• یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۲ / ۰۰:۵۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1402091207840
  • خبرنگار : 71573

زنی ترک‌زبان که روی فارسی غیرت دارد

زنی ترک‌زبان که روی فارسی غیرت دارد

زنی برآمده از خوی و آذربایجان است، تأکید دارد زبان ترکی را خوب می‌داند اما غیرت زبان فارسی دارد و عمرش را برای آن گذاشته است.

به گزارش ایسنا، دوازدهم آذرماه سالگرد تولد ژاله آموزگار است؛ زنی  از دیار آذربایجان که عمرش را برای زبان فارسی و ایران باستان گذاشته است؛ خود را برکشیده شهر خوی می‌داند و ابتدا خود را ایرانی معرفی می‌کند و بعد آذربایجانی، در نشست‌ها همیشه می‌گوید ترکی را بسیار خوب حرف می‌زند ولی عاشق زبان فارسی است و زبان فارسی را کلی می‌داند که همه ما کنار هم جمع کرده است.

از خوی تا سوربن فرانسه

ژاله آموزگار درباره تولد و دوران تحصیل و تدریس خود در دانشگاه می‌گوید: پدرم اهل تبریز و مادرم تهرانی بود؛ اما به علت مأموریت شغلی پدرم، من در خوی، در آذر ۱۳۱۸، به دنیا آمدم. پدرم رئیس دبیرستان دخترانه‌ای بود که بعدها من در آنجا تحصیل کردم. دوره کودکی خوبی را، توأم با آرامش و محبت، گذراندم. شاید یکی از بزرگ‌ترین خوشبختی‌های من این بوده است که در کانون یک خانواده فرهنگی متولد شدم و پدر و مادرم امکانات تحصیلی و تربیتی یکسانی برای من و برادرم فراهم کردند. بخشی از تحصیلات دبیرستانی‌ام را در خوی گذراندم و پس از اخذ مدرک دیپلم علمی سال پنجم دبیرستان از دبیرستان ایراندخت خوی و دیپلم سال ششم ادبی از دبیرستان ایراندخت تبریز، جهت ادامه تحصیل به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز وارد شدم. وقتی برای ادامه تحصیلات دانشگاه به تبریز آمدم، پدر و مادرم هنوز در خوی بودند و من در خانه عمویم حسین امید که از شعرا و دانشمندان آذربایجان است اقامت گزیدم.

  پس از احراز رتبه اول در رشته ادبیات فارسی در دانشکده ادبیات تبریز، بورس تحصیلی به من تعلق گرفت. در آن زمان بورس تحصیلی به کسانی اختصاص می‌یافت که در بین دانشجویان، رتبه اول را کسب کرده بودند. من از این بورس استفاده نکردم؛ چراکه خانواده‌ام سنتی بودند و تمایل نداشتند که تنها به سفر فرنگ بروم. در این گیرودار من با یکی از هم‌کلاسی‌های دانشکده‌ام ازدواج کردم. چندی بعد زنده‌یاد دکتر پرویز خانلری، وزیر فرهنگ آن وقت، اطلاعیه‌ای صادر کرد مبنی بر این‌که شاگرداول‌هایی که از بورس تحصیلی‌شان استفاده نکرده‌اند می‌توانند مجدداً پرونده‌شان را به جریان بیندازند. من و همسرم در آن موقع هر دو دبیر آموزش‌وپرورش بودیم. اقدامات لازم انجام شد و مقدمات سفر به فرانسه فراهم گردید و من به همراه همسر و دخترم راهی پاریس شدیم. من در سوربن ثبت‌نام کردم و مشغول تحصیل شدم. مطابق سیستم آموزشی فرانسه، دانشجویان دوره دکتری باید بلافاصله استاد راهنمای خود را انتخاب کنند. بخت با من یار بود و من کارم را با دومناش شروع کردم؛ استاد عالی‌قدری که همیشه خود را مدیون او می‌دانم، به دلیل آنچه از او آموختم. من تنها به یاد آموخته‌های علمی‌ام نیستم، بلکه به یاد مسائل انسانی که در جوار درس‌ها به طور غیرمستقیم از او آموختم نیز می‌افتم. رساله دکتری‌ام را که درباره «ادبیات زردشتی به زبان فارسی» بود، با این استاد گذراندم.

 در پاریس برای تهیه و نگارش رساله‌ام امکانات کتابخانه‌ای بسیار گسترده‌ای در اختیار داشتم و حتی امکان استفاده از همه نسخه‌های خطی نیز به‌راحتی برایم فراهم بود و بیشتر بعدازظهرها در سالن نسخه‌های خطی کتابخانه ملی پاریس کار می‌کردم. سرانجام توانستم در سال ۱۳۴۷ از ساله دکتری‌ام دفاع کنم. استاد راهنمایم پروفسور دومناش و استادان مشاورم پرفسور لازار و پروفسور اوبن بودند. هیچ‌وقت روز دفاع از رساله‌ام را فراموش نمی‌کنم. برای من روز بسیار باشکوهی بود. همه دوستان ایرانی و فرانسوی‌ام در آن جلسه حضور داشتند. رساله‌ام با درجه عالی پذیرفته شود. پس از اخذ دکترا به ایران برگشتم. آن موقع دانشجویانی که به خارج می‌رفتند به ایرانی برمی‌گشتند. از وزارت آموزش‌وپرورش به بنیاد فرهنگ منتقل شدم و در آنجا مشغول به کار شدم.

 در آن زمان زنده‌یاد ناتل خانلری مدیریت آنجا را به عهده داشت و محیط بسیار مناسبی برای پژوهش‌های مفید فراهم بود که ثمره آن واژه‌نامه پهلوی و کتاب‌های مفیدی است که در آن مدت کوتاه درآمده است.

  در سال ۱۳۴۹ به هیئت‌علمی دانشگاه تهران پیوستم و با درجه استادیاری در رشته فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مشغول شدم. مدارج دانشگاهی را به طور طبیعی پیمودم و در سال ۱۳۸۵ با بالاتریم درجه استادی بازنشسته شدم. از نظر خود همه این سال‌ها را با عشق و تلاش کار کردم و هرگز خسته نشدم و تمام تلاشم این بود که استاد خوبی باشم، رابطه خوبی با دانشجویانم برقرار کنم و تا آنجا که می‌توانم ضمن تدریس به دانسته‌های خودم هم بیفزایم و خدمتگزار واقعی فرهنگ غنی این سرزمین باشم.

 در این زمینه بیشتر بخوانید:

آذری هستم اما غیرت زبان فارسی را دارم

 خیانت روشنفکران به زبان فارسی

  او تأکید دارد نسبت به زبان فارسی، یک حالت «غیرتمندانه» دارد و معتقد است زبان غنی‌ای داریم که توانایی بیان همه‌گونه مفاهیم را داشته و دارد و یکی از دلایل این باور خود را وجود کتاب‌های فلسفی مانند دینکرد و غیره در میان آثار پهلوی می‌خواند اما معتقد است روشنفکران هر دوره‌ای چه معاصران و چه قرن سومی‌ها به‌نحوی به زبان فارسی خیانت کرده‌اند.

  آموزگار درباره این عقیده خود توضیح می‌دهد: به همان شیوه‌ای که برخی تحصیل‌کرده‌های امروزین اظهار می‌کنند ما نمی‌توانیم کلمه‌ای فارسی برابر با اصطلاح لاتین واژگان فلسفی بگذاریم، چراکه زبان نارساست و سریعاً همان اصطلاح لاتین را در متن فارسی می‌گنجانند، همین کار را روشنفکران قرن سوم و چهارم هجری قمری نیز انجام دادند. به روایتی کار خودشان را راحت کردند و بی‌دغدغه اصطلاحات عربی را به‌جای فارسی در متن فارسی قرار دادند.

  در آغاز اسلام، در همان زمانی که زبان دری می‌خواست تکوین بیابد، زبان دانشمندانه‌ای وجود داشت که دست‌مایه کاری دبیران و موبدان بود و زبان علمی آن عهد شناخته می‌شد، در نخستین ترجمه پس از اسلام، کسانی که در بدنه این نهضت فعالیت می‌کردند، شاید اطلاع چندان درستی از آن زبان علمی نداشتند. چون از مردم عادی بودند و به ناگزیر قادر نبود متونی مانند دینکرد را که انباشته از اصطلاحات فلسفی به زبان پهلوی بود، بخوانند. در نتیجه زبان فارسی به‌مرور این اصطلاحات عالمانه و فلسفی‌اش را به دست فراموشی سپرد، و این اصطلاحات فلسفی در تحول زبان آن دوره گنجانده نشد. مترجمان و نویسندگان ناگزیر به واژگان فرهنگ جدیدی که در دسترس بود دست یازیدند و به‌وفور اصطلاحات عربی را به‌جای اصطلاحات فارسی به کار بردند؛ درصورتی‌که کاملاً مشخص است که این اصطلاحات قبل از زبان عربی در زبان خودمان وجود داشت و هیچ نیازی به وام‌گرفتن از واژه‌های عربی نبود. به روایتی زبان در همان دوره هم از این قدرت برخوردار بود تا برای هر اصطلاحی «برابر» داشته باشد و هنوز هم دارد و پس از این هم خواهد داشت. منتها باید این زبان را زنده نگاه داشت و پروراند و در متن گنجاند و به همین سیاق رفتار کرد تا زبان ما برای خود ما جا بیفتد و عادی شود. وقتی این امکان وجود داشت که مشکل‌ترین اصطلاحات فلسفی به زبان پهلوی نوشته شود طبعاً همین اصطلاحات را در زبان فارسی امروز نیز می‌توان به وجود آورد؛ چون زبان فارسی تحول‌یافته همان زبان پهلوی است منهای آن واژگان عالمانه‌ای که از آن حذف شده و خلأ واژگانی رنگ و بوی «آسان‌نویسی» به آن داده و نثر را عوامانه کرده است. پس ما با کمی تلاش می‌توانیم برابرنهاد اصطلاحات فلسفی روز دنیا را در زبانمان بیابیم؛ زیرا این زبان از این قدرت برخوردار است و اگر ما نتوانیم خواسته خود را به دست آوریم دلیلش کم‌کاری ماست.

  در ارتباط با زبان، مردم عادی نقش اساسی دارند، چراکه آنان با گوشت و پوست خود زبان را حس می‌کنند و سعی در پاسداری آن دارند، اما برخی از روشنفکران به زبان خیانت می‌کنند. شاید این اصطلاح دلچسبی نباشد و موجبات تکدر خاطر بسیاری را نیز فراهم آورد.

  در یک جمع‌بندی، روشنفکران آغاز اسلام و برخی از روشنفکران امروزی زبان را به این بیراهه کشانده‌اند، نمونه قابل‌ذکر برای این موضوع ترجمه قرآن قدس به زبان فارسی است که ترجمه فوق‌العاده‌ای است. در این ترجمه معادل فارسی همه واژه‌های قرآنی آمده است. این ترجمه احتمالاً متعلق به مردم شرق ایران بوده است. این ترجمه دلالت بر آن دارد که زبان فارسی در آن روزگاران این توانایی را داشته و امروز هم دارد که برابر هر اصطلاحی را ارائه کند.

  در ارتباط با زبان، مردم عادی نقش اساسی دارند، چراکه آنان با گوشت و پوست خود زبان را حس می‌کنند و سعی در پاسداری آن دارند، اما برخی از روشنفکران به زبان خیانت می‌کنند

  به نظر من یکی دیگر از دلایلی که موجب شد تا اصطلاحات عربی تا این حد در متن فارسی گنجانده شود، جز این‌که زبان عربی، زبان دین رسمی کشور بود و با زبان فارسی سازگاری خوبی داشت، این است که احتمالاً برخی از روشنفکران آن روز سعی داشتند تا هرچه بیشتر خودشان را به حکومت روز و قدرت غالب آن زمان وصل کنند و در نتیجه ‌گرایشی به فارسی‌گویی نشان نمی‌دادند. اگر سامانیان نبودند و در حفظ زبان تلاش نمی‌کردند، شاید این زبان فارسی امروزی نیز از بین رفته بود.

  دوره سامانیان شعرا و هنرمندان تشویق شدند که علاوه بر عربی به فارسی نیز شعر و نثر ارائه کنند. همین امروز نیز برخی از تحصیل‌کرده‌ها، ترجیح می‌دهند مقاله‌شان را فقط به زبان انگلیسی بنویسند و از فارسی‌نویسی پرهیز دارند یا در بعضی از کلاس‌های دانشکده‌ها به انگلیسی درس بگویند، این کار به نظر من خود فراموشی و بیراهه رفتن فرهنگی است.

آموزگار یکی از ستون‌های زبان فارسی است

 حسن‌ انوری، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره ژاله آموزگار به ایسنا می‌گوید: آموزگار یکی از ستون‌های زبان فارسی در عصر حاضر است. من ۶۷ سال با خانم آموزگار سابق دوستی و همکاری دارم؛ در سال ۱۳۳۷ با او در دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز همکلاس شدم. آموزگار شاگرد اول شد و او را برای تحصیلات زبان‌شناسی به فرانسه فرستادند و از فرانسه که برگشت به استادی دانشگاه تهران درآمد. بعدها در فرهنگستان زبان و ادب فارسی همکار او بودم و با او رابطه دوستی  داشتم. همین‌طور در شورای عالی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی همکار بودیم. همچنین در انجمن حامیان لغت‌نامه دهخدا با هم رابطه دوستی داشتیم و چندباری با هم در مجالس ادبی و علمی سخنرانی کردیم.

 او می‌افزاید: هرگاه درباره مسائل مربوط به ایران باستان سؤال و مشکلی داشتم از او می‌پرسیدم؛ چند روز پیش متنی را برای امثال فارسی آماده می‌کردم و به نظرم رسید آیا در زبان پهلوی هم امثالی بوده و چیزی باقی مانده است؟ به ایشان تلفن کردم و چند روز بعد اطلاعات مفصلی فرستاد از امثالی  که در زبان پهلوی بوده است.

 انوری با اشاره به مراسم تولد آموزگار در فرهنگستان زبان و ادب فارسی (در روز شنبه، یازدهم آذر) گفت: در این مجلس غزل حافظ را خواندم و به ایشان تقدیم کردم؛ «سحر با باد می‌گفتم حدیث آرزومندی/ خطاب آمد که واثق شو به الطاف خداوندی».

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۰۲:۱۰

هر کس آزاد است که برروی هر چیزی که در این دنیا جذب آن شده غیرت داشته باشد.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۵ ۰۰:۴۶

اصالت ترک وزبان فارسی هر چیز نیست همه چیز یک ایرانی و آذری هست

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۰۷:۵۳

درود بر این بانوی بزرگ

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۰۸:۰۸

ممنون از اینکه این عزیزان رو به جامعه معرفی می کنید انشاالله خداوند این بانوی آذری بزرگوار رو برای ایران و ایرانیان حفظ کنه.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۰۸:۳۴

درود خداوند به سرکار خانم ژاله آموزگار بی نهایت از زحمات شما برای حفظ زبان فارسی وادبیات آن قدردان وسپاسگزارم زبانم از بیان واژه های که وصف ووقف زندگی شما را در راه پیشرفت وترقی زبان کهن فارسی را بیان کند قاصر است دست شما می بوسم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۰۹:۰۳

این خودش می داند اصیل آذری ست ولی ترکی هم می داند

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۰۹:۰۸

زنده وپایدارباشی خانم محترم که ایران مابه امثال شماها احتیاج دارد

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۰۹:۳۴

ایران سرای من است.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۰۹:۳۴

ایران سرای من است.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۰۹:۵۱

آزادی مربوط به غیرت نیست ،و هر زبانی جایگاه خودشو داره ،و هیچ زبانی بر دیگری ارجحیت ندارد اول می‌بایست تحقیقات خود رو در فرق بین زبان ترکی و آذری ادامه می‌دادند و بعد [تعصب غیرت ] را به قلم و تصویر میکشوندند .

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۳ ۲۳:۴۰

زبان آذری

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۰۹:۵۶

مقاله زیبایی بود و امیدوارم ازاینگونه بزرگان اهل ادب و هنر ایران زمین همیشه معرفی گردند و چه بهتر اگر فیل هایی مستند تا زمانی که در سلامت کامل هستند ساخته و پرداخته گردد که برای من گیلانی باعث افتخار است مفاخر آذری ما.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۱۰:۵۶

این تعصب کاملا بجا و شایسته است چون زبان فارسی میراث مشترک و سرمایه معنوی همه ایرانیان از هر قوم و قبیله ای است... درود بر بانو ژاله آموزگار. سلامت و پایدار باشند.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۱۱:۰۸

شما هم از این خانم ترک یاد بگیرید به زبان ترکی غیرت داشته باشید.ممنون

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۱۱:۱۷

بله چون به زبان پارسی غیرت دارن از بزرگان ادب هستند

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۱۱:۱۹

زبان فارسی به تمام ایرانیان تعلق دارد و حتی در ممالک ترک‌زبان هم به شعرا و دانشمندان پارس زبان میبالند بشر جذب زیبایی هنر و لطافت و محبت و دوستی و یکتاپرستی میشود

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۱۱:۵۱

ایشان مایه ی سربلندی ایران و زبان فارسی هستند ، برایشان آرزوی تندرستی و بهترین ها را دارم.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۳ ۱۸:۲۱

آفرین، اول زبان مادری بعد زبان رسمی کشور .

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۱۲:۱۱

تخریب زبان به تخریب فرهنگ و تخریب فرهنگ به تخریب هویت می انجامد. آنگاه وقتی هویت تخریب شد جای آن را نفرت و خشونت پر خواهد کرد. زبان مادری ابزار بسط سرمایه اجتماعی است و تخریب آن یعنی تخریب سرمایه های اجتماعی

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۱۲:۱۴

ای کاش خانم آموزگار کمی از وقت خود را به زبان ترکی معطوف میکرد و در ترویج و آموزش زبان ترکی قدم های مثمر ثمری بر می داشت؛ صرفا اینکه بگوید من زبان ترکی بلدم و تلاش و قدمی در زمینه شوکفایی زبان ترکی بر ندارد. برازنده ایشان نیست.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۱۹:۴۴

عزیز دل، هیچکس به کسی ارجحیت ندارد جز به تقوا یعنی از خدا بترسید ظلم نکنی ، تجاوز به حقوق دیگری نکنی ، تحقیر نکنی ، ... یاشاسین ایران اسلامی...

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۲۱:۳۶

حرف حق.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۱۲:۲۲

بانوی خردمند افتخار این سرزمینی غیرتت افسانه ای است تورا باید مرید شد وآموخت ای کاش درجوار تو پرورش می یافتم تا از زبانم پاسداری کنم پایدار باشی

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۱۳:۳۰

ایشان سرمایه ملی وفرهنگی ما ایرانیان هستند و به آن افتخار می کنیم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۱۴:۳۱

کاش فارسی زبانها هم روی زبان ترکی غیرت می داشتند.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۱۴:۴۳

زبان ترکی هم یکی از زبان‌های پر طرفدار ایرانیست . کاش که فارس زبانها هم یکم به زبان ترکی غیرت داشتند بی تفاوت بودن به زبان مادری و تنها فارسی را پاس داشتند به جز نفرت و تفرقه هیچ حاصلی نخواهد داشت

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۳ ۰۷:۲۵

من فارسی ایکاش ترکی هم بلد بودم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۱۴:۵۶

بسیارمفتخریم که چنین بانوان با استعداد و دانشمند در کشور عزیزمان منشا رشد علم وادب بوده اند وارزوی موفقیت تمامی این عزیزان را درتمامیعرصه های زندگی و همچنین علمی آرزومندیم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۱۵:۰۱

استاد بایست در زبان ترکی هم آثاری خلق می کردند تا افتخارشون بیشتر بشه. و گرنه زبان ترکی و یا فارسی و یا زبان دیگری را بلد بودن که کافی نیست. تحقیقات و مطالعات باید برای کشف حقایق باشد نه تعصب، چون تعصب اجازه قضاوت و تحقیق را نمی‌دهد.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۱۸:۰۹

تشکر از شما بابت این مقاله و همچنین درود بر استاد ژاله آموزگار. قدر می‌نهیم زحمات اساتید برجسته زبان فارسی.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۱۸:۱۳

ایشون بایست اول از هرزبانی به زبان تورکی اهمیت میداد چون قبل از ایشان استادشهریار و خیلی های دیگر از تورکها به زبان فارسی خدمت کردند ولی آخرش پشیمان شدن که چرا به زبان خودشان خدمت نکردن .هرچند میدونم این نظر رو نمیزارید

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۱۹:۲۴

خانم آموزگار میتونست در سخنانی که به زبان می‌آورند به جای کلی از کلماتی که ریشه عربی دارند از کلمات اصیل فارسی استفاده کنند.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۲۱:۵۳

زبان مادری درجه اول قرار داردبعد زبان های دیگر

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۲۱:۵۵

این چه حرفی اخه!!!! ما زبان مادریمون آذری و زبان ملی مون فارسی، بله که تعصبش داریم ، من اصلا با زبان فارسی به خوداگاهی رسیدم، ما قوم آذری فقط با ایران اصل ‌و اصالت نصب و ریشه و تاریخ و تمدن پیدا میکنیم وسلام درود بر ایران و ایرانی حزب خدا سردار دل❤️و فرماندش

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۴ ۰۰:۰۱

اتفاقاً زبان فارسی زبان مادری ایشون هست. منظور «مادر» صرفاً اون کسی نیست که تو رو زائیده، بلکه در درجه اول منظور «سرزمین مادری» هست. زبان فارسی، زبان سرزمین مادری ایشون و خود شما هست!

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۳ ۰۱:۳۰

بهتره آدم اول به زبان مادری غیرت داشته باشه بعد زبان دیگه اگه تورکه اول باید به ترکی غیرت داشته باشه بعد فارسی آیا شما به زبان خودتون که فارسی هست غیرت دارین یا زبان دیگه

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۳ ۰۱:۳۶

یکی از مردان یا درستش شاعران بزرگ که عمرشو گذاشت به شعر فارسی فکر کنم اقای براهنی بود اگه اشتباه نکنم خودش هم تورک بود آخرش در غربت جان سپرد یک نفر از شما فارس زبانها اسمشو نیاوردین حالا این خانم فکر می‌کنه بزرگتر از اون هستن برو به زبان خودت خدمت کن

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۳ ۲۲:۰۶

مولوی خراسانی بود

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۳ ۰۳:۲۲

لهجه فارسی خودش را مدیون شعرسرایان و ادیبان و نویسندگان تورکها می داند از جمله شعرای بزرگی مثل مولوی، شمس تبریز، خاقانی، پروین اعتصامی، شهریار و... فارسی را با اشعار و قلم فرسایی کردند والا در طول تاریخ بغیر از فردوس و حافظ کسی نبوده به لهجه فارسی کمک کنه الا تورکها که فارسی را زنده کردند تورکی را فراموش

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۳ ۰۳:۴۳

ترکی.هنره.فارسی.شکره.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۳ ۰۵:۱۱

زیاد مهم نیست، شق‌القمر که نکرده، کاش مشکلی از دردهای مردم خودش را باز می‌کرد، زبان زخم خودش نیاز به تیمار بیشتر دارد

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۳ ۰۷:۴۲

درود براین بانوی دانشمند . افتخار همه ایرانیان هستند. زبان پارسی زبان همه مردم ایران است.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۳ ۱۰:۰۴

من هم مردی ترک زبان هستم و به زبان گرجی و الفبای روسی تعصب دارم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۳ ۱۹:۳۸

من هیچ توهینی نکردم فقط حقیقتو گفتم ولی چاپ نکردید دم از شیعه علی بودن می‌زنید ولی عدالت را رعایت نمیکنید

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۳ ۲۲:۵۱

همه ملت ایران روی یک کشتی زندگی می‌کنیم وکلمه کرد کرد وترک ترک وخوزستانی وبلوچرا تکرار کردن به اتحاد وپیشرفت ما لطمه می‌زند وتنها به نفع بیگانگان است

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۳ ۲۲:۵۱

همه ملت ایران روی یک کشتی زندگی می‌کنیم وکلمه کرد کرد وترک ترک وخوزستانی وبلوچرا تکرار کردن به اتحاد وپیشرفت ما لطمه می‌زند وتنها به نفع بیگانگان است

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۳ ۲۳:۴۹

در عشق و زیبایی سری ای تو زبان مادری ای پارسی پرشکوه ای قیمتی در دری فردوسی فر توام ماهی و پروینت منم مانند حافظ حافظ میراث دیرینت منم با رودکی ها همصدا با شهریاران همنفس هم بر دل و هم بر زبان عشق تو را داریم و بس ای قند پارسی تو شیرین ترین زبانی تاریخی از شکوهی هستیم تا بمانی ای واژه واژه ات عشق خط خط تو امانت آری تهمتنانیم در عرصه ی بیانت خیام ها قد میکشند از خاک عاشق خیز تو مجنون و بیدل میشوند از شعر شورانگیز تو همراه مولانا به روم دامن کشان سر میزنی سوی سمرقند و هرات شورآفرین پر میزنی در جام جم میبینمت سعدی و جامی میشوم من با قلم در سنگر نظمت نظامی میشوم ای قند پارسی تو شیرین ترین زبانی تاریخی از شکوهی هستیم تا بمانی ای واژه واژه ات عشق خط خط تو امانت آری تهمتنانیم در عرصه ی بیانت

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۴ ۰۰:۳۶

امیدوارم که از کلمات تفرقه دار خودداری و نسبت به زبان فارسی حساسیت مردم ترک را بعضیها درک کنند چراکه خود زبان ترکی در داخل زبان فارسی نفوذ هم دارد به نظر حقیر زبان فارسی مثل مادریست که صحبت با ان به ایران و ایرانی گرمی خانواده میدهد .من ترکم و افتخارم ایرانی بودن وجهانی شدن ایران است.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۴ ۰۷:۱۹

فقط دوست داشتم همین خانم میگفتن که زبان فارسی رو دوست دارم اما خودم را اول مسلمان بعد ایرانی میدانم و بر زبان عربی غیرت دارم بعد واکنش به به گویان و زندباد گویا چه میشد

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۴ ۰۸:۲۶

انشاالله ۱۲۰ سال زنده باشن