• پنجشنبه / ۷ دی ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402100704798
  • خبرنگار : 71282

در گفت‌وگو با ایسنا عنوان شد

افزایش حقوق کارگران و کارمندان به اندازه تورم

افزایش حقوق کارگران و کارمندان به اندازه تورم

رئیس کمیته مزد شورای عالی کار با بیان اینکه فرایند تعیین دستمزد کارگران با حقوق کارمندان متفاوت است، گفت: در صورتی که تلاش بر این است دستمزد کارگران به حقوق کارمندان گره زده شود، از نمایندگان مجلس می‌خواهیم درصد حقوق کارمندان برای سال آینده را به اندازه تورم افزایش دهند تا این افزایش شامل حال کارگران نیز شود.

محسن باقری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برگزاری جلسه شورای عالی کار و تشکیل کمیته دستمزد ۱۴۰۳ گفت: هنوز دعوتنامه‌ها ارسال نشده، ولی نمایندگان کارگر در شورای عالی کار معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه نباید فرایند تعیین دستمزد کارگران را به حقوق کارگران گره بزنیم، گفت: در صورتی که تلاش بر این است که تعیین دستمزد کارگران به حقوق کارمندان گره بخورد، از مجلس انتظار داریم به اندازه تورم حقوق کارمندان و کارکنان دولت را افزایش دهد تا این افزایش شامل حال کارگران نیز بشود.

باقری ادامه داد: در بحث دستمزد غیر از افزایشی که سال گذشته اعمال شد و درصد اندکی بود معتقدم اگر همان سبد معیشت سال گذشته را مبنا قرار دهیم حدود ۲۴ درصد تورم امسال به آن خورده است.

رئیس کمیته مزد شورای عالی کار تصریح کرد: فرایند تعیین مزد کارگران در شورای عالی کار صورت می‌گیرد و ارتباطی با نحوه تعیین حقوق کارمندان ندارد و این‌طور نیست که درصد افزایش حقوق کارمندان در مورد کارگران هم اعمال شود.

وی افزود: در ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص حقوق کارمندان گفته شده به اندازه تورم افزایش داده شود ولی در ماده ۴۱ قانون کار عنوان شده با توجه به تورم دستمزد سالیانه تعیین شود. ما امسال مبنا را بر دفاع از حقوق کارکنان دولت می گذاریم که شامل حقوق و دستمزد کارگران هم شود.

به گفته رئیس کمیته مزد شورای عالی کار بسیاری از کشورها مثل ترکیه نیز طبق قانون خودشان سالیانه حقوق و دستمزد نیروی کار را افزایش می‌دهند ولی ترکیه در طول سال گذشته سه بار دستمزدها را افزایش داد که نشان از توجه و اهمیت به نیروی کار و سرمایه انسانی در این کشورها دارد.

باقری ادامه داد:این کشورها با ترمیم مزد و افزایش چندباره دستمزدها به سرعت جذب نیرو می کنند ولی ما با انبوهی از درخواست‌ها برای کار ساده در خارج مواجهیم و بسیاری از نیروهای جوان و آماده به کار ما درخواست کار یدی با عناوینی همچون آشپز، انباردار و کارگر ساده را به کشورهای دیگر می‌دهند و علیرغم نداشتن مهارت و تخصص لازم، خود را مهیای مهاجرت  می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید از خروج سرمایه‌های انسانی و نیروهای کار داخلی جلوگیری و زمینه ایجاد اشتغال و ترمیم حقوق و دستمزد نیروی کار را فراهم کنیم، اظهار کرد: دستمزد نقش مهم و بسزایی در امنیت شغلی و روانی و معیشت نیروی کار دارد و اگر متناسب با هزینه‌های زندگی کارگران و حتی کارمندان به آنها حقوق داده نشود در تامین هزینه‌های زندگی و امرار معاش دچار مشکل می شوند در نتیجه یک عده ناچار به اشغال فرصت‌های شغلی دیگر می‌شوند و عده‌ای هم برای داشتن رفاه و درآمد راه کشورهای دیگر را در پیش می‌گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۷ ۱۵:۳۶

سلام آخه یه کارمند مزایایی بهش میدن که به کارگر شرکتی نمیدن مثل حق تولید وغیره چه جوری میخوان حقوق کارگر رو با کارمند یکی کنن

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۷ ۱۹:۵۶

چی چی یاد گرفتین هی میگین مزایای کارمند بیشتر از کارگره. من تو وزارت نیرو کار میکنم و از کارگرا هم بیشتر کار می‌کنیم و نصف اونا هم حقوق و مزایا نداریم.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۸ ۰۹:۵۰

اخه عزیز دل کارمندا هم همه مثل هم نیستن عدالت اصلا رعایت نشده خصوصا معلما که نه اضافه کار دارن نه فوق‌العاده ویژه نه حق مسکن نه حق ایاب و ذهاب و....حقوقشون از کارگرم کمتره .و با این حقوق نمیشه زندگی کرد

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۷ ۱۶:۳۹

با سلام و خسته نباشید خدمت شما پارسال که افزایش حقوق نصف تورم بود و حتی کمتر و امسالم تورم حداقل 50 درصده باید حداقل 50 درصد بالا بره تاره به غیر از کسری پارسال

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۷ ۱۷:۲۰

حقوق واقعی کارگر الان باید 27میلیون باشه .مقصر خود کارگران هم هستم هیچ گونه اعتراضی نمیکنن

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۷ ۲۱:۰۹

واقعا بایدیه فکری برای کارگران بکنن هرسال تورم بیشتر میشه وهمیشه بهانه سازی باعث افزایش حقوق کارگران میشه اخه ماهی ۸ م تواین تورم وگرانی بدرد میخوره الان یه مستاجرباید ماهی ۵ تا۶ م فقط باید کرایه خونه بده خداکنه امسال بخاطر رضای خدا مسئولین محترم یه فکری برای گارکران بکنند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۷ ۱۸:۳۰

واقعاً الان باید برای ی زندگی معمولی و ساده حقوق ها کمتر از بیست و پنج میلیون نباشه با این وضعیت معیشت و اجاره خونه ها ولی دولت داره به مایی که کارمند رسمی هستیم ماهی هفت هشت تومن میده آخه این مقدار پولو به کدوم زخممون بزنیم،،یا حداقل ساعت ادارات و تا دوازده و یک ظهر باشه تا آدم بتونه ظهر بره کاری انجام بده

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۷ ۱۹:۲۲

حقوق کارگران و کارمندان باید به اندازه تورم یعنی ۵۰ درصد برا سال ۱۴۰۳ افزایش یابد وگرنه سال آینده به جهت حقوق اندک ، کارگران قید کارکردن درشرکتهای خدماتی و تولیدی رو خواهند زد و کشور خالی از کارگران باتجربه،ماهر، نیمه ماهر و ساده خواهد گردید.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۷ ۱۹:۵۹

ابتدا اینکه حقوق کارگران باید ۱۰۰درصد افزایش پیداکنه و بن کارت و سبد معیشتی هم در نظر گرفته بشه تا شاید بشود یجورایی کمر راست کرد وگرنه این چندسال خصوصا پارسال که کارگرانو فریب دادن با اون اندک اضافه ی حقوق اونهارو بدهکار خوراکی و پوشاکی کردن و هرماه هم با صاحب خانه ها مشکل و درگیری و آبروریزی از اونور خانواده های کارگری به سمت کارهای مجبوری سوق دادن

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۷ ۲۰:۲۰

با سلام، طبق قانون حقوق کارمندان باید بر اساس تورم واقعی افزایش پیدا کند، الان تورم واقعی بالای 60درصد شده، اونوقت افزایش حقوق کارمندان 20 درصد، که با تورم هم خوانی نداره، خواهشان بازنگری کنید در افزایش حقوق ها. ممنون.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۷ ۲۰:۴۶

کارگر قشر زحمت کش جامعه هستند قدرشان را بدانید اگر کارگر نباشد نه کارمند نه مدیر نه مهندس هیچی وجود ندارد

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۷ ۲۲:۴۴

واقعا مسولین یه فکری به حال کارگران بکنن دیگه خسته شدیم از این حقوق مزایا زندگی آخه چرا چرا

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۷ ۲۳:۰۸

من کارمند دولت هستم و چنتا تخصص دارم و زبان هم خوبه. خیلی به زندگی تو ایران وابسته هستم. اما خانمم میگه بیا جمع کنیم بریم. واقعا این درامد کفاف هزینه ها رو نمیده. با اینکه خونه و ماشین داریم و پدرم هوامو داره ولی دارم کم کم دارم به رفتن فکر میکنم و دارم دنبال پوزیشن میگردم.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۸ ۱۹:۴۷

شاید به مذاق بعضی ها خوش نیاد ولی واقعیت اینه که افزایش حقوق خودش باعث بوجود آمدن تورم میشه مثلاً یک کارگاه تولید پوشاک اگر بخواد سال آینده به کارگرش اضافه کنه قطعا محصول تولید شده دوبرابر میفروشه اکثر کشورها دولت افزایش حقوق نمیده فقط تورم رو ثابت نگه میداره

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۰۰:۱۸

افزایش حقوق برابر است با افزایش شدید تورم

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۰۰:۲۳

افزایش حقوق برابر است با افزایش شدید تورم

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۰۱:۳۷

نمی‌دونم اول خواب بدی برای کارگر دیدن بعد سندیکاها جمع شد یا برعکس