به گزارش ایسنا، حمید مجیدی مهر -رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه - در ابتدای این نشست طی سخنانی گفت: روزگاری به عنوان شرکت کننده و مستمع در رویدادهای قرآنی حاضر بودم و فکر نمی کنم روزی سکان دار یکی از نهادهای مهم قرآنی در جهان باشم.
وی ادامه داد: همواره در زمانی که شرکت کننده بودم یکی از نمادهای اعتراض به مسائل بودم تا اینکه امروز در مقام مسئول از مسئولان گذشته حلالیت بطلبم چون برگزاری رویداد قرآنی سختی و ظرافت بسیاری دارد و برای برگزاری این همایش ماه هاست که مسئولان آن مشغول کار هستند.
او با بیان اینکه امیدواریم شاهد افزایش فعالیت های قرآنی بانوان باشیم گفت: درصد حضور بانوان در رویدادهای قرآنی نسبت به مردان ۸۰ به ۲۰ درصد به نفع بانوان است.
مجیدی مهر در ادامه از برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم خبر داد و افزود: در این مسابقات هم بانوان قرآنی خواهند درخشید و سهم عمده ای به بانوان اختصاص دارد.
به گفته این مسئول قرآنی، چهلمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تاریخ ۲۶ بهمن برگزار می شود. در دنیا ۲۷ کشور این مسابقات را برگزار می کنند و تنها سه کشور در بخش بانوان فعالند که ایران یکی از این کشورهاست.
وی بیان کرد: در مسابقات قرآنی که در دبی برگزار شد با وجود صرف میلیاردها دلار 87 کشور شرکت کردند. پیش از این جمهوری اسلامی ایران با دعوت از 83 کشور در رتبه دوم قرار داشت.
مجیدی مهر با بیان اینکه امسال با دیپلماسی فعال فرهنگی و قرآنی در ایران 105 کشور در مسابقات قرآن کریم به میزبانی ایران شرکت می کنند تاکید کرد: امسال این رکورد توسط کشورمان شکسته شده است.
حاج احمد عابدی -استاد فلسفه - در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به عنوان همایش و تعریف عرفان گفت: علوم معنوی شامل شش شاخه آداب، اخلاق، سیر و سلوک، عرفان نظری، عرفان عملی و حکمت عملی است. این علوم به مسائل معنوی می پردازند که اخلاق یکی از آنهاست.
وی افزود: اگر فردی در رفتارش ثبات داشته باشد دارای مقام و ملکه است و اگر رفتارش زودگذر باشد حالت است. اگر فردی بعد از سخنرانی در یک مسجد به پدر و مادرش احترام کرد حالت است اما اگر ذاتا به والدینش احترام کرد اخلاقش است. اگر کسی یک ماه قرآن خواند اخلاق نیست چون اخلاق باید ثبات داشته باشد.
او با اشاره به تعریف معنویت گفت: ما اساسا لفظ و معنا داریم؛ معنا غیرمحسوس است که هدف اصلی است اما لفظ امر محسوس و قابل لمس است. معنویت ناپیداست. اگر آدمی کل وجودش ظاهرش است معنایی ندارد. پس هر فردی ناپیدایش بیشتر از پیدایش باشد فرد معنوی است. اگر فرد مناجات و عبادت ناپیدا دارد دارای معنویت است. معنویت آن است که ذکر خدا می گوید اما کسی آن را نمی بیند. می گوییم آیت الله بهجت سمبل معنویت است چون مظهر ناپیداست.
عابدی با بیان اینکه قرآن مظهر معنویت است چون مفاهیم ناپیدایی دارد که هدف و غایت است یادآور شد: معنویت، خدا، روح و قداست است که ناپیداست. تربت سید الشهدا(ع) معنویت است چون ارزشش ناپیداست. پس مفاهیمی که ماورا مادی است معنویت دارد.
او در پایان بیان کرد: امروز در غزه اخلاق و معنویت زیر پا گذاشته می شود. امیدوارم خداوند ما را در پناه قرآن به درجات اخلاق و معنویت برساند.
انتهای پیام
نظرات