• سه‌شنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1402112417351
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس انتشارات آی لوگوس اتریش: 

انسانِ اسلام خنیاگر سخن است

انسانِ اسلام خنیاگر سخن است

حمید کثیری گفت: در اسلام و فرهنگ وحیانی آن، انسانِ اسلام مستمع نیست، اگرچه شنیدن خوب است، اما در تفاوت با دیگر پیروان وحیانی، انسانِ اسلام، خواننده است. به این معنا که انسانِ اسلام، خنیاگر سخن است.  

به گزارش ایسنا، همایش بین‌المللی مطالعات قرآنی و سیره نبوی از منظر اروپاییان امروز ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه اصفهان برگزار شد. در این همایش از سه کتاب تازه منتشرشده در حوزه مطالعات قرآنی رونمایی شد. یکی از کتاب‌ها با عنوان "Reader of the World" تألیف‌شده توسط حمید کثیری، نظریه‌پرداز گفتمان علمی تشیع و رئیس انتشارات بین‌المللی آی لوگوس اتریش بود.  

انسانِ اسلام خنیاگر سخن است

کثیری درباره این کتاب تازه منتشرشده، گفت: این کتاب شامل یک تئوری است که به تازگی در دانشگاه وین به ثبت رسیده است. دانشگاه وین دانشگاه مادر و بزرگترین دانشگاه اروپاست، تاریخ این دانشگاه نزدیک به ۸۰۰ سال است و در این سال‌ها از دو کتاب در مورد مسلمان‌ها رونمایی شده است؛ یکی در سال ۲۰۱۰ که رساله دکتری بنده بوده و دیگری در سال ۲۰۱۲. 

او افزود: این تئوری با عنوان Reader of the World در همین دانشگاه به زبان آلمانی تدریس شده است.

رئیس انتشارات بین‌المللی آی لوگوس افزود: علامه طباطباییِ غربی‌ها، فردی است به نام کارل رانر (Karl Rahner) که او در تئوری خود تعریفی از انسان یهودیت و انسان مسیحیت دارد. بر این اساس و بر مبنای این آیه‌ از تورات، «اسرائیل بشنو که خدای ما یکی‌ است»، آن‌ها افتخار می‌کنند که مستمع سخن خداوند هستند. در این زمینه تعداد زیادی رساله، کتاب و مقاله نیز نوشته شده است. به عبارتی، یهودیت و مسیحیت مخاطب به خطاب «اسمع» هستند.

او ادامه داد: اما من در مکتب کارل رانر رشد کردم. برای پایان‌نامه پروفسوری لازم بود که تئوری‌پردازی کنیم و یکی از تئوری‌هایی که برای تز پروفسوری ارائه شد این کتاب بود که در واقع مدخل تفسیر و ترجمه قرآن به زبان آلمانی است و ان‌شاء‌الله در ۲۰ جلد منتشر خواهد شد. براتی اطلاع عرض می‌کنم که ما شیعیان هنوز ترجمه قرآن به زبان آلمانی نداریم و این کتاب مدخلی است برای آن.  

کثیری درباره موضوع و سخن اصلی این کتاب، افزود: در اسلام یا در فرهنگ وحیانی آن، تحول بسیار بزرگی ایجاد شده است و از برکت این تحول، انسانِ اسلام، مستمع نیست. اگرچه شنیدن خوب است، اما در تفاوت با دیگر پیروان وحیانی، انسانِ اسلام، خواننده است. به این معنا که انسانِ اسلام، خنیاگر سخن است. از این‌رو، خنیاگرِ سخن، موضوع این کتاب است. می‌دانید که پیغمبر فردی بی‌سواد بوده، اما همواره انسان‌ها را به خواندن دعوت کرده است. لذا، تئوری مطرح‌شده در این کتاب تعریف جدیدی از انسان و تبیینی از ماهیت قرآن است.  

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha