• چهارشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403011506916
  • خبرنگار : 71567

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

در حکمرانی‌ها از تدبر قرآنی استفاده نمی کنیم

در حکمرانی‌ها از تدبر قرآنی استفاده نمی کنیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه در حکمرانی‌ها از تدبر قرآنی استفاده نمی‌کنیم، گفت: مسئله‌های متعدد بر زمین مانده در کشور داریم که همگی به تدبّر به قرآن برمی‌گردد. اگر تدبر جدی گرفته می‌شد کارکردهای جدی‌تری می‌توانستیم داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه در نشست هم‌اندیشی اساتید تدبّر در قرآن پیرامون ستاد ملی راهبری تدبّر در قرآن کریم با تشکر از فعالان حوزه قرآن اظهار کرد: الحمدلله چند برنامه موفق نظیر زندگی با آیه‌ها و برنامه محفل که از جمله آن‌هاست وجود دارد که جا دارد از همه مسئولانی که در حوزه قرآنی تلاش می‌کنند قدردانی شود.

وی همچنین از با استقبال از انتقال شورای توسعه قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی، بر تدبّر در قرآن تأکید کرد و گفت: باید تدبیر در تدبّر داشته باشیم، رابطه تدبّر با قلب، با تلاوت فرق دارد، در قرائت حواس و عقل نقش دارد، اما در تدبّر قلب ما نقش دارد، در مراحل معرفتی انسان، قلب عالی‌ترین مرتبه معرفتی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: عقل وقتی پخته می‌شود فؤاد است، وقتی پخته‌تر می‌شود قلب می‌گویند بنابراین تدبّر کار قلب است یعنی وقتی فهم پخته‌تری از عقل داشته باشیم تدبّر می‌شود، در این صورت فهم قلبی تدبّر است.

وی ادامه داد: شیطان وقتی می‌خواهد به انسان آسیب بزند از قلب ورود می‌کند اگر این معنای تدبّر را بپذیریم می‌توانیم نوعی روش‌شناسی برای حل مسائل حکمرانی داشته باشیم. مسئله‌های متعددی در حکمرانی داریم که چون بلد نیستیم‌، از روش‌های دنیای مدرن استفاده می‌کنیم.

خسروپناه گفت: عنوان می‌کنیم که فلسفه و ایدئولوژی ما اسلامی است اما در حکمرانی وقتی می‌خواهیم سیاستگذاری کنیم معمولا از تجربیات دیگران عموما غربی‌ها استفاده می‌کنیم و از تدبّر قرآنی استفاده نمی‌کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مسئله‌های متعدد بر زمین مانده در کشور داریم که همگی به تدبّر به قرآن برمی‌گردد. اگر تدبّر جدی گرفته می‌شد کارکردهای جدی‌تری می‌توانستیم داشته باشیم، در ساحت حکمرانی باید از تدبّر در قرآن استفاده کنیم. شورای توسعه فرهنگ قرآنی در تدبّر در قرآن می‌تواند اثرگذار باشد، چراکه می‌توان قوانین و قواعد حکمرانی را از قرآن استخراج کرد.

به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی درباره آموزش مفاهیم قرآنی به کودکان بیان کرد: برای آموزش مفاهیم قرآن به نونهال و کودک و نوجوان، باید از طریق آموزش مهارت‌های زندگی اقدام کنیم چراکه مهارت‌های زندگی نیاز امروز دنیاست قرآن نیز آیات زندگی است، باید درد را بگوییم و درمان را از قرآن بگوییم. خداوند وقتی رسالت پیامبران را بیان می‌کند می‌گوید «یُعَلِّمُهُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ»، حکمت در عرض کتاب بیان شده است، حکمت هم عقل است، حکیم صفت قرآن نیز است، بنابراین منشأ وحی آنقدر حکیمانه است که اگر با بیان عقلانی منتقل شود می‌تواند اثرگذار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha