• یکشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402061912058
  • خبرنگار : 50513

پیش‌بینی ۸۲ میلی‌متر بارندگی در فصل پاییز زنجان

پیش‌بینی ۸۲ میلی‌متر بارندگی در فصل پاییز زنجان

ایسنا/زنجان مدیرکل هواشناسی استان زنجان گفت: پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های مختلف پاییز امسال بین ۵ تا ۲۰ میلی‌متر شاهد افزایش بارندگی باشیم.

محمدرضا رحمن‌نیا ظهر امروز (۱۹ شهریورماه) در جلسه ستاد مدیریت استان زنجان اظهار کرد: از ابتدای مهر سال گذشته تا ۱۶ شهریور امسال، میزان بارش کشور ۱۸۶.۴ میلی‌متر محاسبه شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۴ درصد افزایش و نسبت به بلند مدت ۲۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش استان زنجان در این مدت ۲۸۲ میلی‌متر محاسبه شده است، بیان کرد: این رقم نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته و نسبت به بلندمدت ۸.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. بیشترین میزان بارندگی در استان زنجان با حجم ۳۶۲.۹ میلی‌متر را مربوط به شهرستان ایجرود و سلطانیه با ۲۵۲.۷ میلی‌متر کمترین بارندگی و زنجان نیز ۲۶۳.۹ ملی‌متر بارش داشته است.

رحمن‌نیا به وقوع پدیده ال‌نینو اشاره کرد و افزود: پدیده ال‌نینو دوره تناوب بین ۲ تا ۷ سال دارد که شدت این پدیده جوی با دوره‌های قبل و بعد متفاوت است و به نقطه کانونی محدود نبوده و مناطق دوردست را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. پدیده ال‌نینو باعث می‌شود نواحی گرمسیری قاره آمریکا در زمستان شاهد بارش‌های سیل‌آسا باشند. درعوض، نواحی جنوب شرقی آسیا با وقوع پدیده ال‌نینو وارد شرایط خشکسالی می‌شوند و در پدیده لالینو شرایط برعکس است.

این مسئول ادامه داد: وقوع ال‌نینو الزاما به معنای رخ دادن بارش‌های زیاد در منطقه ما نیست ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور متوسط در سال‌هایی که ال‌نینو حاکم است، انتظار می‌رود بارش کشور ما بیش از نرمال باشد.

رحمان‌نیا در مورد پیش‌بینی فصلی تصریح کرد: پیش‌بینی فصلی نمی‌توان به طور یقین اظهار نظر کرد و یک شرایط کلی را از ماه‌های پیش‌رو در اختیار ما قرار می‌دهد، عنوان کرد: با نزدیک شدن پدیده باید به سمت پیش‌بینی کوتاه‌مدت برویم که ۲ تا ۳ ساعت آینده را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی یادآور شد: در نیمه شهریورماه تا نیمه مهر ماه انتظار داریم بارش‌های استان در سطح نرمال و نیمه مهر تا نیمه آبان ۱۰ تا ۲۰ میلی‌متر افزایش را برای استان احتمال می‌دهیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: در هر کدام از بازه‌های نیمه آبان تا نیمه آذرماه، نیمه آذر تا نیمه دی و نیمه دی تا نیمه بهمن‌ماه نیز افزیش ۵ تا ۱۰ میلیمتری بارش‌ها و در مجموع ۸۲ میلی‌متر بارندگی در فصل پاییز پیش‌بینی شده است.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha