• دوشنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402101107662
  • خبرنگار : 71614

محمدباقر آقامیری ـ‌ هنرمند نگارگر:

جای نگارگری در فضای دانشگاهی خالیست

جای نگارگری در فضای دانشگاهی خالیست

یک هنرمند نگارگر معتقد است که دانشگاه‌ها اغلب بر هنر مدرن متمرکز شدند و این نیاز احساس می‌شود که دانشگاه و دانشگاهیان بیش از پیش به هنرهای ملی و آئینی‌مان از جمله نگارگری معطوف شوند.

از نگاه او نگارگری، قوام‌بخش هویت ملی و دینی ایرانیان است و باید همواره قدر و منزلت آن پاس داشته شود.

به گزارش ایسنا، محمدباقر آقامیری ـ هنرمند نگارگر ـ معتقد است هنر را می‌توان به معنای کمال دانست. از نگاه او هنرمند ابتدا باید به کمال برسد و سپس طریق جمال را بپیماید. به بیان دیگر، هنرمند ابتدا باید از خاک بالا بیاید تا بتواند سر بر آستان افلاک بساید.

جامعه بی هنر خشن و غیر اخلاقیست

او که دیداری با محمد خراسانی‌زاده ـ مدیرکل هنرهای تجسمی ـ داشت در این دیدار گفت: هنر یک صفت خداوندی است. هنرمند به دور از بخل و حسد و تنگ‌نظری است و با نگاهی زیبا به جهان و جهانیان می‌نگرد. جامعه‌ای که هنر در آن جاری نباشد، خشن، گرفته و غیرخلاق می‌شود. هنر می‌تواند دوستی و وفاق به وجود آورد؛ از این‌رو باید بیش از این در جامعه ما جاری و ساری شود. آنچه مملکت ما را پیش می‌برد، زنده‌اش می‌کند و به آن نشاط می‌بخشد، هنر است.

آقامیری ادامه داد: هنر نگارگری، زائیده محبت است. این هنر نه تنها در ایران بلکه در دنیا محبوبیت و اعتبار دارد. نگارگری، قوام‌بخش هویت ملی و دینی ایرانیان است و باید همواره قدر و منزلت آن پاس داشته شود.

لزوم توجه بیشتر به هنرهای ملی و آیینی در محیط دانشگاهی

این نگارگر افزود: دانشگاه‌های ما بیشتر روی هنر مدرن متمرکز هستند اما در هنر مدرن حقیقتی وجود ندارد. لازم است که توجه دانشگاه و دانشگاهیان ما بیش از پیش به هنرهای ملی و آئینی‌مان ازجمله نگارگری معطوف شود.

آقامیری اظهار کرد: اکنون کشورهایی چون ترکیه، آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان، مینیاتور را هنر ملی خود می‌دانند. تذهیب در ترکیه متحول شده است و هنرمندان این کشور در عرصه نگارگری و مینیاتور هم مشغول انجام فعالیت‌هایی هستند اما هنوز تحت تاثیر هنر ایران قرار دارند. ما یک سر و گردن از تمامی کشورهای مدعی بالاتر هستیم و می‌توانیم آنها را دور خودمان جمع کنیم. لازم است در این زمینه فعال‌تر باشیم.

رویداد "صد سال نگارگری ایران" برگزار شود

آقامیری در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم حمایت و تجلیل از تلاش‌های هنرمندان مطرح و پیشکسوت عرصه نگارگری تاکید کرد و خواستار مشارکت موزه هنرهای معاصر تهران در برگزاری رویداد "صد سال نگارگری ایران" شد.

مدیرکل هنرهای تجسمی که در ششمین سری از سلسله‌ دیدارهای «درگه اهل هنر» در کارگاه محمدباقر آقامیری ـ هنرمند و استاد نگارگری ـ حضور پیدا کرده بود، خطاب به این هنرمند گفت: برکت حضور شما و شاگردانتان در عرصه نگارگری ایران، محسوس و زبان‌زد است.

او با اشاره به رویکرد جدید موزه هنرهای معاصر تهران گفت: خوشبختانه پس از سال‌ها موزه هنرهای معاصر تهران شاهد برگزاری یک نمایشگاه مستقل در زمینه هنر خوشنویسی بود و به واسطه این رخداد، توانست تا حدی از فضای صرفا مدرنی که در سال‌های اخیر تجربه کرده بود، خارج و پذیرای هنر ایرانی شود.

جای نگارگری در فضای دانشگاهی خالیست

نیم نگاهی به برگزاری حراج مجزا در زمینه هنر اسلامی-ایرانی

مدیرکل هنرهای تجسمی گفت: نگاه‌مان بر این است که یک حراج مجزا در زمینه هنر اسلامی-ایرانی داشته باشیم تا از این طریق، فضا و انگیزه بهتری برای فعالیت هنرمندان این عرصه فراهم آید. امیدواریم که این اتفاق به نحوی شایسته محقق شود.

مدیرکل هنرهای تجسمی در بخش پایانی اظهارات خود ابراز امیدواری کرد که به زودی شاهد برگزاری انتخابات انجمن نگارگری ایران باشیم.

سید مصطفی زراوندیان، دبیر شورای هنری اداره کل هنرهای تجسمی، محسن سیدمحمودی و سلیمان سعیدآبادی ـ هنرمندان نگارگر ـ نیز در این دیدار حضور داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha