• چهارشنبه / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۲
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402112518301
  • خبرنگار : 50617

افزایش تولید محصول برنج در گرو شخم زمستانه

افزایش تولید محصول برنج در گرو شخم زمستانه

ایسنا/مازندران مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد گفت: شخم زمستانه می‌تواند به افزایش تولید محصول برنج و جلوگیری از آسیب‌پذیری آن کمک کند.

محمد هادی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه کار پلاک‌گذاری تراکتورها با همکاری پلیس راهور راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود، اظهار کرد: ۶۱۱ دستگاه تراکتور در شهرستان محمودآباد در حال فعالیتند.

وی با اعلام اینکه ۲۵۰ دستگاه تراکتور در این شهرستان پلاک‌گذاری شده‌اند، گفت: از این تعداد ۱۰۰ دستگاه در مرحله تشکیل پرونده و ۱۰ دستگاه در انتظار نصب پلاک هستند.

او پلاک‌گذاری تراکتورها را امری ضروری دانست و بیان کرد: عملیات پلاک‌گذاری تراکتورها در محمودآباد از بهمن ماه سال ۱۳۹۶ آغاز شد.

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد با بیان اینکه سهمیه سوخت فقط به تراکتورهای دارای پلاک داده می‌شود، گفت: پلاک‌گذاری تراکتورها در راستای جلوگیری از تردد خودروهای بدون هویت، ارائه پلاک، توزیع عادلانه کارت‌های هوشمند سوخت و سنددار کردن تراکتورهای بدون مالکیت در حال انجام است.

وی یکی از اقدامات افزایش تولید محصول برنج و جلوگیری از آسیب‌پذیری آن را شخم زمستانه دانست و افزود: کشاورزان می‌توانند از فرصت بارندگی‌های زمستانه و آب‌های سطحی بهره بگیرند و شخم زمستانه را در شالیزارها انجام دهند.

هادی‌زاده با تاکید بر اینکه شخم زمستانه موجب از بین رفتن پناهگاه زمستانه آفت‌ها به‌ویژه کرم ساقه‌خوار برنج می‌شود، اظهار کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب به‌ویژه در زمان کم‌آبی و پیک کشاورزی از دیگر مزایای شخم زمستانه است. شالیزارهای دارای شخم زمستانه با آب کمتری موجب تسهیل در شخم دوم می‌شوند.

هادی‌زاده گفت: از بین رفتن بذرهای بسیاری از علف‌های هرز و کاهش تراکم آن داخل مزارع در کشت از مزایای شخم زمستانه است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۲۱ مورد بازدید توسط گروه نظارت و بازرسی این شهرستان انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد با اشاره به اینکه حضور دائم کارشناس فنی در فروشگاه‌ها الزامی است، بیان کرد: نباید سموم خارج از شبکه، تاریخ مصرف گذشته، بدون شماره بچ، پارت، تاریخ تولید، غیرمجاز و تقلبی بین بهره‌برداران توزیع شود.

او با اعلام اینکه ۳۵ فروشگاه سموم کشاورزی در این شهرستان فعالیت می‌کنند، افزود: ۲۶ فروشگاه از بخش خصوصی و ۹ فروشگاه از تعاونی روستایی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha