• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402092014229
  • خبرنگار : 71592

یمن:‌ برنامه جهانی غذا فعالیت‌های بشردوستانه را سیاسی می‌کند

یمن:‌ برنامه جهانی غذا فعالیت‌های بشردوستانه را سیاسی می‌کند

شورای هماهنگی امور انسانی و همکاری بین‌المللی یمن گفت، برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل فعالیت‌های بشردوستانه را سیاسی می‌کند.

به گزارش ایسنا، شورای عالی مدیریت و هماهنگی امور انسانی و همکاری بین‌المللی تشکیل شده از سوی دولت صنعا اعلام کرد، برنامه جهانی غذا مسؤول پیامدهای انسانی ناشی از تصمیمش برای توقف کمک‌های بشردوستانه بر زندگی میلیون‌ها نفر در مناطق آزاد شده‌است، با توجه به اینکه این تصمیم بر اساس فشار آمریکا در واکنش به موضع انصارالله یمن در قبال تشدید تجاوزات اشغالگران در غزه اتخاذ شده و تصمیمی سیاسی و به منزله مجازات ملت یمن به دلیل حمایت از مساله فلسطین است.

این شورا افزود: تصمیم برای توقف کمک‌ها در راستای اجرای تهدیدات آمریکا درباره قطع کمک‌ها در صورت تداوم موضع یمن در حمایت از مردم فلسطین است.

این شورا توقف کمک‌ها در مناطق آزاد شده و در مقابل ادامه کمک رسانی در اراضی اشغالی و مناطق تحت کنترل دولت مستعفی و ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی را مغایر با اصول کار بشردوستانه دانست که مهمترین آنها بی‌طرفی، تبعیض نگذاشتن است.

​این شورا تاکید کرد که «سیاسی کردن پرونده کمک‌های بشردوستانه جنایت علیه بشریت و مغایر با همه کنوانسیون‌ها است و زندگی میلیون‌ها نفر از آسیب‌دیدگان را در معرض خطر قحطی و گرسنگی قرار می‌دهد».

شورای هماهنگی بشردوستانه در واکنش به توجیهات برنامه جهانی غذا برای توقف موقت کمک‌های خود به یمن به دلیل محدودیت بودجه، گفت: ادعاهای این نهاد مبنی بر کاهش بودجه نادرست است و منابعی را در سال ۲۰۲۲ به دست آورده‌ که امکان توزیع کمک‌ها را فراهم می‌کند.

این شورا ادامه داد: حال آنکه میزان اعتبار دریافتی در سال جاری بر اساس اعلام سایت برنامه، بیشتر از اعتبار دریافتی برنامه غذا در سال گذشته‌ است.

این در حالی است که ارتش یمن شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تا زمانی‌که مواد غذایی و دارویی مورد نیاز وارد غزه نشود از عبور هر کشتی با هر ملیتی که از دریای سرخ و عرب به سمت اراضی اشغالی می‌رود، جلوگیری می‌کند.

این بیانیه یمن پس از آن اعلام شد که صنعا در حمایت از مقاومت فلسطین که بیش از دو ماه است با تجاوزات رژیم صهیونیستی مواجه است، چندین عملیات علیه کشتی‌های صهیونیستی انجام داد.

در این راستا، منابع ارتش یمن اعلام کردند، ارتش یمن کشتی در حال حرکت به سمت فلسطین اشغالی در روز یکشنبه را وادار به عقب‌نشینی و تغییر مسیر کرد.

این منابع گفتند، به این کشتی هشدار داده شد و یک پهپاد به نزدیک آن پرتاب شد تا اینکه مجبور شد از حرکت به سمت فلسطین اشغالی صرف نظر کند.

به نقل از سایت خبری المیادین، در همین راستا، وزارت دفاع در دولت صنعا هم اعلام کرد، نیروهای مسلح یمن با یک کشتی که نسبت به دستور منع عبور بی‌توجهی کرد، برخورد مناسبی انجام دادند و آن را مجبور کردند، برگردد.

​حسین العزی، معاون وزیر امور خارجه یمن در دولت صنعا، پیشتر تاکید کرد که «سخت‌ترین گزینه‌های صنعا هنوز آغاز نشده‌اند و اجتناب از گسترش جنگ در منطقه همچنان امکان‌پذیر است».

ضیف الله الشامی، وزیر اطلاعات دولت صنعا هم تاکید کرد که تصمیم اخیر صنعا برای ممانعت از رسیدن هرگونه کشتی به بنادر رژیم صهیونیستی «در پاسخ به وتو اخیر آمریکا» صورت گرفته‌است، که از طریق آن واشنگتن مانع از تصویب قطعنامه شورای امنیت پیرامون برقراری آتش‌بس در نوار غزه شد.

الشامی در گفت‌وگو با المیادین تاکید کرد که صنعا «نمی‌تواند به کشتی‌ها اجازه دهد دارو و مواد غذایی را به اشغالگران منتقل کنند، در حالی که فلسطینی‌ها از این کار منع شده‌اند».

وی بار دیگر اعلام کرد، هیچ خطری برای کشتیرانی بین‌المللی وجود ندارد و تنها کشتی‌های حامل کالا برای رژیم صهیونیستی مورد حمله قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha