محمدمهدی طهرانچی امروز ۵ دی در همایش زنان؛ خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی که در هتل نوین پلاس مشهد برگزار شد، اظهار کرد: برای عملکرد دانشگاه مدلی طراحی شده است که در هسته مرکزی آن تربیت به عنوان قوه عاقله قرار گرفته و ساحتهای آن تربیت علم، فناوری و فرهنگ دانشگاهی است.
وی افزود: وقتی که در عرصه اجتماع بروندادهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را بررسی میکنیم، متوجه میشویم که فرهنگ نقش بسیار کمرنگی در جامعه دارد. لذا اگر جامعه معضلات جدی دارد، باید منشاء آن را در درون دانشگاه پیدا کرده و رفع کنیم. در دانشگاه شما انسان خلاق تربیت میکنید که باید بتواند فناوری را تولید کرده و به اقتصاد متصل کند و سپس به تجاریسازی تعمیم دهد. حال این انسان وقتی که موثر است، در دو زمینه عبور و مرور دارد، اولین زمینه نظام حکمرانی و دومین زمینه سبک زندگی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تغییر سبک زندگی جوانان بیان کرد: همه ما در این امر دخیل هستیم. بنابراین اگر ما مسئولین اجازه دادهایم که سبک زندگی متاثر از فضای بیرون تغییرات آشکار داشته باشد، بلاشک دانشگاه در آن سهیم است. پس اگر بخواهیم دستاورد دانشگاه را در حکمرانی و سبک زندگی بدانیم، باید متوجه این تاثیر باشیم. اگر میگوییم باید در دانشگاه کنش فرهنگی صورت گیرد، منظورمان کنش فرهنگی است که به رفتارسازی منجر شود. دانشگاه وقتی به درون خود نگاه میکند باید خودسازی انجام دهد، زیرا این خودسازی تماما در جامعهپردازی بروز و ظهور خواهد داشت، البته اگر امر خودسازی اتفاق بیافتد، آنگاه میتوانیم در خصوص تمدنسازی که جلوههای مختلفی دارد هم نظر دهیم.
طهرانچی ادامه داد: در نگاه تربیتی که نسبت به سه ساحت مختلف وجود دارد، ترویج علم را به خوبی در دانشگاه انجام میدهیم، اما در ساحتهای فناوری و فرهنگ باید اقدامات ساختاری بسیاری انجام دهیم. زیرا فناوری نیازمند دانشبنیان، پارک علم و فناوری، شتابدهنده و ... است و فرهنگ هم به بازیابی اصولی نیاز دارد.
وی اضافه کرد: ناکارامدی فرهنگی و تربیتی در جامعه بسیار مشاهده میشود. اما یکی از هویتهایی که در حال فروپاشی است، هویت زن در جامعه است. البته این امر مربوط به امروز نیست و فرا زمانی است، زیرا یکی از نکاتی که در قرآن دیده میشود و امکان تکیه بر آن از صدر اسلام تا همیشه وجود دارد، همین فروپاشی هویت زن در جامعه است. امروز همه تلاش غرب این است که جنسیت امری نسبی شود و دختر و پسر باهم به راحتی دوست اجتماعی باشند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: ویژگیهای ناکارامدی فرهنگی و تربیتی این است که سکولار است و درونزا، مقوم وحدت ملی، پویا، اثربخش، انسجامبخش و امید آفرین نیست. لذا برای دستیابی به اهداف تربیتی، فرهنگی و هویتی باید بر نقش قطبهای اثرگذار مانند معلم، استاد، خانواده، محیطهای رفاقتی و جامعه تکیه کرد و یاری گرفت.
طهرانچی با بیان اینکه لازمه تربیت فرهنگی تقویت زنجیره جریانسازی، گفتمانسازی، شبکهسازی، نهادسازی، نمادسازی و رفتارسازی است، گفت: زیرا کار فرهنگی زنجیرهوار است و اگر در مرحله اول جریانساز نباشیم و گفتمان مناسب نداشته باشیم، در این زنجیره موفق نخواهیم شد. همچنین هیچ امر فرهنگی بدون داشتن گفتمان تحققپذیر نیست، زیرا این امر به صورت فردی محقق نمیشود و نیازمند شبکهسازی است. اگر ما هوشیار نباشیم، شبکهای که در حال شکلگیری است سازمان دانشگاه آزاد را در خود میبلعد.
وی با بیان اینکه نظام آموزشی و خانواده، محیطهای تعلیم و تربیت هستند، اظهار کرد: نظام آموزشی همان دانشگاه است که البته در درون خود جلوه کوچکی از محیط کار، محیط زندگی، محیط رفاقتی و محیط آموزشی را جای داده است. این محیط رفاقتی به اندازهای اهمیت دارد که خداوند نیز در آیه ۷۳ سوره اسرا به آن اشاره کرده است. با توجه به این اوامر برای فرهنگسازی محیط رفاقتی در دانشگاه باید توجه ویژهای داشته باشیم.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: با هر سختیای که این کشور دارد، بحمدلله باز هم سه مرتبه در شبانهروز صدای اذان پخش شده و صدای «اشهدان ان علی ولیالله» به گوش میرسد؛ لذا حاکمیت در کشور ما، حاکمیت دین است. اگر این فرهنگسازی در خصوص جوانان انجام گیرد، آنها انتخاب درست را در تمامی زندگی خود انجام میدهند و در نتیجه زندگی مناسبی برای خود تشکیل خواهند داد و نگرش آنان تغییر خواهد کرد. لذا تمام این فرهنگ و دانشگاه برای این است که به جوانان قدرت انتخاب صحیح را بیاموزیم.
انتهای پیام
نظرات