• شنبه / ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۲:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402121913385
  • خبرنگار : 71496

کرانه باختری؛ زندان بزرگ اسرائیل برای فلسطینی‌ها

کرانه باختری؛ زندان بزرگ اسرائیل برای فلسطینی‌ها

شهرک «بیت فوریک» و روستای «بیت دجن» واقع در شمال کرانه باختری در نتیجه اقدامات برنامه‌ریزی شده رژیم اشغالگر صهیونیستی از جمله احداث شهرک‌های مختلف در اطراف آن‌ها، ایجاد یک ایست نظامی و کنارگذرهای متعدد برای شهرک‌نشین‌ها به زندان بزرگی با حدود ۲۵ هزار شهروند فلسطینی تبدیل شده‌اند.

به گزارش ایسنا، شهرک «بیت فوریک» و روستای «بیت دجن» واقع در شمال کرانه باختری به زندان بزرگی با حدود ۲۵ هزار شهروند تبدیل شده‌اند.

این ۲ شهرک از سمت شرق با شهرک یهودی‌نشین «مخورا» محدود شده و از هرگونه توسعه جغرافیایی‌ آن ۲ جلوگیری شده است، همچنین این ۲ شهرک از جنوب با شهرک یهودی‌نشین «ایتامار» و از غرب با یک ایست نظامی بدآوازه محصور شده که آن ۲ را از شهر نابلس جدا و رفت‌وآمدهای ساکنان را بسیار دشوار کرده و در کنار آن ۲ مسیرهای کنارگذر ویژه‌ای برای خودروهای شهرک‌نشین‌ها و ارتش اشغالگر احداث شده‌اند.

این شرایط تاثیر بزرگی بر زندگی شهروندان در این ۲ شهرک گذاشته و آن ۲ را از محیط بیرونی‌شان خارج کرده است، همچنین بیت‌ فوریک به شکل ویژه در معرض یورش‌های دائمی ارتش اشغالگر صهیونیستی قرار گرفته که در نتیجه آن درگیری‌هایی با جوانان فلسطینی که به مقابله با آنها می‌پردازند، شکل گرفته‌اند.

در ۲۹ فوریه گذشته «بشار نهاد حننی»، جوان ۱۷ ساله فلسطینی پس از اصابت ۲ گلوله به شهادت رسید، گلوله اول به شکمش اصابت کرد و زمانی که سعی کرد از محل بگریزد، سربازان ارتش اشغالگر گلوله‌ دیگری را به پشت او شلیک کردند و او به شهادت رسید.

کرانه باختری؛ زندان بزرگ اسرائیل برای فلسطینی‌ها

ایست نظامی

بزرگترین مشکل ساکنان این ۲ شهرک وجود ایست نظامی رژیم صهیونیستی در ورودی شهرک بیت فوریک است چراکه این رژیم از بیش از ۲۰ سال قبل ورودی روستای بیت دجن را مسدود و ساکنان آن را مجبور کرده از این ایست عبور کنند. علاوه بر آن سربازان ارتش این رژیم طبق میلشان اجازه عبورومرور می‌دهند و در بیشتر مواقع فلسطینی‌ها برای اینکه اجازه خروج و یا بازگشت به خانه‌هایشان بیابند، ساعت‌های طولانی و سختی را در انتظار سپری می‌کنند.

«محمد ابو ثابت» خبرنگار به سایت «العربی الجدید» گفت این معضل را نمی‌توان بیان کرد چراکه شهروندان همانند کارمندان، دانشجویان، مدرسان، تجار و دیگر اقشار همواره درباره شرایط این ایست سوال می‌کنند و در بیشتر مواقع پاسخ این است که ایست تعطیل است یا ازدحام زیادی در آنجا وجود دارد.

ابو ثابت افزود: این ایست زندگی ما را به کنترل درآورده و موجب قطع مستمر ارتباط ما با محیط بیرون شده، تنها کسانی که مجبور باشند، نزد ما می‌آیند و ما نیز تنها برای کار اضطراری خارج می‌شویم، همچنین ممنوعیت رفت‌وآمد و مسیرهای ارتباطی اجرای ده‌ها پروژه اقتصادی و کشاورزی در منطقه را مختل کرده و همواره شاهد درگیری، تیراندازی، شلیک گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی به سمت شهروندان محبوس شده در اتاقک‌های ایست بازرسی هستیم.

اشغالگران ایست بازرسی بیت فوریک را در سال ۲۰۰۱ در نقطه‌ اتصال به خیابان فرعی که به ۲ شهرک ایتامار و «آلون موریه» واقع در اراضی فلسطینی‌ها منتهی می‌شود، نصب کردند و یک برج نظامی، خوابگاه سربازان، بلوک‌های سیمانی و یک ورودی نیز احداث کردند که در نتیجه آن رفت‌وآمد به طور کامل مختل شد.

کرانه باختری؛ زندان بزرگ اسرائیل برای فلسطینی‌ها

توسعه شهرک‌سازی‌ها

«محمود الصیفی» مدیر پژوهشکده اراضی و یکی از ساکنان این شهرک گفت به شکل خاص شهرک بیت فوریک از دهه شصت قرن گذشته با خطر شهرک‌سازی در زمین‌هایش مواجه است، رژیم اشغالگر سه شهرک را در زمین‌های آن احداث کرد که بزرگترین آنها «مخورا» نام دارد و در سال ۱۹۶۸ احداث شد و ۱۸ هزار دونم (هر دونم معادل هزار متر مربع) از اراضی شهرک شرقی را مصادره کرد، شهرک «ایتامار» نیز از ابتدای دهه هشتاد قرن گذشته در بخش جنوب غربی ایجاد شد. در سال ۱۹۹۴ اشغالگران شهرکی موسوم به «جدعونیم» را ایجاد کرده و ۶۰۰۰ دونم از اراضی این شهرک استراتژیک را برای ایجاد آن مصادره کردند.

الصیفی در گفت‌وگو با العربی الجدید افزود اشغالگران از زمان اشغال کرانه باختری تا الآن، بیش از ۲۳ هزار دونم از اراضی شهرکی را که مساحت کلی آن ۳۶ هزار دونم است، مصادره کردند.

با وجود اینکه بیت فوریک روی بزرگترین مخزن آبی محدوده شرق فلسطین واقع شده، به دلیل اینکه رژیم اشغالگر اجازه حفر چاه‌های آرتزین به عمق ۳۰۰ متر را نمی‌دهد، این شهرک از کمبود شدید و آلودگی آب رنج می‌برد.

الصیفی در این رابطه گفت: چاه آرتزین که در ساعت ۶۰ واحد آب برای شهرک داشت، امروز به دلیل افزایش شدید تعداد ساکنان، کارخانه‌ها و زیرساخت دیگر توان تامین ۲۷ واحد آب در ساعت را ندارد، همینطور رژیم اشغالگر به تازگی کنترل مساحت‌های بزرگی از مناطق «خربه طانا» واقع در شهر بیت فوریک را به دست گرفته که در نتیجه آن ده‌ها خانواده ساکن آنجا که شغلشان چوپانی، تولید شیر و لبنیات بود، مجبور به ترک منطقه شدند، در واقع طرح، تخلیه الخربه و در ادامه تحویل آن به شهرک‌نشین‌ها برای ایجاد شهرکی در آنجا است.

اما در روستای «بیت دجن» یک شهرک‌نشین به نام «کوکی» در سال ۲۰۲۱ همراه با خانواده‌اش شهرکی را در مساحت ۲۵ هزار دونم یعنی تقریبا برابر نیمی از مساحت روستای ۲۴ هزار دونمی ایجاد کرده و یک گاوداری را تاسیس کردند، به تازگی این شهرک‌نشین با حمایت ارتش رژیم صهیونیستی مسیرهای شمال شرقی روستا را مسدود کرده و به شهروندان فلسطینی اجازه دسترسی به زمین‌هایشان را نمی‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha