• سه‌شنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ / ۲۲:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402053120529
  • خبرنگار : 50355

یک متخصص تغذیه:

سالانه ۲۵ میلیون تُن محصولات غذایی در کشور هدر می‌رود

سالانه ۲۵ میلیون تُن محصولات غذایی در کشور هدر می‌رود

ایسنا/خراسان رضوی یک متخصص تغذیه گفت: طبق گزارشی از تعاونی‌های تولیدکنندگان مواد غذایی ، سالانه از ۱۳۰ میلیون تن محصولات غذایی ایرانی، ۲۵میلیون تن آن از بین رفته یا هدر می‌رود.

سیدرضا سبحانی در اولین همایش بین‌المللی مدیریت سلامت و بحران در جمعیت‌های انبوه دهه آخر صفر که امروز، ۳۱ مردادماه در مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از چالش‌هایی که ما در تجمعات انبوه با آن روبه‌رو هستیم بحث پسماندهای غذایی است.

وی با اشاره به آمار کلی اتلاف مواد غذایی در دنیا اظهار کرد: بنابر آمار جهانی، در جهانی که یک میلیارد گرسنه داریم، یک سوم کل غذاهایی که تولید می‌شود دور ریخته می‌شود که این مساله بسیار مهمی است که به آن توجه نشده است.

 این متخصص تغذیه در مورد آمار اتلاف مواد غذایی در ایران خاطرنشان کرد: طبق گزارشی از تعاونی‌های تولیدکنندگان مواد غذایی ، سالانه  از  ۱۳۰  میلیون تن محصولات غذایی ایرانی، ۲۵میلیون تن آن از بین رفته یا هدر می‌رود.

سبحانی افزود: تحقیقات نشان داده که ضایعات مواد غذایی در سطح خرده فروشی و مصرف در ایران، می‌تواند غذای همه افرادی را که در کشور با سوء تغذیه دست و پنجه نرم می‌کنند، تأمین کند. همچنین این میزان اتلاف، معادل ۵ میلیارد دلار بار اقتصادی و هزینه برای کشور است.

وی با اشاره به الگوی رفتاری حاکم بر کشور گفت: در خانواده‌های با وضعیت اقتصادی بالاتر، عادت دارند که پول بیشتری برای غذا خرج کنند و به دلیل اینکه فرهنگ‌سازی صورت نگرفته است، معمولا مواد غذایی بیش از نیاز خریداری می‌شود که باعث اتلاف غذایی می‌شود. همچنین در خانواده‌های فقیر  نیز گاهی ممکن است به دلیل ترس از افزایش قیمت مواد غذایی و نوسان قیمت‌ها، اقلام غذایی بیشتری خریداری شود، پس بر خلاف تصور، در این خانواده‌ها نیز اتلاف مواد غذایی را داریم.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته، اتلاف غذایی بیشتر در مرحله مصرف رخ می‌دهد، اما در کشورهای کمتر توسعه‌یافته، عمده اتلاف غذایی، در مرحله کشاورزی و فرآوری است اما در کشور ما باز هم این پدیده پیچیده‌تر شده و در تمام مراحل از تولید، توزیع، فرآوری، خرده‌فروشی و مصرف اتلاف غذایی داریم.

وی تصریح کرد: ۲۴ درصد زمین‌های زیر کشت ما صرف تولید غذایی می‌شود که نهایتا آن را دور می‌ریزیم که این معادل ۳۰ درصد منابع آبی آن هم در کشوری است که با کمبود شدید آب مواجه است. 

سبحانی افزود: با توجه به سیاست‌های کلی کشور، مبنی بر افزایش جمعیت، ممکن است در آینده با کمبود مواد غذایی مواجه شویم اما اگر تا سال ۲۰۳۰، ۱۵ درصد  و  تا سال ۲۰۵۰ حدود ۳۰ درصد از اتلاف غذایی را کم کنیم، در آینده به جهت تامین مواد غذایی، مشکلی نخواهیم داشت .

وی در ادامه به اهمیت موضوع پسماند غذا در تجمعات انبوه پرداخت و در این زمینه گفت: علاوه بر مستندات علمی، در آیات قرانی و احادیث به صرفه‌جویی و درست مصرف کردن تاکید زیادی شده است، بنابراین در تجمع اربعین که مناسبتی مذهبی است، نیاز است که توجه ویژه‌ای به بحث پسماندهای غدایی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: طبق برآوردی که برای تجمع اربعین صورت گرفته، در هتل‌ها به ازای هر نفر روزانه یک کیلوگرم اتلاف مواد غذایی داریم که عدد بالایی است.

سبحانی یادآور شد: چالش مدیریت غذا در مراسم‌های انبوه، چالشی است که در همه دنیا با آن مواجه هستند و فقط مخصوص کشور ما نیست و علت آن هم این است که مدیریت این امر، پیچیده است.

وی عنوان کرد: در زمینه مدیریت پسماند در جمعیت‌های انبوه، تاکید بر بحث فرهنگ‌سازی و آموزش برای کاهش پسماند است، اما با توجه به یافته‌هایی که داشته‌ام، هیچ مطالعه مدونی که به طور سیستماتیک درباره اتلاف غذایی در تجمعات باشد، وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در مورد اتلاف غذایی و غذا متاسفانه در کشور ما متولی مشخصی وجود ندارد، در مورد راهکارهای پیشنهادی برای کاهش پسماند در تجمعات انبوه اربعین اظهار کرد: ما یکسال برای این برنامه مذهبی برنامه‌ریزی می‌کنیم و لازم است قبل از برگزاری این تجمع مردم را نسبت به این میزان اتلاف غذا آگاه کنیم.

این متخصص تغذیه برنامه‌ریزی، استفاده از وسایل تجدیدپذیر برای بسته‌بندی مواد غذایی، استفاده از آشپزهای ماهر و تکراری نبودن غذا را از جمله سایر راهکارهای کاهش پسماند در تجمع اربعین ذکر کرد.

این متخصص تغذیه افزود: غذایی که توسط آشپزهای عراقی طبخ می‌شود، شاید خیلی با ذائقه مردم ما سازگاری ندارد، بنابراین تاکید می‌شود که تا حد امکان و به منظور جلوگیری از اتلاف غذا، غذاهایی تهیه شود که با ذائقه مردم ما سازگار باشد، غذاهایی تولید شود که ماندگاری بیشتری داشته و قابل حمل باشد. همچنین اگر دسترسی به غذا در موکب‌ها آسان باشد، افراد غذای  اضافی با خود حمل نمی‌کنند که این خود باعث جلوگیری از اتلاف غذا می‌شود

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha