• شنبه / ۲۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402092518035
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی: 

پژوهش را تابع نیاز خود و حل مشکلات کشور کنیم

پژوهش را تابع نیاز خود و حل مشکلات کشور کنیم

ایسنا/خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: کارهای پژوهشی و تحقیقاتی را تابع نیاز خود و حل مشکلات کشور کنیم.

جواد قناعت، امروز۲۵ آذر در مراسم هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان که در دانشگاه بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: هفته پژوهش فرصتی برای مرور فعالیت‌های پژوهشی در سطح استانی و ملی است و اینکه ایران چه جایگاهی در سطح دنیا دارد.

به گفته وی، هفته پژوهش فرصتی برای شناسایی و معرفی دستاوردهای علمی و پژوهشی و نقاط ضعف و قدرت استان و کشور است.

استاندار به تجلیل از ۶۴ پژوهشگر و فناور برتر استان اشاره کرد و افزود: خدا را شاکرم که جمهوری اسلامی ایران از دو دهه قبل تاکنون در تولید علم از جایگاه خوب و معتبر علمی برخوردار شده است.

قناعت با بیان اینکه در وضعیت تولید علمی، ایران در پایگاه اسکوپوس دارای رتبه جهانی است، تصریح کرد: علیرغم محدودیت‌ ها و تحریم‌های علمی، ایران در طول ۲۰ سال گذشته از رتبه ۵۳ جهانی اکنون به رتبه ۱۵ رسیده که نشان می‌دهد مراکز علمی کمر همت را بسته و کارهای بزرگ را در دستور کار قرار داده‌اند.

به گفته وی، با توجه به خیز جمهوری اسلامی ایران در تولید علم، در بین کشورهای جهان اسلام رتبه اول مقالات اسکوپوس را داریم.

وی به تشریح اهداف پژوهش پرداخت و با بیان اینکه یکی از اهداف انجام کارهای پژوهشی رسیدن به مرجعیت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فناوری و اوج قله علم است، تأکید کرد: این شدنی است و ما در این خصوص به قله نزدیک شده‌ایم و جوانان و اساتید و دانشگاه این را اثبات کرده اند.

استاندار با اشاره به اینکه هدف کارهای پژوهشی حل مشکلات جاری و آینده کشور و استان است ادامه داد: نیازسنجی در حوزه پژوهش باید مورد توجه قرار بگیرد و مسئولان و متولیان امر باید موضوع دقت و اهتمام ویژه به پژوهش را مدنظر قرار دهند.

به گفته وی، پژوهش ها را باید به سمتی ببریم که نیازهای کشور را فراهم کند یا به عبارتی پژوهش را تابع نیاز خود و حل مشکلات کشور کنیم.

قناعت با بیان اینکه هدف دیگر کارهای پژوهشی بومی‌سازی است، عنوان کرد: مقام معظم رهبری به بومی ‌سازی علمی و فناوری تأکید داشته‌اند لذا با خودباوری، تلاش‌ها باید در این جهت باشد که علوم به زبان فارسی بومی‌سازی شوند که خدا را شکر با حضور انسان‌های فرهیخته و دانشمند در محیط‌های علمی، شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: بهترین مشوق برای گسترش علم، تکریم دارنده علم است، پرداختن و توجه ویژه به پژوهشگران از جمله مشوق‌های بسیار مهم و عالی است.

استاندار یکی از اهداف دیگر انجام کارهای پژوهشی را دشمن‌شناسی دانست و تصریح کرد: دشمن به دنبال این است که محیط‌های علمی، مراکز آموزشی و تحقیقاتی ما را از کارهای علمی و پژوهشی دور کند و هر فردی این کار را انجام دهد بداند در میدان دشمن و این پازل نقش ایفا می‌کند.

قناعت ادامه داد: از موضوعات اصولی در دانشگاه‌ها این است که دانشجویان، جوانان و اساتید، همچنان ارتقای تحقیقات و پژوهش را در دستور کار نخست خود قرار دهند.

وی بیان کرد: بودجه سال ۱۴۰۰ دانشگاه‌ها با ۱۴۰۲ از ۲۹۰ میلیارد تومان به ۴۵۰ میلیارد تومان رسیده و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بودجه دانشگاه‌ها باید صرف موضوعات علمی و پژوهشی شود.

استاندار با اشاره به اینکه پرداختن به کارهای پژوهشی و علمی در حال افزایش است، افزود: سه تا پنج درصد اعتبارات دانشگاه باید در حوزه فرهنگی هزینه شود.

قناعت در پایان گفت: امیدواریم روند رو به رشد کارهای پژوهشی در محیط‌های علمی استان ادامه یابد، ما نیز کمک‌ها و پشتیبانی‌های لازم را خواهیم داشت تا شاهد شتاب و سرعت بیشتر در حوزه‌های علمی، پژوهشی و فناوری و فرهنگی استان باشیم.

شایان ذکر است: در این آیین از تعداد ۶۴ پژوهشگر و فناور برتر خراسان جنوبی در ۱۸ بخش مختلف با اهدای لوح و تندیس تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha