• چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402071913420
  • خبرنگار : 50592

محیط‌بانان؛ صاحبان مشاغل سخت ولی بی ‎بهره از سختی کار

محیط‌بانان؛ صاحبان مشاغل سخت ولی بی ‎بهره از سختی کار

ایسنا/یزد محیط‌بانی شغلی پرخطر و سخت با مزایای نسبتاً اندک است که متقاضیان کار نیز دست رد بر سینه‌ی آن می‌زنند ولی قانون‌گذار هنوز هم این شغل را به رغم خطرات و چالش‌هایش مشمول مشاعل سخت و زیان‌آور نمی‌داند.

«محمدرضا خدارحمی» سرپرست فرماندهی یگان حفاظت محیط زیست استان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: محیط‌بانان همواره با چالش‌ها، خطرات و حوادث فراوانی همچون درگیری مسلحانه با متخلفین شکار و صید، حضور و عبور از مناطق صعب‌العبور و طاقت فرسا، پایش شبانه‌روزی در مناطق بیابانی وکوهستانی، مواجهه با حیوانات خطرناک و گاهاً شعله‌های آتش، بی‌خوابی، گرسنگی و تشنگی در فصول مختلف سال و غیره مواجه‌اند.

وی افزود: حمایت از این قشر زحمتکش به ویژه در رابطه با حقوق و امنیت شغلی، باید در اولویت برنامه‌های اصلی دولت قرار گیرد تا این حافظان محیط زیست کشور با خیالی آسوده و آرامش خاطر بیشتر برای خدمت به طبیعت که همانا خدمت به نسل حال و آینده است، بپردازند.

سرپرست یگان حفاظت استان با بیان این که بر اساس استاندارد جهانی باید در هر سه هزار هکتار یک محیط‌بان با تمام امکانات و تجهیزات انفرادی و گروهی در مناطق تحت مدیریت فعال باشد، گفت: در ایران به ازای هر ۱۰ هزار هکتار یک محیط‌بان وجود دارد و این شاخص برای استان پهناوری مانند یزد یک میحیط‌بان برای ۲۳ هزار هکتار است.

وی گفت: با افزایش جمعیت و فشار بر تنوع زیستی کشور، چنانچه سازمان با تعامل و همکاری دیگر قوا، اقدامی برای رفع معضل و مشکلی چون کمبود محیطبان نکند، سرمایه فعلی نیز دچار مخاطرات غیر قابل جبران خواهد شد.
 
خدارحمی با اشاره به این که برخی مشاغل به دلیل فشارهای روانی محیط کار یا استرس های ناشی از فعالیت شغلی به عنوان شغل زیان آور شناخته شده است گفت: هنوز مشاغلی چون محیط بانی علی رغم مخاطرات فراوانی از جمله گشت و پایش در سرما و گرمای شدید، برخورد با متخلفین و شکارچیان غیر قانونی، حمله حیوانات وحشی،پیاده روی در بیابان و ارتفاعات، پرت شدن از صخره و واژگونی وسیله نقلیه و غیره، به عنوان شغل سخت و زیان آور معرفی نشده‌اند.

وی افزود: تلاش و اقدامات واحدی از سوی کلیه مدیران حفاظت محیط زیست استان ها با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در جریان است تا این مهم محقق گردد.خدارحمی گفت: شاید یکی از دلایلی که شغل محیط بانی جزو مشاغل سخت محسوب نمی شود، نبود آشنایی مسئولان مربوطه با فضای کاری محیط‌بانان باشد ولی اگر مسئولان بر اهمیت شغل محیط‌بانی آگاه شوند، امید است در مدت زمان کوتاهی، حق مسلم و حتمی محیط بانان ادا و پرداخت گردد.
 
سرپرست یگان حفاظت تصریح کرد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از محیط بانان زحمتکش در راستای وظایف قانونی و شرعی خود شهید و جانبازان شده‌اند، از سوی سازمان مرکزی و مدیران کل استانی، برنامه هایی جهت این خواسته و مطالبات به حق محیط بانان در جریان است.

وی با بیان این که اولویت اول برای حفاظت و صیانت از محیط زیست، کار فرهنگی در جوامع هدفی چون دانش آموزان، دانشجویان، مسئولین دستگاه‌ها و نهادهای مختلف،شکارچیان، دوستداران و علاقه مندان به محیط زیست می باشد گفت: این کار فرهنگی بایستی با برنامه ریزی دقیق، به گونه ای که شاهد تغییر نگرش و رفتار زیست محیطی در هر یک ازجوامع هدف باشد، صورت گیرد.

خدارحمی در پایان گفت: کارشناسان محیط زیست، اساتید دانشگاهی، اصحاب رسانه، ائمه جمعه و جماعت و غیره می‌توانند در آموزش و فرهنگ سازی نقش مهمی ایفا نمایند. 

«جواد شکوهی» سرپرست منطقه حفاظت شده کالمند بهادران نیز در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این که افراد، طبق قانون کارمندی و استخدام کشوری باید در محل کار خود ۱۸۰ ساعت فعالیت کنند، گفت: محیط بانان در ماه ۳۶۰ ساعت فعالیت دارند.

وی ضمن اشاره به این که محیط‌بانان پس از سه شبانه روز کار کردن و فعالیت، باید شش شبانه روز استراحت کنند، گفت: این در حالی است که فقط سه شبانه روز زمان برای استراحت محیط بانان در نظر گرفته شده است.

شکوهی نبود روز تعطیل و کمبود محیط‌بان را از دیگر عوامل طاقت‌فرسا شدن این شغل دانست.

وی ضمن بیان این که اداره محیط زیست استان حدود چهار سال است که موفق به استخدام هیچ محیطبانی نشده است، گفت: آزمون های استخدامی برگزار و افرادی نیز پذیرفته شده‌اند اما پس از آگاه شدن از شرایط کاری، میزان درآمد و ساعت کاری از شروع فعالیت در این حیطه منصرف گشته‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه پس از منصرف شدن افراد پذیرفته شده در آزمون‌ها، امکان پذیرش شخصی دیگر وجود ندارد و این رخداد باعث مواجه شدن اداره محیط زیست با کمبود نیروی محیطبان شده است.

شکوهی در پایان با بیان این که شغل محیط بانی شامل خطراتی همچون درگیری، تیراندازی، تصادفات عمدی و دیگر موارد است، گفت: شغل محیط بانی با توجه به خطرات و شرایط خاصی که دارد باید جزو مشاغل سخت محسوب شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha