حجتالاسلاموالمسلمین حسینی قمی در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، در ادامه تبیین درسهایی از نهجالبلاغه به خطبه قاصعه امام علی (ع) در رابطه با موضوع تکبر و استکبار اشاره کرد و گفت: امیرالمؤمنین علی (ع) در این خطبه با اشاره به داستان حضرت موسی و فرعون به پایان بد انسانهای مستکبر اشاره میکنند.
وی افزود: زمانی که حضرت موسی(ع) بر فرعون وارد شدند، با او شرط کردند؛ اگر میخواهی ملک و عزتت دوام داشته باشد، باید به خدا ایمان بیاوری و فرعون در پاسخ با تمسخر به اطرافیانش گفت اینان برای من شرط میگذارند؛ فرعون با توجه به تکبر، غرور، ثروت و قدرتی که در اختیار داشت، وضع فقیرانه حضرت موسی را مسخره میکرد.
حسینی قمی با بیان این که مستکبران و طاغوتهای عالم همواره طبقات پایین را کوچک، ذلیل و حقیر میبینند، اظهار کرد: یکی از بهانههای فرعون و طاغوتیان در مواجهه با انبیای الهی، همین فقدان ثروت و شوکت و نبود طلا و جواهرات بود؛ چرا که اینان ثروت و قدرت را از همه چیز باعظمتتر میبینند.
وی ضمن تأکید بر این که قدرت و ثروت هیچ عزت و برتری برای انسان نمیآورد، تصریح کرد: امیرالمؤمنین علی (ع) میفرمایند؛ خداوند متعال اگر میخواست میتوانست زمانی که پیامبری را به رسالت مبعوث میکند، طلاها و گنجهای ناب زمین و باغهای بزرگ را در اختیار او قرار دهد.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: امام علی (ع) در ادامه خطبه قاصعه بر این نکته تأکید میکنند که ایمان به پیامبری که گنجها و طلاهای ناب و حیوانات زمین در اختیارش باشد، ارزشی ندارد؛ چرا که این ایمان؛ ایمان به طلا، نقره و ثروتهای دنیا و جبروتهای ساختگی است.
وی با بیان این که طاغوتها در گستره تاریخ همواره به دنبال ساختن شوکت و جبروت ظاهری بودند، عنوان کرد: طاغوتهای عالم هیچگاه نفوذ معنوی در دل مردم نداشتند و همواره با ثروت و قدرت خود را در دل عدهای دنیاپرست جای دادند.
حسینی قمی یادآور شد: وقتی حضرت موسی(ع) و هارون برای دعوت فرعون به یکتاپرستی رفتند، کسی او را به کاخ فرعون راه نمیداد؛ تا این که فرعون از احوالات حضرت موسی(ع) باخبر شد و برای خنده، سرگرمی و دستانداختن حضرت موسی(ع) اذن ورود داد.
وی تمسخر مستضعفین و فقرا را رویکرد تمام طواغیت و فرعونیان تاریخ دانست و تصریح کرد: اگر پیامبری مبتنی بر شوکت و عظمتهای ظاهری دنیا، مال و ثروتهای زمینی به رسالت مبعوث میشد، ایمانآوردن به او ارزشی نداشت؛ آزمون الهی محقق نمیشد، پاداشدادن به خوبان معنا نمییافت و وعدههای الهی فایدهای نداشت؛ هنر این است که انسان به کلام انبیا ایمان بیاورد نه قدرت و شوکت ظاهری ایشان.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به روایتی در رابطه با دلایل بناشدن کعبه در سرزمین سخت و خشک، گفت: گرمای طاقتفرسا و سخت سرزمینی که کعبه در آن قرار دارد، خود آزمونی الهی است تا انسان فقط و فقط بیتالله و خدا را ببیند.
حسینی قمی با بیان این که خداوند متعال بهجای قدرت، ثروت و جبروت ظاهری چهار موهبت به انبیای الهی داده است، یادآور شد: انبیای الهی صاحبان قدرت در اراده هستند و با ارادهای پولادین در مقابل دشمنانشان که از نزدیکترین افراد به ایشان بودند، ایستادند.
وی قناعت و عزتنفس و دوری از دنیا را رمز پیروزی پیامبران الهی توصیف کرد و افزود: عالمان ربانی که وارثان پیامبران الهی هستند، نفوذشان در میان مردم باید با کلام و معنویت و اراده پولادینشان باشد نه با تظاهر به قدرت، ثروت و جبروت ظاهری؛ بزرگان ما در طول تاریخ اینگونه دلهای مؤمنین را به سمت خدا هدایت کردند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به سیره علما در گذرگاههای مختلف تاریخی، ابراز کرد: اگر انبیای الهی قدرتهای استثنایی و نیروهای فوقالعاده و ملک وسیعی داشتند؛ ایمان به ایشان کاری نداشت و فوری همه به ایشان ایمان میآوردند.
وی در بخش پایانی سخنان خود به جایگاه ارزشمند چهل حدیث امام خمینی(ره) اشاره کرد و آن را نهتنها نسخه بلکه داروی بیماریهای روحی انسان دانست و افزود: عمل به چهل حدیث اخلاقی مسیری روشن برای ساختن زندگی ایمانی است.
حسینی قمی با اشاره به این حدیث نبوی که کسی که به دیگران بگوید نابود و جهنمی هستید، خودش از دیگران به هلاکت نزدیکتر است، اظهار کرد: امام صادق (ع) در روایتی میفرمایند؛ اگر کسی خودش را از دیگران بهتر بداند، جزو مستکبرین است.
انتهای پیام
نظرات