنگ تکنولوژی در همه شئون زندگی به خصوص آموزش، معلم نیز باید به این سلاح علمی مجهز بوده و از آنها در جهت آموزش کارآمد استفاده کند.
معصومه نصیری پور در گفتوگو با ایسنا، عنوان کرد: به همان نسبت که گرمای وجود پدر و مادر برای خانواده ضروری است و فقدان آنها خانواده را به نوعی با سردی روبرو میکند، وجود معلم هم برای جامعه ضروری است و باعث استحکام روابط اجتماعی و فرهنگ سازی و بارور کردن فکر، اندیشه و علم جوانان میشود.
وی ادامه داد: برای اغلب معلمان، افتخاری بالاتر از این نیست که معلم واقعی باشند و نه تنها دانشآموزان را در تعلیم و تحصیل راهنما باشند بلکه برای آنها الگوی مناسبی از اخلاق اسلامی و رفتارهای اجتماعی باشند.
نصیری پور اضافه کرد: برای معلم هیچ لذتی بالاتر از این نیست که دانش آموزان با عشق و علاقه به کلاس درس بیایند و از حضور در کلاس بیشترین بهره علمی و تربیتی را داشته باشند؛ لذا همواره تلاش کردم کلاس درس، محیطی باشد که دانش آموزانم با میل و رغبت در آن حاضر شوند و از حضور در فضای آموزش خسته و دل زده نباشند.
وی بیان کرد: بالطبع با توجه به تغییر شرایط جوامع، به سمت فناورانه محور بودن و حضور پر رنگ تکنولوژی در همه شئون زندگی به خصوص آموزش، معلم نیز باید به این سلاح علمی مجهز بوده و از آنها در جهت آموزش کارآمد استفاده کند.
نصیری پور یادآور شد: اگر تا سه دهه قبل، ابزارهای آموزش در تخته سیاه، گچ، کتاب خلاصه میشد اما امروزه ابزارهای آموزش آنقدر تنوع یافته است که به تعداد کشورها و جوامع، تنوع آموزشی وجود دارد و لازم است تا در وهله اول نظام آموزشی و سپس معلمین به ابزارهای به روز و کارآمد مجهز باشند تا در این شتاب تکنولوژی، از قافله آموزش و پرورش نسل جوان عقب نمانیم.
وی اظهار کرد: باید به این نکته مهم نیز توجه داشته باشیم اگر بخواهیم آموزش، مفید و مؤثر واقع شود نباید از ایجاد روابط عاطفی سالم با دانشآموزان خود غفلت کنیم. به عبارتی به این اصل تربیتی آموزشی توجه داشته باشیم " درس معلم ار بود زمزمه ی محبتی / جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را".
این معلم با بیان اینکه ارتباط بین معلمین با دانشآموزان یک ارتباط دو طرفه است، گفت: شاید لازم باشد تا قبل از اینکه معلم ارتباط بهتری با دانش آموز برقرار کند، شرایطی را فراهم بیاورد که دانشآموزان تلاش کنند احساس و ارتباط بهتری با معلم داشته باشند. آن وقت است که فضا برای ایجاد ارتباط بهتر از طرف معلم فراهم میشود.
وی تاکید کرد: باید فضاهای آموزشی ما از فضاهای خشک و بی روح به فضاهایی سرشار از انرژی و خلاقیت تغییر کنند و به جای اینکه معلم متکلم وحده باشد و بخواهد کلاس را به تنهایی و با یکنواختی اداره کند، دانشآموزان را در هدفهای آموزشی خود مشارکت دهد و از هوش، استعداد و انرژی آنها به طور مؤثر بهره بجوید.
نصیری پور بیان کرد: برای معلم موفق ویژگیهای بسیاری میتوان برشمرد ولی به نظرم اولین و مهمترین ویژگی یک معلم موفق، عشق و علاقه به هنر تدریس و حضور در فضاهای آموزشی و ایجاد ارتباط مفید و مؤثر با دانشآموزان است.
وی اضافه کرد: معلمی موفق است که از میان متون خشک و بیروح، بهترین درسهای زندگی را به دانشآموزان بیاموزد و بیآنکه دانشآموزان احساس کنند، فضای تربیتی کلاسها را بر فضای علمی آن ارجح بداند و دانشآموزان را به سمت موفقیت در تمامی شئونات زندگی هدایت کرده و سوق دهد.
این معلم یادآور شد: علیرغم تمامی بیانات بزرگان در طول این چهار دهه بعد از انقلاب که سفارش به تقدم تربیت بر تعلیم شده است، متأسفانه فضای مدارس ما بیشتر به سمت مسائل علمی و آموزشی، سنگینی میکند تا به سمت زمینههای تربیتی و پرورشی؛ نمونه بارز آن را میتوان در هزینههای سنگینی که برخی خانوادهها برای قبولی فرزندان خود در پایههای تحصیلی و کنکور متحمل میشوند جستجو کرد.
نصیری پور در پاسخ به اینکه جای چه رویکردی در آموزش کشور ما خالی است، اظهار کرد: اگر مسیر علمی به صورتی هموار بود که مستعدها در طول سالهای تحصیلی شناسایی و به سمت استعداد و علاقه خود هدایت میشدند و هر دانشآموزی به فراخور استعداد و علاقهی خود مسیر علمی خود را به درستی طی میکرد و بیشتر فضای مدارس به جای پرداختن به مباحث سنگین و غیرکاربردی در زندگی افراد به مسائل تربیتی و مهارتهای زندگی و اجتماعی میپرداخت، به طور حتم بسیاری از مشکلات امروز ما نمود پیدا نمیکرد.
وی در رابطه با اینکه سنگ بنای موفقیت شما را چه کسی یا چه چیزی پی ریزی کرده است، بیان کرد: برج موفقیت با یک آجر و یک ستون ایجاد نمیشود، از این رو در این مسیری که به مدد الهی طی شده است؛ اولین و آخرین عامل موفقیت خود را لطف خداوند و عنایات ویژه اهل بیت(ع) میدانم. در این راه روشنگریها، هدایت و حمایتهای مدبرانه پدر و مادر چه آن زمانی که دانشآموزی بیش نبودم و چه پس از آن، از مهمترین عوامل موفقیتم بوده است. همچنین معلمان و اساتید دلسوز و فداکاری که همواره با رفتار و گفتار پسندیده خود الگوی مناسب و مشوقم بودهاند.
نصیری پور در خصوص خاطرات تدریس و حضور در بین دانشآموزان گفت: برای یک معلم کاری سختتر از گلچین یک خاطره از میان هزاران خاطره در طول سالیان تدریس نیست. شاید تکراریترین و شیرینترین خاطرهای که برای من بارها اتفاق افتاده است این بوده که در ابتدای سالهای تحصیلی بعضی از دانشآموزان به خاطر برخی خصائص روحی و اخلاقی به سختی ارتباط برقرار میکردند. و گاهی در مقابل بعضی از برنامهها و تکالیف مقاومت نشان میدادند ولی بارها برای خود من اتفاق افتاده است که بعد از گذشت چند جلسه و ایجاد رابطه عاطفی و اعتماد به خیرخواهی و دلسوزی معلم، مقاومترین دانشآموزان نیز در برنامهها همراهی کرده و چه بسا پیشرو تر از دیگران هم شدهاند.
انتهای پیام
نظرات