• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402092014048
  • خبرنگار : 50167

یک مسئول در دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

شهروندان زنجانی از مراجعه به مراکز غیرمجاز درمانی خودداری کنند

شهروندان زنجانی از مراجعه به مراکز غیرمجاز درمانی خودداری کنند

ایسنا/زنجان سرپرست واحد نظارت بر درمان و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: لازم است شهروندان از مراجعه به مراکز غیرمجاز درمانی که فاقد تابلو و مجوز فعالیت هستند خودداری کنند.

سونیا افشاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مراکز غیرمجاز درمانی که توسط افراد غیرمتخصص اداره می‌شوند، علاوه بر اینکه صلاحیت درمان بیماران را ندارند بلکه تهدیدی برای سلامت شهروندان به شمار می‌آیند.

وی با بیان اینکه جلسات کمیسیون ماده ۱۱ تعزیرات حکومتی به طور مستمر در واحد نظارت بر درمان تشکیل می‌شود و به بررسی تخلفات درمانی، بهداشتی و دارویی می‌پردازد و موارد تخلف را به مراجع ذی‌صلاح ارجاع می‌دهد، افزود: طی دو سال اخیر ۱۷۸ پرونده تخلف توسط این کمیسیون به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است که از این تعداد، ۷۹ مورد مربوط به اخذ تعرفه بیش از حد مصوب، ۵۳ مورد مربوط به مراکز غیرمجاز زیبایی، ۴مورد مربوط به مراکز غیرمجاز طب سنتی و ۱۷ مورد مربوط به دندانسازی‌های غیرمجاز و بدون مجوز است.  

سرپرست واحد نظارت بر درمان و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه، یکی از وظایف این واحد را صدور پروانه‌های بهره‌برداری موسسات پزشکی و پیراپزشکی عنوان کرد و گفت: بدین منظور جلسات کمیسیون ماده ۲۰ به طور مستمر تشکیل می‌شود؛ به طوری که طی دو سال اخیر ۲۶۲پرونده در ۲۷ جلسه بررسی شده و ۹مورد موفق به اخذ موافقت اصولی و ۱۱ مورد به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

این مسئول نظارت‌ مستمر بر واحدهای درمان سوءمصرف موادمخدر در استان را از دیگر وظایف واحد نظارت بر درمان معاونت درمان دانشگاه برشمرد و اظهار کرد: در حال حاضر ۶۸ مرکز خصوصی و دولتی درمان سوءمصرف موادمخدر در سطح استان فعال بوده که حدود ۱۷ هزار نفر را تحت پوشش درمانی قرار داده است.

افشاری با بیان اینکه ۱۹۹ بازدید نظارتی طی دو سال گذشته از این واحدهای درمانی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: با توجه به عدم مناسب‌سازی بسیاری از این مراکز برای افراد معلول، الزام به‌سازی این مراکز در دستور کار قرار گرفته و به آنها ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه سوءمصرف موادمخدر در زنان و کودکان به طور رایگان در درمانگاه اعتیاد مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی زنجان درمان می‌شود، افزود: با توجه به اینکه بیماران درگیر سوءمصرف مواد مخدر معمولا از شرایط مالی مناسبی برخوردار نیستند، طی ابلاغ وزارت بهداشت در تیرماه سال‌جاری همه مراکز درمان سوءمصرف موادمخدر ملزم به عقد قرارداد با بیمه‌های درمانی پایه شده‌اند و در این راستا تاکنون ۲۴ مرکز در سطح استان با بیمه سلامت قرارداد منعقد کرده‌اند.

سرپرست واحد نظارت بر درمان و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه به بازدیدهای نظارتی این واحد از مراکز درمانی استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر استان زنجان دارای ۳ مرکز جراحی محدود، ۲۷ درمانگاه خصوصی، نیمه‌دولتی و خیریه و ۶ درمانگاه تخصصی است و طی دو سال گذشته حدود ۱۸۰ بازدید نظارتی از این مراکز صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه واحد نظارت بر درمان، شکایت‌های ثبت شده در سامانه ۱۹۰ (مرکز ملی پاسخگویی وزارت بهداشت) در خصوص تخلفات تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای را استخراج کرده و بررسی‌ها و اقدامات لازم را در خصوص شکایات مطرح شده انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته ۱۳۰ مورد اقدام نظارتی شامل بررسی شکایت‌ها، تایید محل مطب و موسسات درمانی و پاراکلینیکی و نظارت برکمیت وکیفیت عملکرددرمانی همه مراکزدرمانی تحت پوشش انجام شده است.

افشاری به بازدیدهای ادواری از بیمارستان‌های استان به منظور اعتبارسنجی آنها اشاره کرد و افزود: در این راستا از ۸ بیمارستان استان از ۱۵ مهر تا ۱۵ آبان سال‌جاری بازدید به عمل آمده و دو مورد بازدید اعتباربخشی جامع از بیمارستانها امدادی ابهر و شهدای طارم انجام شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: علاوه بر این، بازدیدهای دوره‌ای برای حفظ آمادگی بیمارستان‌ها برای مواقع بازدیدهای سرزده کشوری به منظور اعتباربخشی توسط کارشناسان واحد انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha