• چهارشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402081712553
  • خبرنگار : 50214

مدیر کل اجتماعی استانداری یزد خبر داد

مردمی‌سازی طرح تحولی «سامان خانواده» با همکاری انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد

مردمی‌سازی طرح تحولی «سامان خانواده» با همکاری انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد

ایسنا/یزد مدیر کل اجتماعی استانداری یزد از آغاز فاز دوم طرح تحولی سامان خانواده ذیل سند «یزد نوین» در راستای مردمی سازی این طرح خبر داد.

«جمال قهرمانی» امروز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران ضمن تشریح سند یزد نوین، اظهار کرد: یکی از محورهای این سند موضوع سامان خانواده است و دلیل این موضوع نیز وضعیت شاخصهای اجتماعی در جامعه از جمله کاهش ازدواج و افزایش طلاق طی یک دهه گذشته بود.

وی افزود: طی ۱۰ سال گذشته در کشور حدود ۳۵ درصد افزایش طلاق و در یزد نزدیک به ۵۸ درصد طلاق را شاهد بوده‎ایم به نحوی که امروز در جامعه به ازای هر سه ازدواج، یک مورد طلاق را داریم.

قهرمانی ابراز امیدواری کرد که با اجرای موفق این طرح در استان، شاهد تسری آن به سایر استانها و نقاط کشور نیز باشیم.

وی در مورد طرح سامان خانواده نیز اظهار کرد: این طرح دارای شش کمیته است که ریاست هر کمیته بر عهده مسئولان یکی از دستگاه‎های اجرایی استان است و مدیریت و نظارت عالیه بر طرح نیز برعهده مدیریت امور اجتماعی و فرهنگی استانداری است.

این مسئول خاطرنشان کرد: طرح سامان خانواده اواخر اردیبهشت سال ۱۴۰۱ وارد فاز اجرایی و استقرار آن در شهرستان‌ها و مجموعه‌های اداری انجام شده به طوری که قریب به ۸۰ درصد دستگاه‌های اجرایی با اهداف این طرح که تلاش دارد افزایش ازدواج، کاهش طلاق و افزایش جمعیت و تحکیم بنیان خانواده را رقم بزند، آشنایی دارند.

قهرمانی از جمله اهداف کمی این طرح را نیز افزایش ازدواج، کاهش سن ازدواج و کاهش هزینه ازدواج، بهبود روابط در خانواده و افزایش فرزندآوری و کاهش طلاق ذکر کرد و گفت: اکنون در صدد آشنایی مردم با طرح سامان خانواده با همکاری تشکلهای مردمی هستیم و در فاز دوم طرح، مردمی سازی طرح را دنبال خواهیم کرد.

«محمد حسین رحیمی‌نسب» نائب رییس طرح نیز طی سخنانی گفت: طرح سامان به عنوان یکی از طرح‌های تحولی استان، ۲۵ آسیب مستقیم در حوزه خانواده که در دو دهه اخیر سیر صعودی داشته است را مورد اهتمام دارد.

وی گفت: بررسی ها نشان می‌دهد که می‎توان این وضعیت را بهبود بخشید لذا بر همین اساس نیز شاخص‎ها و مولفه‌های مختلف بهبود شرایط را مورد کنکاش قرار دادیم که در نهایت پنج مولفه و مشکل اصلی در این باره شامل نبود ادبیات مشترک در این حوزه، دشواری عملیات در حوزه خانواده، ضعف شبکه‌سازی بین مجموعه‌های دولتی و مردمی و سایر بخشها، تخصصی عمل نشدن در این حوزه و مولفه پایانی نیز نبود نظارت همه جانبه، شناسایی و احصا شد لذا تلاش داریم از طریق طرح سامان در این شاخصها بهبود حاصل کنیم.

رحیمی‌نسب وظیفه دفتر سامان خانواده را ورود شیوه نوین مدیریت در حوزه خانواده ذکر کرد و گفت: فعالیت‌های طرح سامان خانواده شامل شش عملیات ترویج، تسهیل، تشکیل، تحکیم، تکلیف و تعالی است که هر بخش توسط یکی از دستگاه‌ها با همکاری سایر دستگاه‌های متولی دنبال می‌شود.

وی با بیان این که طی یک سال گذشته تلاش شده تا این طرح در بدنه دولت استقرار یابد، گفت: معتقدیم اگر این طرح اجرایی شود می‌تواند شاخص‌های مثبت در حوزه خانواده را ارتقا بخشد.

رحیمی‌نسب گفت: از نیمه دوم امسال ضمن شناسایی تشکلهای مردم نهاد و انجمنهای مردمی، فعالیت آنها را در شش عملیات ذکر شده به صورت تخصصی ورود داده‌ایم و هم اکنون آموزشهای تخصصی در این حوزه را دنبال می‌کنیم.

این مسئول در پایان ابراز امیدواری کرد رسانه‌ها به رسالت خود در حوزه خانواده و تبیین این طرح در بین مردم نقش آفرینی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha