به گزارش ایسنا، پس از اظهارات کمال تبریزی درباره سازمان سینمایی و کمیتههای شورای پروانه ساخت و نمایش آن (در اینجا بخوانید)؛ روحالله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت نمایش و عرضه سازمان سینمایی در یادداشتی که آن را در اختیار خبرگزاری ایسنا گذاشته، پاسخ های را مطرح کرده است:
«حتی تندروترین مخالفان آقای خزاعی نمیتوانند این مسئله را کتمان کنند که دوره ریاست محمد خزاعی بر سازمان سینمایی، پر چالشترین و ملتهبترین دوره در تمام ادوار فعالیت این سازمان بوده که با هوشمندی و درایت و تدبیر خزاعی به آرامش نسبی رسیده است.
در جلسات خصوصی و عمومی و نشستهای محدود یا سخنرانی در جمع سینماگران که ایشان با صدای بلند وگاه با خواهش و تمنا از سینماگران می خواستند بجای آنکه وارد بازیهای سیاسی شوند و خود را آلوده ی جریانهای معلوم الحال سیاسی کنند ، به سینما و معیشت و مسائل اصلی و بنیادین سینما بپردازند بخاطر نگرانی از چنین روزی بود که سینماگران درگیر موضوعات و مسائل فرا سازمانی و خارج از سینما نشوند تا کار از دست مرجع اصلی آن خارج نشود .
آن روز و در آن ایام که صدای خزاعی همواره برای تذکر و هشدار برای مراقبت از شأن و اعتبار و آرامش سینما بلند بود ایشان یا همفکران او کجا بودند که از سینماگران بخواهند وارد بازیهای تاریخ مصرف دار سیاسی نشوند و همه ی سینما از جمله سازمان سینمایی را دچار ضعف و حاشیه نکنند؟!
حتی اگر ادعای آقای تبریزی قابل تامل باشد خوب است یک بار بررسی کنند و ببیند ایراد کار کجاست و این مشکلات از کجا نشأت گرفته است؟»
سهرابی در ادامه ضمن اشاره به برخی مسائل و واقعیتهای پیرامون سینما افزود:«ادعای بی نقص بودن مدیریت فعلی سازمان سینمایی را ندارم اما توقع رعایت انصاف از بزرگان سینما توقع زیادی نیست چرا که فراموش نکنیم در هیچ سالی حواشی و چالشهای موجود در متن و فرامتن سینما تا این حد پیچیده و مخرب نبوده و هرگز سینمای ایران هفته ها و ماه هایی که طی یک سال اخیر تجربه کرد را تجربه نکرده بود و کسی که مقتدرانه و با تمام وجود در مقابل تخریبها ، تهدیدها ، تحریم ها و ده ها چالش نفس گیر دیگر ایستاد آقای خزاعی و مجموعه ی تحت امر ایشان بود.
بحرانی که به زعم بزرگان سینمای ایران می رفت تا دامن سینما را بگیرد و سالنهای سینما را به تعطیلی بکشاند بحران کوچک و ساده ای نبود که امروز بشود براحتی بر آن چشم بست و اکنون که کشتی طوفان زده و شکسته ی سینما به ساحل امن و آرامش رسیده است این واقعیت مهم را نادیده گرفت و رئیس سازمانی با این میزان خدمات را متهم به انفعال یا ضعف کرد!
رئیس سازمان سینمایی بارها و بارها به طور علنی اعلام کرده است مسئولیت شان مسئولیت سینمایی ست نه سیاسی و اصولا باید درگیر جذب بودجه ، معیشت سینماگران ، مسائل مربوط به تولید و اکران و امثالهم باشد درحالی که امروزه بیش از پنجاه درصد سینما رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است و از ساحت صنفی و حرفه ای خارج شده است.
چیزی که امروز سینمای ایران درگیر آن است بسیار کلان تر از چیزی ست که خزاعی یا هیچ مسئول دیگر فرهنگی و هنری توان حل و فصلش را داشته باشد چرا که همه شئون اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی کشور درگیر بحرانی شد که در آن برخی بدنبال براندازی بودند و از بیانیه ی تفنگت را زمین بگذار تا تولید آثار غیرقانونی و ارتکاب به رفتارهای متخلفانه را در بر می گرفت و سینما را روز به روز بیشتر در گرداب سیاست زدگی فرو بردند چنانکه امروز کار رئیس و مدیران سازمان سینمایی برای بازگرداندن سینما به مسیر اصلی و حرفه ای خود ، کاری بسیار دشوار و طاقت فرساست.»
مدیرکل نظارت بر نمایش سازمان سینمایی با دعوت از سینماگران برای گفتگو درباره مسائل و موضوعات مهمی که ممکن است موجب ایجاد سوتفاهمات ذهنی بشود و برخی سینماگران را دچار اشتباه محاسباتی کند ، گفت: در هیچ دوره ای ، صدر تا ذیل تصمیمات کلان در سازمان سینمایی گرفته نمی شده که اکنون چنین انتظاری از سازمان سینمایی داشته باشیم و این موضوع که بسیاری از مسائل تا سطح سازمان سینمایی و رئیس آن تعیین تکلیف می شود و از سطحی بالاتر قاعدتا در سطح وزارتخانه و وزیر باید تعیین تکلیف شود در همه ی دوره ها امری مرسوم و طبیعی بوده است . کمااینکه حتی برخی مسائل بسیار مهم و کلان سینما نه در سطح وزارت بلکه در سطح هیأت دولت و یا مجلس باید بررسی و تصمیم گیری شود . بنابرین ادعاهای گاه و بیگاه فردی درخصوص کاهش میزان تاثیرگذاری و نقش رئیس سازمان در تصمیم گیری ها اساسا غیرمنطقی و فاقد نگاه واقعبینانه و اصولی ست .»
سهرابی افزود ؛« واقعیت این است که با وجود اتفاقات سال گذشته و تحریم گسترده ی سینما از سوی برخی سینماگران و عدم تمایل برخی تهیه کنندگان برای تولید و یا حتی اکران و تحریم جشنواره و ده ها بلکه صدها مسئله ی تلخ و مخرب دیگر ، رئیس سازمان سینمایی کماکان با تمام وجود به حمایت از سینمای ایران و سینماگران پرداخت و با جلب نظر مراجع بالادستی و همسو نمودن آنها ، سینمای ایران را در بحرانی ترین دوره ای که به خود دیده بود به گونه ای مدیریت کرد که امروز نه تنها اقتصاد سینما به رونقی امیدوار کننده رسیده و مردم با سالنهای سینما آشتی دوباره ای کرده اند بلکه رکورد فروش تاریخ سینمای ایران شکسته شده و رکورد استقبال مخاطبین از سینمای ایران هم پی در پی می شکند.
این درحالی ست که حتی اگر به صورت مقایسه ای نگاه کنیم اگر در ادوار گذشته سازمان سینمایی هر سال درگیر یک یا نهایتا دو فیلم مسئله دار و لاینحل بوده ، در دوره ی فعلی بیش از چهل عنوان فیلم سینمایی از بابت رفتار قانون شکنانه بازیگران، قانون شکنی تهیه کننده یا کارگردان ، ژست تحریم عوامل ، مضامین ضدارزشی و مسائلی از این دست دچار حاشیه و مشکلات شده و لاینحل باقی مانده بود که به مرور نسبت به حل و فصل موانع اکران همان فیلمها هم اقدام شده است . بطوری که بیشترین رفع توقیف فیلمها مربوط به این دوره بوده که آمار آن براحتی قابل احصا و عناوین آن قابل انتشار است .»
انتهای پیام
نظرات