دکتر احمد قرهخانی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: دانشآموزانی که دچار اختلال یادگیری هستند، دارای هوش متوسط و حتی باهوش بوده و در فعالیتهایی مانند ریاضی، خواندن و نوشتن دچار مشکل هستند.
وی افزود: وقتی میگوییم کودکی اختلال یادگیری دارد یعنی در مقایسه با همکلاسی خود که از نظر هوشی برابر است، در یکی از موضوعات تحصیلی ریاضی، املاء و خواندن ضعیفتر است و تفاوت بسیار محسوسی در توانایی بالقوه و بالفعل کودک توسط والدین و مربیان دیده میشود، این اختلال اکثراً در مرحله ورود به مدرسه و بعد از آن شناخته میشود.
این روانشناس بیان کرد: تشخیص اختلال یادگیری براساس وجود تفاوت معنادار میان آزمون هوش و نمره آزمون پیشرفت تحصیلی انجام میشود.
وی گفت: اختلال یادگیری میتواند دانشآموز را از تلاش تحصیلی و حتی تحصیل باز دارد، انگیزه و علاقه را از بین ببرد؛ متأسفانه شیوع اختلال یادگیری در بین دانشآموزان بین یک تا ۳۰ درصد تخمین زده شده است و پسران در ابتلا به این اختلال آسیبپذیرتر هستند و نسبت به دختران پنج برابر بیشتر دچار اختلال یادگیری میشوند.
قرهخانی مطرح کرد: علل اختلال یادگیری بیشتر ارثی است و ۴۰ درصد دانشآموزان که دچار اختلال یادگیری هستند، پدر و مادر آنها نیز این اختلال را داشته و تأخیر رشد که ناشی از سبکهای غلط فرزندپروری بوده و سبب وابستگی و اضطراب در کودکان میشود نیز در ابتلا به این اختلال بیتأثیر نیست.
وی ادامه داد: اختلالات گفتاری، تأخیر خفیف رشد حرکتی، روشهای تدریس نامناسب دروس، عزتنفس پایین کودک، تغذیه نامناسب و ... نیز از عوامل ایجادکننده اختلال یادگیری هستند.
این روانشناس در پایان تصریح کرد: تشخیص بهنگام اختلال یادگیری کمک بسیار زیادی به کودک و خانواده او میکند و عدم مداخله تأثیر منفی و جبرانناپذیری بر زندگی و آینده کودک وارد میسازد.
انتهای پیام
نظرات