• چهارشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1402071207800
  • خبرنگار : 71342

ایده‌ای که در دوران کرونا بارور شد

ایده‌ای که در دوران کرونا بارور شد

نمایشنامه‌نویس جوانی بود که جایزه هم گرفته بود ولی مشکل این بود که چگونه متنش را برای اجرا به کارگردان‌ها معرفی کند. این دغدغه شخصی تا آنجا پررنگ شد که دید چاره‌ای جز این ندارد که خودش وارد عمل شود.

شکوفه آروین، نمایشنامه‌نویس جوان، با همین دلمشغولی، وبسایتی طراحی کرده که بزرگ‌ترین هدفش اتصال میان نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان تئاتر است.

او که در جشنواره تئاتر فجر جایزه نمایشنامه‌نویسی گرفته، در گفتگو با ایسنا توضیحاتی درباره راه‌اندازی وبسایت خود عنوان می‌کند.

آروین درباره هدفش از راه‌اندازی این وبسایت می‌گوید: مدتی بود که ایده‌ای داشتم برای اتصال کارگردان‌ها به نمایش‌نامه‌نویسان. سال ۹۸ که کرونا آغاز شد، فرصت را برای اجرای این ایده مناسب دیدم. به همین دلیل شروع کردم به جستجو در وبسایت‌های جهانی. می‌خواستم ببینم در دیگر کشورها نمایشنامه‌نویسان چگونه نمایشنامه‌های خود را معرفی می‌کنند. در این جستجوها متوجه شدم در دنیا وبسایت‌هایی هست که نمایشنامه‌نویسان می‌توانند آثار خود را معرفی کنند و به فروش برسانند.

او که با دیدن این وبسایت‌ها، دست به کار طراحی یک وبسایت شده، اضافه کرد: سال ۹۹ طرح اولیه‌ام را در قالب جشنواره کارآفرینی «از ایده تا اجرا» در پردیس فارابی دانشگاه تهران ارایه کردم که در آنجا حائز رتبه شد و مورد حمایت مالی قرار گرفت. آن را ادامه دادم و در این فاصله به شهر رشت مهاجرت کردم. سپس طرحم را در پارک علم و فنآوری گیلان ارایه کردم و نمونه اولیه وبسایت ورلد پرس را راه‌اندازی کردیم که به عنوان هسته فناور ثبت شد و دوستان هم مشاوره دادند. الان یک برنامه‌نویس و مسئول شبکه‌های اجتماعی هم به ما اضافه شدند و وبسایت ما کامل است.

آروین درباره خبر داد که تاکنون حدود ۲۰۰ نمایشنامه بر این وبسایت قرار گرفته و هنرمندانی مانند نغمه ثمینی، محمد یعقوبی، محمد چرم‌شیر، پیام لاریان، اصغر نوری، کورش سلیمانی، دکتر محمد رضا خاکی و ... به شکل‌های گوناگون از آن حمایت کرده‌اند.

او با ارایه توضیحاتی درباره نحوه عملکرد این وبسایت اضافه کرد: از یک طرف نمایشنامه‌نویس می‌تواند وارد وبسایت شود و نمایشنامه خود را معرفی کند همراه با جزییاتی مانند تعداد کارکترهای زن و مرد، ژانر، خلاصه داستان و ... مبلغی هم به عنوان حق اجرا تعریف می‌کند و از سوی دیگر کارگردان‌ها هم می‌توانند جزییات مورد نظر خود را جست‌جو کنند مثل تعداد کارکترها، ژانر و ... و بر اساس آن نمایشنامه‌های مورد نظر خود را بیابند. بعد از پرداخت حق اجرا، قراردادی بین دو طرف بسته می‌شود.

ایده‌ای که در دوران کرونا بارور شد

این نمایشنامه‌نویس که از حدود ۲ ماه پیش ، معرفی این وبسایت را آغاز کرده، گفت: همه این مراحل در وبسایت انجام می‌شود و رایگان است. اگر قراردادی بسته شود، ۱۵ درصد آن سهم سایت خواهد بود.

آروین با اشاره به دغدغه‌هایی که نویسندگان جوان برای معرفی آثار خود دارند، یادآوری کرد: خودم به عنوان نمایشنامه‌نویسی که سه نمایشنامه چاپ شده دارم و سه کارم برگزیده جشنواره فجر هستند، همیشه برای اجرای عمومی کارهایم مشکل داشته‌ام بویژه از وقتی که به رشت مهاجرت کردم، این مشکل را در شهرهای خارج از تهران بیشتر حس کردم.

او اضافه کرد: تحصیلات کارشناسی من معماری است و کارشناسی ارشدم تئاتر است به عنوان کسی که پیش زمینه تئاتری هم نداشته، این مشکل را بیشتر احساس می‌کردم چون معمولا گروه‌های دانشجویی تئاتر در دوره کارشناسی شکل می‌گیرد و من در رشته معماری، فرصت حضور در گروه‌های تئاتری دانشگاه را نداشتم. به همین دلیل برای یافتن کارگردانی که هم‌فکر و هم سلیقه باشیم، همیشه مشکل داشتم.

آروین افزود: اوایل فکر می‌کردم این فقط مساله من است ولی بعد که متوجه شدم دیگران هم همین مشکل را دارند. متوجه شدم که وقتی شما نویسنده‌ای نیمه حرفه‌ای هستید که هنوز شناخته نشده‌اید، فضایی برای ارایه کار خود ندارید، البته در دیگر کشورها کمپانی‌های تئاتر فعال هستند و شما می‌توانید کارتان را به کمپانی‌های گوناگونی ارایه بدهید تا در نهایت با یکی از آنها به توافق برسید و بستری برای اجرای کارتان فراهم شود ولی در اینجا چنین شرایطی نداریم. بنابراین نویسندگانی مانند من، سرگردان می‌شوند. اگر نتوانیم نمایشنامه خود را به درستی معرفی کنیم، باید آن را در کشوی میزمان حبس کنیم .

او با ابراز تاسف از اینکه اصناف هنری هم در این زمینه دچار مشکل هستند، ادامه داد: متاسفانه حتی در فضای صنفی مانند خانه تئاتر هم امکان معرفی آثار وجود ندارد چراکه کانون نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان ارتباط زیادی با یکدیگر ندارند. از سوی دیگر مدام این جمله ورد زبان کارگردان‌های ماست که متن خوب نداریم. بنابراین فکر کردم با راه‌اندازی این سایت بتوانم این ارتباط را ایجاد کنم تا هم نویسندگان، فضایی برای ارایه کار خود بیابند و هم کارگردانان دست‌شان برای انتخاب باز باشد.

به گفته او، این سایت به نشانی famoun.com  در دسترس نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان تئاتر است و نویسندگان می‌توانند برای آثار خود پروفایلی طراحی کنند و به معرفی آن بپردازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha