به گزارش ایسنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، در مواجهه با خبرنگاران، پاسخ به پرسشها را با این سخن آغاز کرد که «فهمیدید در نیاوران چه خبر است؟ عجله نکنید.» اشاره ضرغامی به حفاریهایی است که به تازگی در محوطه کاخ نیاوران اتفاق افتاده و ابهامها و حاشیههایی را درباره دلیل آن ایجاد کرده است.
او درباره اینکه با توجه به نامه جامعه باستانشناسان درباره توقف این شیوه از حفاریها، این قول داده شده بود که دیگر حفاری حاشیهسازی صورت نگیرد، با اشارۀ مستقیم به حفاریهای اخیر نیاوران، گفت: کاوش به منظور دستیابی به اشیاء تاریخی و دفینههای ارزشمند باستانی جزو وظایف ذاتی وزارت میراث فرهنکی، گردشگری و صنایع دستی است، یعنی هر روز این کاوشها انجام میشود. گزارش کاوشها هم به اطلاع مردم میرسد. انشاءالله اگر اعتبارات خوبی داشته باشیم کاوشهای باستانشناسی باید خیلی بیشتر از آنچیزی باشد که امروز انجام میشود. در بازدیدهای استانی که دارم قول میدهم به محض فراهم شدن اعتبارات، استانهای آنها را در اولویت قرار دهم.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: براساس گزارشهایی که میرسد و تحقیقاتی که انجام میشود اگر جمعبندی این باشد که ممکن است یک دفینه ارزشمند و شیء تاریخی در جایی باشد براساس پروتکل وزارتخانه، با یک تیم، متشکل از پژوهشگاه میراث فرهنگی و یگان حفاظت و مدیر آن مجموعه مثل نیاوران، حراست و بخشهای مختلف، برنامهریزی مشترک میشود تا براساس اطلاعاتی که بهدست آمده است با یک عملیات و کاوش مقدماتی اول راستیآزمایی کنند تا در صورت صحت اقدامات بعدی را انجام دهند. تمام فعالیت ما بر این اساس شکل میگیرد.
ضرغامی درباره حفاریهای بدون نظارت مطابق با برخی اسناد موجود که در اختیار رسانهها قرار گرفته است، گفت: اطلاعات آن را بدهید کدام کاوش بوده است تا توضیحات آن داده شود. من الان وقت محدودی برای پاسخگویی دارم و باید در جمع دیگری باشم، وگرنه عشق من جواب دادن به این سوالات است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره جمعآوری و انتقال اسناد کاخ سعدآباد و حفاریهای حاشیهساز که برای چندمینبار از سوی خبرنگار دیگری پرسیده شد، اظهار کرد: درباره کاوشها توضیح دادم. کلا کاوش برای دستیابی به یافتههای تاریخی و اشیاء باستانی و ارزشمند جزو وظایف وزارت میراث فرهنگی است و اصلا اگر این کار را انجام ندهیم باید مورد سوال قرار بگیریم. هر کدام هم به جمعبندی رسید و چیز قابل ذکری بود گزارش میدهیم.
او در این گفتوگو که در حاشیه همایش هفته پژوهش و نمایشگاه دستاوردهای یکساله پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام شد، سوالات مطرحشده درباره وقایع اخیر سعدآباد، از جمله انتقال مرکز اسناد این مجموعه را بیپاسخ گذاشت.
ضرغامی سپس در جمع خبرنگاران، به ثبت جهانی میراث ناملموس ایران در یونسکو و بیتوجهیهایی که به این دست از اخبار و اتفاقات میشود، اشاره کرد و گفت: ما با ثبت سه میراث ناملموس از رتبه هفتم به رتبه پنجم ارتقا پیدا کردیم، اما رسانهها به این خبر توجهی نکردند، ولی همینکه نخستوزیر تاجیکستان دستور داد شاهنامه را به خط خودشان به دست همه برسانند، رسانههای ما به آن میپردازند. ما برای ثبت جهانی «جشن سده» دفاع کردیم و بانی این کار بودیم، درحالیکه کشورهای دیگر سده را جشن میگیرند، به هم تبریک میگویند، حتی بعضی وقتها تعطیل عمومی اعلام میکنند، رقص و پایکوبی دارند، البته صدا و سیما کلمه «رقص» را نمیتواند پخش کند، بعد به همه یک شاهنامه میدهند، ولی در اینجا رسانههای ما خوشحالند و حواسشان به چیزهای دیگر است.
او ادامه داد: وظیفه اصلی این است که اولا مردم را با تاریخ آشنا کنیم، این کار در وظیفه پژوهشگاه میراث فرهنگی است، ولی من یک راهبرد جدید را اضافه کردم که مربوط به دولت سیزدهم است و البته جهتگیری خودم است؛ در میراث ملموس حتما باید به روح ناملموس آن توجه شود. اگر بنایی و معماری و بافتی هست روحی دارد که معمولا به آن توجه نمیشود. ما سههزار ثبت ملی میراث ناملموس داریم اگر از رسانهای بپرسم اثری که ثبت ملی شده چه پیامی دارد، عمرا بتوانند بگویند. یعنی اصلا در این زمینهها کار نکردهایم. باید روح تمام این آثار را بدانیم. حالا سههزار اثر را بیخیال شویم و به همین ۲۴ اثر جهانی ناملموس بپردازیم.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: مثلا چوگان، مشحون از پیامهای اجتماعی، فرهنگی و رزمآوری و نحوه زیست ایرانیهاست، اما با خیلی از افراد مدعی صحبت کنید هیچچیزی درباره چوگان نمیدانند. پس یکی از اولویتهای وزارتخانه همین است؛ یعنی وقتی دپارتمان خط در پژوهشگاه میراث فرهنگی وجود دارد مهم است پژوهش کند که خطها چه میگویند. حرف حساب زیاد زدهاند. همه حرفهای حساب برای بعد از انقلاب نیست، قبل از انقلاب هم حرفهای خوبی زدهاند. البته این صحبتها را که صدا و سیما نمیتواند پخش کند، برای بقیه خبرنگاران میگویم.
ضرغامی همچنین در جمع دانشجویان صنایع دستی و هنرهای سنتی که در برج آزادی گردهم آمده بودند، درحالیکه یکی از مطالبات حفاظت از بناهای تاریخی و هنرهای باستانی بود، اظهار کرد: درباره برخی از مسائل میراثی که دانشجوها مطرح کردند بهتر است سوالهای بیشتری پرسیده شود، مثلاً گفتند روی یکی از پلهای اصفهان آجر فرشها را کندهاند و ایزوگام کردهاند. من پرسوجو کردم، دیدیم این طور نیست. کارشناسان مرمت روشی برای حفظ دارند که یک راهش این است که آببندی کنند بعد که آماده شد سنگفرشها را میگذارند. ولی ماجرا چطور منتقل میشود، یک عکاس میرود و میگوید چه نشستهاید که روی پل تاریخی را آسفالت کردهاند. اینها باید پرسیده شود که چه اتفاقی دارد میافتد. من هم حتماً موضوع دانشجویی را که گفت روی کتیبهای گچ کار شده پیگیری میکنم، چون باید میراث فرهنگی را حفظ کنیم. گاهی میبینیم کتیبهای یا کاشی را برداشتهاند تا مرمت کنند اما کسی میآید و میبیند که آن کاشی یا کتیبه نیست و فکر میکند آن را بردهاند.
انتهای پیام
نظرات