• سه‌شنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1402111007243
  • خبرنگار : 71404

گفت وگو با مجتبی احمدی ـ تهیه کننده

در فضای «تهران ۲۰» کمتر قربان صدقه می رویم/ دغدغه ما مشکلات مردم است

در فضای «تهران ۲۰» کمتر قربان صدقه می رویم/ دغدغه ما مشکلات مردم است

تهیه کننده برنامه «تهران ۲۰» تاکید دارد: این برنامه به دلیل خاصیت مطالبه گری که دارد در روزهای انتخاباتی نیز تعریف خودش را خواهد داشت و همچنان با مردم همراه خواهد بود. دغدغه «تهران ۲۰» مشکلات مردم است.

مجتبی احمدی که سه فصل است تهیه کنندگی برنامه «تهران ۲۰» را بر عهده دارد در گفت و گویی با ایسنا توضیحاتی درباره رخدادهای اخیر برنامه و تغییر رویکرد آن در آستانه نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. احمدی همچنین اعلام کرد که بخش ویژه ای به «تهران ۲۰» اضافه خواهد شد که در آن پلاتوهایی مرتبط با موضوعات انتخابات با هدف مطالبات و خواسته های مردم از مجلس آتی لحاظ خواهد شد.

سوژه های انتخاباتی روی میز «تهران ۲۰»

این برنامه ساز با اشاره به تغییر رویکرد «تهران ۲۰» در آستانه انتخابات به این پرسش که آیا قرار است در آستانه روزهای انتخاباتی نگاه تندتری در برنامه داشته باشید؟ پاسخ می دهد: مهم ترین اتفاقی که در شبکه تهران و برنامه «تهران ۲۰» به واسطه نزدیک شدن به روزهای انتخابات رخ داده این است که ما روزهای شنبه برنامه‌ای با عنوان «مثبت تهران ۲۰» روی آنتن داریم که مدتی است پخشش آغاز شده است. این ویژه برنامه مستقیماً به انتخابات می‌پردازد و فضای انتخاباتی دارد. «مثبت تهران ۲۰» با اجرای آقای مهدی مهدی قلی و با تهیه کنندگی آقای نهضت در حال پخش است و به شکل کاملا تخصصی همراه با مدیران و مسئولان به انتخابات پیش رو از زوایای مختلف می پردازد.

احمدی خاطرنشان می کند: برنامه «تهران ۲۰» به دلیل تعریف مطالبه‌گری که دارد در روزهای انتخابات هم نگاه تعریف شده خودش را از دست نداده است. طبیعتاً ما هم باید به سمت این اتفاق مهم برویم. از آنجایی که بخشی مهم از مطالبات مردم از نمایندگان مجلس است، طبیعی است که برنامه ما هم طراحی انتخاباتی دارد و ما نیز با هدف مطالبه‌گرانه به سراغ انتخابات می رویم و بر اساس پرونده‌هایی که در برنامه تهران ۲۰ بررسی شده است خواسته‌های مردم را از نمایندگان آتی مجلس ارائه خواهیم کرد. در واقع هدف این است که در برنامه «تهران ۲۰» از زاویه‌ای متفاوت موضوع انتخابات پیش رو را تحلیل کنیم.

احمدی ادامه می دهد: از برنامه‌هایی مانند «تهران ۲۰» مخاطب این توقع را دارد که در برهه حساس نزدیک شدن به انتخابات همه آنچه را که در طول سال روی میز این برنامه به نقد و بررسی گذاشته شده است حالا در قالب مطالبات مردمی و البته درخواست‌های مردم از مجلس آینده به بحث و بررسی گذاشته شود.

در فضای «تهران ۲۰» کمتر قربان صدقه می رویم/ دغدغه ما مشکلات مردم است
مجتبی احمدی

با مهمانان بی تعارفیم

او در پاسخ به اینکه با توجه به سبقه «تهران ۲۰» که از برنامه های قدیمی تلویزیون است و تاکنون مجریان مطالبه گری هم اجرای آن را برعهده داشتند، تهیه کنندگی چنین برنامه‌ای چقدر می تواند باری سنگین روی دوش برنامه ساز بگذارد و شما چقدر سعی کردید به ماهیت برنامه وفادار بمانید؟ اظهار می کند: «تهران ۲۰» یک برنامه شناسنامه‌دار برای تلویزیون و شبکه تهران است و تعریفی که مخاطب همیشه از این برنامه داشته این است که مستقیماً به سراغ خواسته‌ها و مطالبات مردم رفته است و و مدیران و مسئولانی که در تمام این سال‌ها مهمان «تهران ۲۰» بوده‌اند هم خوب می‌دانند در این برنامه قرار است عملکرد آنها و تصمیمی که برای زندگی مردم گرفته‌اند مورد بررسی و تحلیل موشکافانه و ریزبینانه قرار گیرد. پُرواضح است که در این شرایط با مهمانان برنامه بدون تعارف هستیم و آنها هم انصافاً تمام تلاششان را می‌کنند تا با دست پر مهمان ما باشند که قطعاً این ساز و کار گاهی با چالش‌هایی هم روبرو می‌شود که البته به نفع مردم طعم آن شیرین است. طبیعتاً مدیران محترمی هم که در تمام این مدت حضور داشته اند به این قضیه اشراف داشتند و می‌دانستند جایگاه برنامه با تعریفی که از برنامه در ذهن مخاطبانش مانده را باید حفظ کنند. از سویی دیگر تهیه کنندگان مختلفی هم که این برنامه را تولید کردند می دانستند که ذات و ماهیت برنامه همیشه به دنبال این بوده که خواسته‌های مردم را از مدیران مربوطه پیگیری کند و انعکاس بدهد. به همین دلیل در تمام ادوار تولید برنامه «تهران ۲۰» پیگیری پرونده‌های مختلف مَد نظر مدیران و البته برنامه سازان بوده است.

در فضای «تهران ۲۰» کمتر قربان صدقه می رویم/ دغدغه ما مشکلات مردم است

تهیه کننده برنامه های «از فراز الوند»، «نگی که نگفتی»، «عصر طلایی»، «بچه های مردم»، «از من بپرس» و «شکلات تلخ» تاکید می کند: خواه ناخواه وقتی پای مردم وسط باشد عملاً تعارف و توجیه نقشی ندارد و برای حل مشکلات باید به شکل پرونده‌ای سراغ موضوعات رفت. از طرفی هم رضایتمندی مردم برایمان بسیار مهم است. تاکنون چهار فصل از این برنامه را تهیه کرده‌ام و همیشه در کنار دوستان و همکارانم با مدیریت مدیران شبکه، خاصه مدیر گروه تهران و شهروندی در اتاق فکر و تدوین سیاست های برنامه قبل از نگارش سناریو و انتخاب و دعوت از مهمانان دغدغه حل مشکلات مردم را داشتیم.

تمام تمرکزمان روی موضوعات تهرانی است

تهیه کننده «تهران ۲۰» همچنین در توضیح اینکه آیا با تغییر جایگاه شبکه تغییری در رویکرد برنامه هم ایجاد شد؟ می گوید: همانطور که از نام برنامه مشخص است ما از همان ابتدا تهران بودیم. در حال حاضر بیشتر توجه و تمرکزمان روی موضوعات تهرانی است؛ این در حالی است که پیش از این به شهرستان‌ها هم می‌پرداختیم و ویدیوهای مختلفی از شهرستان‌ها برایمان می‌آمد و پرونده‌های مختلفی را روی میز «تهران ۲۰» بررسی می‌کردیم اما با تغییر عنوان شبکه و اختصاصی شدنش برای پایتخت، ما به سراغ موضوعات و دغدغه های تهرانی از هر زاویه ای (زندگی شهری و اجتماعی تا اقتصاد و...) می‌رویم مگر موضوعات کلانی باشد که با سیاست مدیران شبکه، نیاز به مطرح کردن در برنامه را داشته باشند.

او یادآوری می کند: شاید ماموریت برنامه تغییر کرده باشد و سرفصل برنامه‌هایمان موضوعات کاملا تهرانی باشد اما اگر موضوع کلان کشوری باشد و نیاز به بررسی باشد با تایید مدیران شبکه حتماً به سراغش می‌رویم و در اتاق سردبیری با مطالعه و اشراف کامل آن را هم به پرونده ای مستمر روی میز «تهران۲۰» تبدیل خواهیم کرد.

حساسیت ها و استرس های برنامه زنده

احمدی که تاکنون برنامه های مختلفی در همه گروه های سنی برای تلویزیون تولید کرده درباره حساسیت‌ها و استرس‌های تولید برنامه‌های زنده هم چنین اظهار می کند: «تهران ۲۰» هفتمین یا هشتمین برنامه زنده‌ای روتین هرشبی است که در ۱۵ سال اخیر تولید می‌کنم. تاکنون در حوزه‌های مختلف برنامه سازی کردم از ویژه نوجوان گرفته تا مناسبتی، اجتماعی و حتی برنامه آموزشی و صبحگاهی و در حال حاضر نیز برنامه صبحگاهی «شهر امن» را نیز در دست تولید دارم اما به نظرم «تهران ۲۰» با توجه به ماموریتش با تمام برنامه‌ها متفاوت است. به هر حال برنامه زنده استرس‌های خودش را دارد چون هر شب یک اتفاق جدید داریم که باید در لحظه بتوانیم آن را در کنار دیگر همکاران اتاق تهیه و تولید مدیریت کنیم و مجری را نیز با سناریو و مطالب از پیش هماهنگ شده در اتاق سردبیری گروه تهران شهروندی هدایت کنیم اما همه چیز در «تهران ۲۰» داستان متفاوتی دارد. در این برنامه ما گاهی شرایط ویژه‌ای داریم و معمولاً با مسوولان به گفت و گو و حتی چالش هایی می‌رسیم که طبیعتاً خواسته مردم است. گاهی اوقات مسوولان در پاسخ دادن به خواسته‌های برنامه و مردم همراه نمی‌شوند و گاهی اوقات خوب همراه می‌شوند. گاهی حاضر نیستند با ما وارد چالش شوند و گاهی هم آماده چالش و تحلیل و بررسی هستند.

وی تصریح می کند: برنامه «تهران ۲۰» گاهی برای رسیدن به مقصدش مجبور است مهمانان را در چند برنامه پای میز گپ و گفت و پیگیری بکشاند تا حل موضوع که این اتفاق هدف اصلی برنامه است. در فضای «تهران ۲۰» ما کمتر قربان صدقه کسی می‌رویم مگر اینکه یک اتفاقی به نتیجه رسیده باشد و بخواهیم تقدیر و تشکر کنیم که اتفاقا ما یک بخش ویژه با عنوان نشان تقدیر داریم که مخصوص مدیرانی است که مشکلی را پیگیری و به نتیجه رسانده‌اند اما معمولاً در این برنامه با افراد و مدیران مختلف به چالش و موشکافی موضوع می‌رسیم. ما ساعت‌ها برای تولید این برنامه از انتخاب موضوع و مهمان و نگارش سناریو استرس داریم اما نگرانی نداریم که به دردسر برسیم چون وقتی قصه مردم وسط است در نهایت حال ما خوب است و می دانیم که این اضطراب و نگرانی در پایان به یک جریان شیرین ختم می‌شود.

تشویق شده ایم اما توبیخ نه

تهیه کننده «تهران ۲۰» در عین حال در واکنش به اینکه آیا تا به حال برنامه تان توبیخ و یا بالعکس تشویق شده است؟ خاطرنشان می‌کند: طبیعتاً شب‌هایی که حرف‌های خوبی زدیم و کار به نتیجه رسیده تشویق شدیم. گاهی اوقات هم مجبور شدیم ناخودآگاه خط قرمزهایی را رد کنیم که البته این اتفاق خیلی کم افتاده و به ندرت توبیخ که نه تذکر شنیده ایم که در برنامه ای با قواره های «تهران ۲۰» حتی تذکر هم شیرین است. طبیعتا در پرونده‌هایی که مردم ما را تشویق می‌کنند برایمان طعم دیگری دارد.

مجتبی احمدی در پایان با توضیحی کلی از «تهران ۲۰» و چالش هایش بیان می کند: معمولاً در طول این مدت که تهیه کنندگی این برنامه را همراه با مصطفی خانی برعهده داشتم کم پیش آمده پرونده‌ای را پیگیری کنیم و نتیجه بخش نبوده باشد. ما بعد از گذشت چند فصل اکنون به هشتگ تهران ۲۰ رسیدیم یعنی همه مردم استان تهران در هر نقطه‌ای از این شهر و استان که هستند می‌توانند با موبایل شخصی‌شان موضوع و مطالبه‌شان از مسوولین برای ما بفرستند. این ویدیوها در اتاق فکر ما تبدیل به سوژه می‌شود و پیگیر خواهیم شد و روی آنتن برنامه می‌آید. یعنی مردم در واقع یکی از اعضای اتاق کارگردانی و فکر ما هستند. ما روزانه ۲۰ الی ۳۰ ویدیو جذاب داریم که شاید باورتان نشود گاهی ما در انتخابش دچار تردید می‌شویم که چطور باید مسوولش را پیدا کنیم اما پیگیر هستیم و خدا را شکر این بخش قوت گرفته و با استقبال زیاد مردم روبرو شده است. امیدواریم که در روزهای منتهی به انتخابات مجلس و البته ماه های پایانی سال هم برنامه بتواند تاثیرگذارتر از قبل در پیگیری خواسته‌های مردم استان تهران در حوزه های مختلف باشد.

انتهای پیام

        

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha