• چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402092216043
  • خبرنگار : 50570

کارگردان تئاتر کودک:

تئاتر کودک حرفه‌ای تخصصی است و نیاز به آموزش دارد

تئاتر کودک حرفه‌ای تخصصی است و نیاز به آموزش دارد
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان نمایش «پینوکیو» گفت: نمایش کودک یک حرفه تخصصی است و با توجه به تفاوت‌های زیادی که با تئاتر بزرگسال دارد نیازمند آموزش حرفه‌ای است.

عبدالرضا افشارزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: داستان معروف پینوکیو اثر «کارلو کلودیاست» توانسته تاثیر زیادی بر کودکان داشته باشد. در این نمایش سعی کرده‌ام با تلفیق داستان پینوکیو، زشتی دروغ‌گویی را به کودکان آموزش دهم.

وی در خصوص داستان و محتوای نمایش پینوکیو بیان کرد: در نمایش پینوکیو «زاقولا» شخصیت منفی نمایش شهری به نام «بی‌خنده» را طلسم کرده است و هر فردی که دروغ بگوید وارد این شهر می‌شود و رمز ورود به شهر بی‌خنده دروغ‌گویی است و ساکنان شهر با دروغ گفتن غمگین و ناراحت می‌شوند که در ادامه داستان پینوکیو تصمیم دارد با دروغ گفتن وارد شهر شود اما در نهایت نجات پیدا می‌کند. در نمایش سعی شد تا مفاهیمی چون احترام به‌ پدر، مادر، بزرگترها و تشکر از نعمت‌های خداوند را در قالب موسیقی و تئاتر آموزش دهیم.

آموزش مفاهیم اخلاقی در قالب تئاتر و موسیقی

کارگردان نمایش پینوکیو خاطرنشان کرد: نویسنده نمایش «فرشید تمری» است که کارهای مشترک و پرمخاطب را با همکاری ‌یکدیگر روی صحنه برده‌ایم. من همیشه سعی کرده‌ام در نمایش‌هایم با استفاده از موسیقی شاد به آموزش مفاهیم اخلاقی بپردازم.

افشارزاده با بیان استقبال خوب مخاطبان از نمایش پینوکیو گفت: در نمایش‌های کودک والدین همراه با کودکان در صحنه نمایش حضور دارند، اما تاکنون علاوه بر کودکان با بازخوردهای مثبتی از سمت والدین آن‌ها روبه‌رو شده‌ایم و پس از اجرای نمایش شاهد رضایت والدین از نمایش هستیم که تماشای آن باعث زنده شدن خاطراتشان شده است.

وی با بیان اینکه نمایش کودک یک‌ حرفه تخصصی است و نیاز به آموزش دارد، اظهارکرد: نمایش کودک کاری تخصصی است و نیاز به شناخت و آموزش دارد، تفاوت‌های زیاد نمایش کودک با بزرگسال باعث می‌شود که هر کارگردانی نتواند وارد کار کودک شود. کودک باید در نمایش با گریم بازیگران، فضا و طراحی صحنه نمایش به خوبی ارتباط برقرار کند تا بتوان پیام نمایش را به او منتقل کرد. این در صورتی است که اگر این موارد رعایت شود انتقال مفاهیم آموزشی به درستی انجام نخواهد شد.

کارگردان نمایش پینوکیو اضافه کرد: متن نمایش کودک بسیار مهم است، باید تمام افرادی که وارد تئاتر کودک می‌شوند حساسیت زیادی نسبت به متن نمایش داشته باشند و به صورت تخصصی نمایش را به روی صحنه ببرند.

تئاتر کودک حرفه‌ای تخصصی است و نیاز به آموزش دارد

کمبود سالن‌های تخصصی تئاتر کودک در مشهد

افشارزاده در خصوص اینکه امکانات کافی برای اجرای تئاتر کودک وجود ندارد، بیان کرد: متاسفانه امکانات تئاتر کودک بسیار ضعیف است و در مشهد با کمبود سالن‌های تخصصی تئاتر کودک روبه‌رو هستیم. بهترین سالن نمایش در مشهد فرهنگسرای کودک و آینده است و کودکان برای تماشای نمایش در تمام سالن سالن‌های سطح شهر باید مسیر زیادی را در سرما و گرما پیاده‌روی کنند و متاسفانه رسیدگی خوبی نیز به سالن‌ها نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha