نرگس معدنی پور در گفتوگو با ایسنا، در مورد جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با هدف بررسی عملکرد معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بر اساس برنامه چهارم تحول شهر تهران و بودجه مصوب ۱۴۰۲، بیان کرد: در احکام برنامه شاخصها و حتی واحدهای سنجش و تکالیف همه واحدها از جمله حوزه فرهنگی و اجتماعی به تفکیک سال مشخص شده است.
وی گفت: تحقق شاخصهای برنامه ۴ ساله بر اساس برش سالانه و بر اساس چارچوب بودجه مصوب سالانه برای ما بسیار حائز اهمیت است. البته در کنار همه این موارد سنجش اثربخشی برنامهها است که قاعدتاً اداره کل مطالعات موظف به انجام آن میباشند و گاهی ممکن است شاخصگذاریها در برنامه دچار اشکال باشد و ما را به هدف نرساند، لذا میتوان در مسیر برنامه این موارد را اصلاح کرد.
معدنی پور با اشاره به گزارش ارائه شده توسط معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: اینکه در این گزارش برای هر شاخصی که در حکم آمده است کلان پروژه و پروژه تعریف شده، اقدام درستی است و همچنین اینکه عملکرد ادارات کل در این گزارش بر اساس تکالیفشان مقایسه شده است نیز اقدام صحیحی است. البته گزارش معاونت اجتماعی و فرهنگی در خصوص تکالیف برنامه ۴ ساله احکام باید توسط کمیتهها بررسی و مورد ارزیابی قرار بگیرد چرا که هدف ما به تحقق رسیدن برنامهها است. ما باید با کمک همدیگر، به آن اهدافی که در برنامه ۴ ساله به آن اشاره شده است دست یابیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران افزود: کمیتهها، کمیسیونها و حوزههای اجرایی میبایست در کنار یکدیگر تلاش کنند تا این شاخصها محقق شود. قاعدتاً هدف ما این نیست که صرفاً گزارش از معاونت دریافت شود، بلکه در نظر داریم عقب ماندگیها شناسایی و در فرصت باقی مانده از برنامه جبران شوند.
معدنی پور با اشاره به زمان تصویب برنامه ۴ ساله اظهار کرد: با توجه به اینکه برنامه چهارم در دی ماه سال ۱۴۰۱ تصویب شد، تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه در سال نخست عملی نبود، اکنون این توقع وجود دارد که در سال ۱۴۰۲ عقب ماندگی سال گذشته جبران شود. یعنی در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، می بایست ۱۰۰ درصد برنامههای سال گذشته تحقق یافته باشد.
وی با بیان اینکه برنامه چهارم توسعه شهر تهران بسیار سریع نوشته شد، ادامه داد: قاعدتاً شاخصها و پیشنهادات باید توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی به ما ارائه شود تا مورد بررسی قرار بگیرد. در واقع بررسی و اصلاح شاخصها با همکاری دوسویه حوزه اجرا و سیاستگذار، امکانپذیر است و در حین اجرا نیز این اصلاحات میتواند مبنا قرار بگیرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بحث تناسب بودجه سرمایهای و هزینهای بیان کرد: در ابتدای دوره ششم وضعیت بودجه در حوزه هزینه و تملک دارایی و سرمایه ای، ۶۸ درصد در حوزه هزینه و ۳۲ درصد در حوزه سرمایه بود و طی این دو سال تلاش بر این شد که تناسب بودجه در این دو حوزه، به حالت صحیح برگردانده شود تا جایی که طبق گزارش کمیسیون برنامه و بودجه اکنون بودجه هزینهای ۴۵ درصد و بودجه سرمایهای ۵۵ درصد شده است.
وی با بیان اینکه البته شاید این آمار در حوزه فرهنگی و اجتماعی متفاوت باشد، توضیح داد: بحث توسعه زیرساختها جزو هدفها و رویکردها میباشد که باید به آن توجه شود، چرا که سرانههای فرهنگی و اجتماعی در شهر تهران بسیار پایین است؛ لذا نیاز داریم در این خصوص به استانداردها نزدیک شویم اما با توجه به درآمدها، مشکلات و محدودیتهای منابع مالی، یک بخش عمده زیرساختها باید به حوزه نگهداشت و اورهال معطوف شود و معاونت فرهنگی و اجتماعی برای بودجه ۱۴۰۳ در بحث مناطق ورود نماید تا بر اساس شاخصهای مورد نیاز مناطق که مربوط به بافت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه است، تناسبها رعایت شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت حوزه فرهنگی و اجتماعی در مناطق و گستردگی و تنوع ماموریت ها، باید توجه و اهتمام خاصی به اصلاح و بروز رسانی ساختار معاونت فرهنگی و اجتماعی مناطق صورت گیرد تا هم مسیر ارتقای شغلی همکاران فراهم شود و هم انگیزه کارکنان در مناطق افزایش یابد، قطعاً در حوزه فرهنگی و اجتماعی تحصیلات و تجربه امری حائز اهمیت است پس باید بتوانیم تخصصی بودن حوزه فرهنگی و اجتماعی را در مدیریت شهری جا بیندازیم.
انتهای پیام
نظرات